נגעים היפראקואים

מה המשמעות של נגעים היפראקואים קטנים בכליות?

במחקר רטרוספקטיבי שבדק נגעים היפראקואים הקטנים מ-1 ס״מ בכליות, לרוב הנגעים (98.1%) לא הייתה משמעות קלינית

כליות (אילוסטרציה)

אנגיומיוליפומות הן גידולים שפירים של הכליה, הנמצאים בכ-2% מכלל הנתיחות שלאחר המוות. באולטרסאונד יש להם מראה היפראקואי אופייני, אך מחקרים הראו כי גם קרצינומה של הכליה יכולה להראות דומה באולטרסאונד. במחקר זה בדקו מה היו התוצאות של ממצאים היפראקואים הקטנים מ-1 ס״מ באולטרסאונד של הכליות.

החוקרים איתרו במאגר בדיקות האולטרסאונד של המחלקה הרדיולוגית באוניברסיטת ניו-יורק מטופלים שהיה להם ממצא היפראקואי בודד בכליה הקטן מ-1 ס״מ, ושהייתה להם בדיקת CT או MRI עוקבת או אולטרסאונד חוזר כעבור שנתיים.

161 מקרים נכללו במחקר. 58.4% מתוכם היו אנגיומיוליפומות עפ״י CT או MRI.י14.9% מהנגעים כלל לא זוהו בהדמיה החוזרת. אחד התברר כאבן ואחד כציסטה. 2 נגעים היו לא חד-משמעיים ב-CT. נגע אחד גדל והפך סולידי ב-CT שבוצע שנתיים לאחר האולטרסאונד והתייחסו אליו כאל קרצינומה. סה״כ, 98.1% מהנגעים היו שפירים או חסרי משמעות קלינית, ורק ב-1.9% מהמקרים היה חשד לממאירות.

הרוב המכריע של נגעים היפראקואים הקטנים מ-1 ס״מ בכליות הם חסרי משמעות קלינית, ולטענת המחברים ניתן לוותר על הדמיה נוספת, תוך התחשבות בגיל, סימפטומים וגורמי הסיכון של המטופל.

מקור:

Do Incidental Hyperechoic Renal Lesions Measuring Up to 1 cm Warrant Further Imaging? Outcomes of 161 Lesions
Ankur M. Doshi1, Abimbola Ayoola1 and Andrew B. Rosenkrantz1 American Journal of Roentgenology. 2017;209: 346-350

ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  נגעים היפראקואים,  אנגיוליפומה,  כליות,  מחקרים
תגובות