חדשות

מחקר: מאושפזים מבוגרים עלולים לפספס מידע רפואי חשוב בעקבות בעיות שמיעה ותקשורת

לפי מחקר שפורסם בכתב עת אמריקאי, 4 מכל 10 קשישים אמרו ששמעו לא נכון המלצות או הנחיות של רופא או אחות, ולדבר יש השלכה על הטיפול הרפואי בהם ועל התנהגות הרופאים

שיחה בין רופא לחולה בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת JAMA Otolaryngology Head and Neck Surgery מצא, כי קשישים עלולים לא לשמוע היטב מידע רפואי חשוב בעת שיחה עם רופאיהם, וכי לדבר יש השלכות על הטיפול הרפואי בהם. לפי המחקר, 4 מכל 10 קשישים אמרו ששמעו לא נכון המלצות או הנחיות של רופא או אחות.

המחקר הובל על ידי צוות מ"יוניברסיטי קולג'" בקורק, אירלנד. בכתב העת התפרסם מאמר-נלווה למחקר, אותו כתבה ד"ר התר וויינרייך, מהמחלקה לניתוחי ראש-צואר וא.א.ג. בבית החולים האוניברסיטאי ג'ונס הופקינס בבולטימור, ארה"ב.

"מטופלים עלולים שלא להבין את מה שאתם חושבים שהם הבינו בשיחה אתכם", ציין המחבר הראשי של דו"ח המחקר, ד"ר סיימן סמית. הוא הדגיש כי ירידה בשמיעה עד אובדן שמיעה היא שכיחה בקרב בני 60 ומעלה. כמו כן, טעויות רפואיות שכיחות יותר בקרב קשישים התלויים בשירותי מערכת הבריאות. "כשלים בתקשורת הם הגורם הראשי לטעויות רפואיות", אמר.

"על הרופא או איש המקצוע הרפואי האחר שמספק טיפול, במיוחד כשמדובר בקשישים, להיות ברור בעת השיחה ולחזור שוב ושוב על ההסבר"

לדבריו, "גם אנשים שלא אובחנו עם בעיית ירידה בשמיעה או בעיות אחרות בהקשר לה – אפילו אם הם שומעים היטב בחיי היום-יום שלהם - עלולים להתמודד עם שמיעה מוגבלת בעת שהותם בסביבה רועשת כמו בית החולים.
על מנת ללמוד יותר לגבי שיעור הקשישים שיש להם בעיות תקשורת עם"

במסגרת המחקר תישאל צוות החוקרים 100 מטופלים בעת שהותם בבית חולים, כולם מעל גיל 0. כמעט 60% דיווחו שיש להם מידה מסוימת של ירידה בשמיעה ו-26% השתמשו במכשירי שמיעה. 43% דיווחו שהיו להם קשיים בשמיעת תדרוך רופאים ושטעו או לא שמעו נכון את התדרוך של הרופא ליד מיטתם, של אחות, או של רופא במשרדו. לא נמצאו הבדלים מהותיים בשיעור הטעויות בשמיעה בקבוצות-גיל שונות.

29% מהנבדקים אמרו כי הם "פספסו" מלים או אפילו משפטים שלמים, אך ללא סיבה מיוחדת. 36% אמרו כי לא הבינו או לא שמעו את ההנחיות בשל מורכבות תיאור המחלות. 27% אמרו שלא הבינו רופאים בגלל שדיבורם היה מהיר מדי, או שבסביבה שבה שהו דיברו אתם יותר מדי אנשים.

ד"ר סמית הדגיש, כי כדאי לשים לב לכך שתיקון כמה מהסיבות שנמנו אינו יכול להתבצע רק על ידי מתן מכשירי שמיעה. ההמלצה העיקרית, הציע ד"ר סמית, היא "שעל הרופא או איש המקצוע הרפואי האחר שמספק טיפול, במיוחד כשמדובר בקשישים, להיות ברור בעת השיחה ולחזור שוב ושוב על ההסבר".

במאמר הנלווה כתבה ד"ר וויינרייך כי אנשים צריכים להכיר בעובדה שירידה בשמיעה היא בעיה ושיש להתכונן לקראתה. רופאים צריכים לשנות את סגנון התקשורת שלהם ולהתערב על מנת לסייע למטופליהם לשמוע טוב יותר.
"יש השלכות פוטנציאליות קצרות-טווח וארוכות-טווח לתקשורת לקויה או לקצר בתקשורת כשמדובר במטופל", הדגישה עוד ד"ר וויינרייך. "יש צורך במחקר רב יותר סביב הטעויות הרפואיות והעלויות שנגרמות עקב ירידה או אובדן שמיעה".

נושאים קשורים:  חדשות,  שמיעה,  אובדן שמיעה,  יחסי רופא חולה,  אשפוז,  בית חולים,  תקשורת
תגובות