• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איגוד רופאי בריאות הציבור על דו"ח המבקר: "אי פיקוח על הטבק - פיקוח נפש"

עם פרסום דו"ח מבקר המדינה קוראים הרופאים לממשלה לגבש תכנית לאומית שתכלול גם מניעת פגישות נסתרות והפעלת לחץ של חברות הטבק על מקבלי ההחלטות; ח"כ גליק: "בתחום המאבק בעישון, הממשלה הזו אימפוטנטית"

ח"כ יהודה גליק. איים להצביע נגד "חוק הלאום". צילום: פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל התייחסו לדו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (ג') ומציג תמונה עגומה בכל הנוגע לפעולות רשויות השלטון לצמצום העישון ונזקיו. לביקורת על התנהלות משרד הבריאות הצטרף גם ח"כ יהודה גליק, שאמר: "בתחום המאבק בעישון הממשלה הזו אימפוטנטית, עם דם על הידיים".

"דו"ח המבקר מציג תמונה קשה של כישלון מערכתי חמור ומתמשך בפיקוח על הטבק בישראל. ישראל נותרה הרחק מאחור לעומת מדינות אחרות בנושא הזה", נמסר על ידי איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. "כפי שהתרענו שוב ושוב בשנים האחרונות, הכישלון המתמשך פוגע קשות בבריאות הציבור, גורם למוות בטרם עת של אלפי ישראלים ועולה למשק הישראלי כסף רב. מדובר בפיקוח נפש".

עוד ציינו בתגובה: "ראש ממשלת ישראל ושרי הבריאות והאוצר חייבים להוביל בדחיפות צעדים חיוניים לתיקון הליקויים החמורים בפיקוח על הטבק בישראל וליישם את החלטת הממשלה משנת 2011 ואת האמנה הבינלאומית שישראל אשררה.

"יש לעדכן את החקיקה כך שאיסור הפרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק, ניקוטין ועישון יהיה גורף וללא החרגות, כולל אזהרות גרפיות (תמונות), חפיסות אחידות ואיסור הצגת מוצרי טבק. על פי ראיות מדעיות, צעד זה ימנע עשרות אלפי מקרי מוות בישראל בשנים הקרובות".

באשר למיסוי מוצרי הטבק, נמסר כי "יש לתקן את מדיניות המס המעוותת, הגורמת ל'סבסוד' של הטבק לגלגול, ויש לקבוע מדיניות מס מתעדכנת על מוצרי הטבק והניקוטין השונים, לרבות סיגריות אלקטרוניות".

באיגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון ציינו כי "נדרש גיבוש תכנית לאומית מערכתית לשם פיקוח על הטבק - תכנית הכוללת יעדים, מדדים ולוחות זמנים. יש להקים יחידה מרכזית למאבק בעישון. התכנית צריכה לכלול צעדים אופרטיביים למניעת פגישות נסתרות והפעלת לחץ פסול של חברות הטבק על מקבלי ההחלטות".

בתחום האכיפה וההסברה דורשים הרופאים "בעדכון החקיקה ושיפור האכיפה לאיסור העישון במקומות הציבוריים", וכן "לקבוע מנגנון (דוגמת 1% מהכנסות המדינה ממסי הטבק) להבטחת השקעה הולמת בהסברה, חינוך וקידום בריאות למניעה ולגמילה מעישון".

ח"כ גליק: "כתב אישום חמור נגד הממשלה"

בתוך כך, ח"כ יהודה גליק ("הליכוד") הגיב בחריפות על הדו"ח: "דו"ח מבקר המדינה מוכיח כי בתחום המאבק בעישון הממשלה הזו אימפוטנטית, עם דם על הידיים, כשהיא מפקירה את חיי אזרחיה, כולל ילדים ובני נוער לידי חברות הטבק הרצחניות, שמתפרנסות מהפיכת המעשנים לעבדים נרצעים המשלמים מדי חודש מס גולגולת לחברות אלו, מהריגתם ומהוספת אלפי אנשים חדשים מדי שנה למעגל ההתמכרות והמוות".

לדברי ח"כ גליק, "זה הדו''ח החמור ביותר של מבקר המדינה בנושא הזה. ממשלת ישראל פועלת בניגוד למדיניות שעליה הצהירה ועליה היא חתומה באמנה הבינלאומית ואיננה עושה דבר על מנת לצמצם את שיעור המעשנים בישראל. הדו"ח מהווה כתב אישום חמור נגד הממשלה שהביאה לכך ששיעור המעשנים בישראל נמצא בעלייה. לעתים נדמה כי שרים בממשלת ישראל מוכנים לסייע למכורים ולמתמכרים לניקוטין למות, העיקר שישימו בקלפי את הפתק הנכון".

נושאים קשורים:  דו"ח מבקר המדינה,  מאבק בעישון,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון,  ח"כ יהודה גליק,  פיקוח על מוצרי טבק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
09.05.2018, 20:51

לא הממשלה אלא סגן השר ליצמן בלבד אשם במצב המחפיר והזילזול בבריאות אזרחי ישראל . יש לחקור את ליצמן תחת אזהרה בחשד לפלילים לכאורה במגעיו הפסולים עם חברות הטבק . אם ימצא אשם יש להעמידו לדין פלילי .