חדשות

ירידה של כ-19% בשיעורי התמותה ממחלות זיהומיות בארה"ב

הירידה הניכרת ביותר בשיעורי תמותה היתה בדלקות ריאה ומערכת הנשימה, קבוצת המחלות השכיחות ביותר בין המחלות הזיהומיות והמידבקות

דלקת ריאות (אילוסטרציה)
דלקת ריאות (אילוסטרציה)

שיעורי התמותה ממחלות זיהומיות ומדבקות בארה"ב ירדו כמעט ב-19% ב-35 השנים האחרונות, אם כי קיימים הבדלים בין המדינות והאזורים השונים. כך על פי מחקר שבוצע באוניברסיטת מדינת וושינגטון, בסיאטל ופורסם בשבוע שעבר ב-Journal of the American Medical Association. 

בעוד שב-1980 השיעור היה 41.95 ל-100,000, בשנת 2014 הוא ירד ל-34.10 ל-100,000. כלומר, מדובר בירידה בשיעור כולל של 18.73%. הירידה הניכרת ביותר בשיעורי תמותה ממחלות אלו היתה בדלקות ריאה ומערכת הנשימה שהן קבוצת המחלות השכיחות ביותר בין המחלות הזיהומיות והמידבקות. בקבוצה זו הירידה הגיעה ל-80%. כמו כן נרשמו ירידות בתמותה ממחלות המתבטאות בשלשול, HIV, דלקת קרום המוח, הפטיטיס ושחפת.

בסך הכל מתו בארה"ב משש המחלות הזיהומיות והמידבקות העיקריות שצוינו, 4,081,546 בני אדם ב-35 השנים שלגביהן נאספו הנתונים המשווים.

כמו כן מציין הדו"ח כי  שיעור התמותה ממחלות זיהומיות של דרכי הנשימה התחתונות ב-2014 הגיע ל-26.87 ל-100,000 – והם היוו 78.80% מכלל מקרי המוות מכל המחלות הזיהומיות.

במאמר נלווה לדו"ח הודגש כי כשמדובר בסוג זה של מחלות, הנתונים והפערים שקיימים בין המדינות השונות ברחבי ארה"ב ואף בין מחוזות שבתוכן, מחייבים הסקת מסקנות ופעולות מצד מקבלי החלטות מקומיים. הסיבות לפערים הקיימים בין האזורים השונים הם גורמים דמוגרפיים, מעריכים מחברי הדו"ח והמאמרים הנלווים.

"לאנשים עם הכנסה נמוכה, הומלסים, כלואים בבתי סוהר וגם אמריקנים-אפריקנים סיכון גבוה יותר מאחרים לחלות במחלות דרכי הנשימה התחתונות ובמיוחד דלקת ריאות חיידקית. גם לצריכת משככי כאב (אופיואידים) יש תרומה לנושא הזה", מצוטט מחקר אחר שפורסם עוד בפברואר השנה.

ד"ר אמילי שומאן וד"ר פריטי מלני, שתיהן מאוניברסיטת מישיגן באן-ארבור, כתבו במחקר הנ"ל שהתמקד במבוטחי שירות הבריאות הציבורי "מדיקאייד" במדינת טנסי כי מחלות המעיים (שלשולים) הם גורם המוות מס' 2 – שיעור של 2.45 ל-100,000 נפש – מעל 7% מכלל התמותה ממחלות זיהומיות ומידבקות – וקבוצה זו של מחלות היא היחידה שבה חלה עלייה בשיעורי התמותה בין שנת 2000 ל-2014. העלייה הזאת מוסברת במגפת ה-Clostridium difficile – שהיא כיום גורם המוות הראשי בין החולים במחלות הגסטרו (48.3%), וזאת על סמך דיווח  ב-Clinical Infectious Diseases שבו נותחו הנתונים לשנים 2000-1997.

במקום השלישי מתים מ-HIV/ איידס 7.04% מכלל החולים במחלות הזיהומיות (2.40 ל-100,000). בתמותה ממחלה זאת רואים בבירור את ההבדלים הגיאוגרפיים. דווקא במחוזות החוף המערבי, שהם בין העשירים ביותר בארה"ב, גילה המחקר שחלה תחילה עלייה בשיעור התמותה מ-HIV אבל בהמשך התקופה שנבדקה, היא עברה לאזורים היותר עניים בדרום-מזרח ארה"ב. עם זאת במבט כולל על ארה"ב, במחלה הזאת נרשמת מגמת ירידה הודות לתרופות החדישות וטכניקות טיפוליות מתקדמות.

נושאים קשורים:  תמותה ממחלות זיהומיות,  איידס,  דלקת ריאות,  מחלות מעיים,  חדשות,  מחלות דרכי הנשימה
תגובות

אין בכתבה התיחסות לפרבנר (חיסון נגד פנוימוקוקים) שהוכנס לשימוש בתקופה הזו