ברילינטה

טיפול ממושך עם ברילינטה מפחית סיכון לתמותה קרדיווסקולרית ב-29% בחולים שעברו אוטם שריר הלב

על פי מחקר שלב 3, ישנה ירידה של 29% בסיכון לתמותה קרדיווסקולרית כתוצאה משימוש בברילינטה (טיקגרלור) במינון 60 מ"ג פעמיים ביום לעומת טיפול אינבו בחולים הנוטלים אספירין במינון נמוך אך עדיין מצויים בסיכון גבוה לאירועים טרשתיים

איור של לב (צילום: אילוסטרציה)

חברת אסטרה-זנקה מפרסמת תוצאות תת-אנליזה ממידע שנאסף במסגרת מחקר הפאזה III,יPEGASUS-TIMI 54. המחקר הדגים כי ישנה ירידה של 29% בסיכון לתמותה קרדיווסקולרית (p=0.0041) כתוצאה משימוש בברילינטה (טיקגרלור) במינון 60 מ"ג פעמיים ביום לעומת טיפול אינבו בחולים הנוטלים אספירין במינון נמוך אך עדיין מצויים בסיכון גבוה לאירועים טרשתיים.

חולים קיבלו ברילינטה בשנתיים שלאחר אוטם שריר הלב (התקף לב) או בשנה שלאחר הפסקת טיפול נוגד טסיות עם מעכב אדנוזין-דיפוספט (ADP). התוצאות האחרונות ממחישות את ההשפעה המגינה של טיפול ממושך עם ברילינטה 60 מ"ג מפני אירועים קרדיווסקולריים לעומת הטיפול המקובל כיום הנמשך 12 חודשים אחרי האוטם. התוצאות יוצגו במלואן בכנס האיגוד האירופאי הקרדיולוגי בברצלונה, ספרד.

יחס סיכון-תועלת מוצלח עבור טיפול נוגד טסיות כפול וממושך עם ברילינטה במינון 60 מ"ג הודגם בעבר במחקר ה-PEGASUS. מחקר זה סיפק מידע אשר תמך בהחלטתה של סוכנות התרופות האירופאית לאשר את השימוש בברילינטה לאחר אוטם שריר הלב.

מיקל דולברג, פרופסור לקרדיולוגיה באוניברסיטת גוטנברג וחבר בוועדת ההיגוי של מחקר ה-PEGASUS-TIMI 54: "המסקנה לרופאים וחולים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולרים לאחר אוטם שריר הלב ברורה: שימוש בברילינטה במינון 60 מ"ג, הן כטיפול המשך לאחר התקופה הראשונית של 12 חודשים מהאוטם והן כטיפול לאחר הפסקה קצרה עד כמה שאפשר, קשור ביחס סיכון-תועלת ברור ומוצלח באוכלוסיית חולים זו. תובנה חדשה זו יכולה לשמש את אופן הטיפול הנהוג כיום מכיוון שלמרות שיותר מ-7 מיליון אנשים חווים אוטם שריר הלב בשנה, אנו יודעים כי פחות מחצי מקבלים טיפול ארוך טווח הולם המפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים נוספים".

תת האנליזה של מחקר ה-PEGASUS TIMI 54 הדגימה בנוסף, הפחתה של 20% בתמותה כוללת והפחתה של 20% בהיארעות התוצא המשולב שכלל תמותה קרדיווסקולרית, אוטם שריר הלב או שבץ. כצפוי, שיעור אירועי דמם משמעותיים היה בהתאם לפרופיל הבטיחות הידוע של ברילינטה.

אליזבת ביורק, סגנית נשיאה וראש מחלקת פיתוח תרופות קרדיווסקולריות ומטאבוליות באסטרה-זנקה מוסרת: "מחקר הפאזה III,יPEGASUS TIMI 54 ממשיך לספק מידע ותובנות חשובות בעלי פוטנציאל להטיב עם חולים ועם הרופאים המטפלים. התוצאות מחזקות את החשיבות של ההשקעה המתמשכת שלנו במדע על מנת להבין יותר טוב את ייחודיות היתרונות של התרופות שלנו, כדוגמת ברילינטה. יתרונות אלו משרתים מיליוני חולים החיים עם מחלה קרדיווסקולרית המהווה את סיבת המוות המובילה בעולם (1)."

התוויה של ברילינטה בישראל:

Brilinta, co-administered with acetylsalicylic acid (ASA), is indicated for the prevention of atherothrombotic events in adult patients with - acute coronary syndromes (ACS) or - a history of myocardial infarction (MI) and a high risk of developing an atherothrombotic event (see sections 4.2 and 5.1). Limitations of use: 90 mg twice daily during the first year after an ACS event followed by 60 mg twice daily for additional 2 years.

טרם מתן מרשם יש לעיין בעלון לרופא כפי שאושר ע"י משרד הבריאות

References:
1. World Health Organization. Cardiovascular diseases (CVDs) Fact Sheet. Accessed 17 August 2017

נושאים קשורים:  ברילינטה,  מחקרים
תגובות