חדשות

רופאים בארה"ב פירסמו הנחיות חדשות למעקב אחרי יתר לחץ דם בילדים

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים פירסמה באחרונה הנחיות חדשות המדגישות את חשיבות האיתור המוקדם והאבחנה של יל"ד וקדם-יל"ד בילדים ובצעירים

מדידת לחץ דם בצעירים (צילום: אילוסטרציה)

קרן לאומית למודעות ללחץ דם אצל ילדים (NPBPAF), שמטרתה לעורר מודעות בקרב רופאים והורים לילדים בדבר חשיבות בדיקות לחץ דם קבועות בילדים ומתבגרים, הוקמה באחרונה בארה"ב. הסיבה, לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס", היא שילדים רבים סובלים מלחץ דם גבוה ואינם מאובחנים.

באוגוסט האחרון פירסמה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) דו"ח בן 74 עמודים, המעדכן את ההנחיות הקיימות לאבחון ילדים ומתבגרים עם יתר לחץ דם (יל"ד) והטיפול בהם. הדו"ח כולל טבלה שמטרתה לסייע לרופאים לקבוע מיידית אם לחץ הדם של הילד המטופל הוא בטווחי הנורמה.

בדיווח ב"ניו יורק טיימס" הובא תיאור מקרה של ילד שכבר בגיל 4 שהה שבועיים בטיפול נמרץ, לאחר שסבל מעליית לחץ דם חדה לאחר ניתוח קל שעבר. התברר, שהילד סובל מהפרעה מולדת בכליות הגורמת ליתר לחץ דם חמור. המנתחים נדרשו להוציא את אחת מכליותיו ולהשתילה במיקום אחר, בהליך המוכר בשם השתלת כליה עצמית.

אחת הבעיות המוכרות בנושא הזה, ציין העיתון, היא שלא ניתן למדוד לילדים לחץ דם בשרוול מד לחץ דם, שגודלו מיועד לזרוע של מבוגרים, וגם לא ניתן לפרשו בסולם של מבוגרים.

אצל ילדים הגדרת לחץ הדם הנורמלי איננה מבוססת על קריאה פשוטה של שני ערכי לחץ הדם, הסיסטולי והדיאסטולי, היות שטווח הנורמה משתנה עם הגיל, המין וגובה הילד. לכן הרופאים צריכים להיעזר בתרשימים לבדיקת תקינות לחץ הדם.

ההנחיות החדשות, שפורסמו בין השאר בכתב העת Pediatrics, כוללות טבלה קצרה וקלה לשימוש המבוססת רק על מינם וגילם של הילדים (בין 3–18). הרופאים יכולים לבדוק בה את הנתונים בקלות ואפילו לתלות אותה על הקיר במרפאתם לשימוש ההורים, מסר העיתון.

עוד דווח בכתבה, כי בכמה מחקרים התגלה כי פחות מ-25% מהילדים הסובלים מלחץ דם גבוה בארה"ב מאובחנים. המחקר הגדול ביותר בנושא זה פורסם עוד בנובמבר 2016 ב-Pediatrics. נבדקו בו יותר מ–1.2 מיליון בני 3–18. רשומות רפואיות אלקטרוניות הראו, כי לחץ הדם של 398,079 ילדים מהם נבדק אצל הרופא בשלושה ביקורים או יותר. נמצא בבדיקות של-12,138 מהילדים היה יל"ד ול-38,874 מהילדים היה קדם יל"ד. ואולם, רק 23.2% מהילדים עם יל"ד ו–10.2% מהילדים עם קדם יל"ד אובחנו, ובתיקם נרשם שעליהם להיות במעקב רפואי.

מצב המכונה קדם יל"ד אצל ילדים מנבא יל"ד בגיל המבוגר - המהווה גורם סיכון להתקף לב ושבץ מוחי. אצל מתבגרים וצעירים שסבלו מקדם יל"ד כילדים. "ניתן לראות שני סוגים של נזקים קרדיווסקולריים (לב וכלי דם)", אמר לעיתון ד"ר ג'וזף פלין, ראש הצוות שניסח את ההנחיות החדשות וראש המחלקה לנפרולוגיית ילדים בבית החולים לילדים בסיאטל, "לרוב רואים עיבוי בחדר השמאלי, המשאבה העיקרית של הלב, ועיבוי של קירות כלי הדם - תופעה הקשורה בבירור לטרשת עורקים שתוביל להתקף לב בגיל המבוגר".

יל"ד הוא לעתים קרובות מחלה תורשתית. לכן גילויה אצל ילדים עשוי לעודד בני משפחה אחרים לעבור בדיקה. אצל כ–20% מהילדים הסובלים מיל"ד יש גורם סמוי שניתן לטפל בו.

ד"ר דייוויד קלבר, רופא ילדים ופנימאי במרכז הרפואי The MetroHealth System בקליבלנד, אוהיו, הוביל את המחקר בנושא שפורסם בנובמבר 2016, וגם היה יו"ר שותף של הצוות שכתב עתה את ההנחיות החדשות. הוא אמר ל"ניו יורק טיימס": "טוב שיש הנחיות, אבל הצלחתן תלויה באנשים הנשמעים להן".

על השאלה מדוע חשוב לאבחן יל"ד או קדם יל"ד אצל ילדים? השיב: "אף שילדים לא סובלים בדרך כלל מההשלכות של התופעה הזאת בילדותם, אם לא יטופלו כראוי הם עלולים לסבול מהתקף לב, שבץ מוחי ומחלת כליה בגיל מוקדם יחסית".

העיתון דיווח כי שיעור יתר לחץ דם עלה בחדות בשנים האחרונות, בעיקר בגלל העלייה בשכיחות עודף המשקל וההשמנה. על פי הערכת ה-CDC, כ-17% מבין בני ה-2–19 בארה"ב סובלים מהשמנה וכ-2 מיליון מיל"ד. אחד הגורמים העיקריים ליל"ד הוא מזון מהיר העשיר במלח.

ההנחיות החדשות קוראות לרופאים ולצוותים במרפאות שאליהם מגיעים הילדים והמתבגרים למדוד ולתעד לחץ דם בכל ביקור שגרתי או טיפולי כשמדובר במיוחד בילדים עם משקל יתר או משקל תקין וגם של ילדים בריאים לכאורה. כשמזינים את נתוני מדידת לחץ הדם למערכת אלקטרונית ייעודית, המחשב יכול לקבוע אם הרמה בטווח הנורמה.

ד"ר קלבר ממליץ להורים לשאול בעדינות את הרופא מהו לחץ הדם של הילד. אם הוא מעל לנורמה שבטבלה, יש לנהל מעקב: לבדוק את הילד שוב ולבחון אם נדרשים שינויים באורח החיים, שינויי בתזונה, לברר את נושא הפעילות הגופנית ולקבוע טיפול תרופתי. יש לבדוק אם קיים גורם סמוי ליל"ד במקרים שבהם הוא עולה למרות הטיפול.

אבחנת יל"ד או קדם יל"ד צריכה להתבסס על שלוש בדיקות לחץ דם עוקבות. גורם סמוי ליל"ד שכיח יותר אצל ילדים - במיוחד בקרב בני 9 וצעירים יותר.

ד"ר קלבר מסר, כי ב–30%–40% מהמקרים שבהם לחץ הדם עולה בהתמדה מדובר ב"יל"ד של חלוק לבן" – כלומר: הילד נלחץ בגלל הביקור אצל הרופא. ניתן לבצע מדידה גם באמצעות מכשיר ניטור חדיש ("הולטר), שגודלו כשל סמארטפון והוא מודד את לחץ הדם כמה פעמים בשעות הערות והשינה.

נושאים קשורים:  חדשות,  יתר לחץ דם,  ארה"ב,  מלח,  מזון מעובד,  השמנה,  ילדים
תגובות
06.11.2017, 21:15

נשמע כמו פייק רפואה מבית היוצר של תאגידי ארה"ב (מדינת הרפואה היקרה והחיים הקצרים). האם יש מחקר התערבותי פרוספקטיבי עם ביקורת של רנדומיזציה שהוכיח שכדאי לבצע סקירה כזו בילדים ללא תסמינים או לטפל תרופתית בילדים ? {נ.ב. איסור פרסום של NSAIDS לילדים יהיה כנראה רעיון הרבה יותר מועיל}