• יו"ר: פרופ' דמטריוס קרוסיס
  • מזכיר: ד"ר רוני מילוא
  • גזבר: ד"ר עדי וקנין
MS

אוקרליזומאב: אבן דרך בטיפול בטרשת נפוצה

אוקרליזומאב מהווה טיפול יעיל בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית והינה התרופה הראשונה שאושרה עבור טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית

תאי B הינם בעלי תפקיד מפתח בפתוגנזה של טרשת נפוצה. תאי ה-B מעורבים בהפעלה של תאי T מעודדי דלקת, הפרשה של ציטוקינים מעוררי דלקת וייצור של נוגדנים עצמיים כנגד מיילין. לפיכך, שימוש בנוגדנים הגורמים לריקון של תאי B כטיפול למחלות אוטואימוניות ובכלל זה טרשת נפוצה, גבר בשנים האחרונות. תוצאות קודמות עם ריטוקסימאב, הנוגדן הראשון המרוקן תאי B, הראו יעילות במחקרים קליניים ועודדו חוקרים להעריך את היעילות של הנוגדן המואנש כנגד CD-20, אוקרליזומאב, בטרשת נפוצה.

מחקר קליני גדול מסוג פאזה 2 אשר בוצע במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (RRMS) ותוכנן על מנת לבחון את ההשפעה של שני מינונים של אוקרליזומאב (600 ו-2,000 מ"ג) לעומת טיפול אינבו הדגים השפעה משמעותית של הטיפול על תוצאים הקשורים בהתקפים ותוצאים רדיולוגיים. תוצאות אלו אומתו בשני מחקר פאזה 3 (OPERA I, OPERA II) אשר השוו את היעילות של אוקרליזומאב עם אינטרפרון בטא-1a במטופלים עם טרשת נפוצה התקפית והדגימו הפחתה בשיעור ההתקפים השנתי (46% ב-OPERA-I ו-47% ב-OPERA II) ופחות לזיות העוברות האדרה עם גדוליניום בבדיקת תהודה מגנטית (94% ב-OPERA-I ו-95% ב-OPERA II).

יש לציין כי אוקרליזומאב הינה התרופה הראשונה אשר הפחיתה התקדמות מחלה קלינית והדמייתית במטופלים עם טרשת נפוצה ראשונית מתקדמת (PPMS). מחקר הפאזה 3, ORATORIO אשר בוצע במטופלים עם PPMS השיג את תוצא היעילות העיקרי שלו: אחוז המטופלים עם התקדמות נכות מאומתת על פני 12 שבועות היה נמוך באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת הטיפול הפעיל (32.9%) לעומת במטופלים שקיבלו טיפול אינבו (39.3%)

במרץ 2017, ראיות אלו הובילו את מנהל המזון והתרופות האמריקאי לאשר את השימוש באוקרליזומאב כטיפול בטרשת נפוצה. טיפול זה הינו הראשון ל-PPMS ולטרשת נפוצה מתקדמת שניונית.

מקור: 

Mulero, P. et al.  (2018) Therapeutic Advances in Neurological Disorders. https://doi.org/10.1177/1756286418773025

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  אוקרליזומאב,  יעילות,  OPERA,  ORATORIO,  RRMS,  PPMS,  מחקרים
תגובות