טראומת בטן קהה

מה היא רמת הדיוק של FAST באבחון של פגיעות בטן כתוצאה מטראומה קהה?

החוקרים בדקו את הרגישות, הסגוליות והדיוק של Focused Assessment with Sonography for Trauma לצורך אבחון מהיר של פגיעות בטן בקרב מטופלים שעברו תאונת דרכים

15.07.2018, 11:44
בדיקת CT של הבטן (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את רמת הדיוק של FASTי (Focused Assessment with Sonography for Trauma) באבחון של טראומות בטן קהות אשר נגרמו כתוצאה מתאונת דרכים בבית החולים בעיר דהרן.

המחקר הנוכחי, אשר בוצע כמחקר תצפיתי תיאורי, בוצע במחלקה הרדיולוגית בבית החולים הצבאי King Fahad בדהרן, ערב הסעודית, בתקופה שבין ספטמבר 2016 עד ספטמבר 2017. החוקרים בדקו בצורה רטרוספקטיבית את ה-FAST ואת סריקות ה-CT שבוצעו לכל המטופלים המבוגרים (n=105) שהיו מעורבים בתאונת דרכים וסבלו מחבלת בטן קהה בזמן ההגעה לבית החולים וחיפשו זיהוי של נוזל חופשי.

ההערכות של ה-FAST היו מפוקחות ע"י מנהל יחידת הטראומה. ממצאי ה-CT נבדקו ע"י שני רדיולוגים מומחים. בסריקות ה-CT זיהו פגיעות סולידיות ויסצרליות בבטן בדרגות גבוהות ונמוכות (כבד, טחול, כליות). החוקרים הגדירו את הממצאים ב-FAST וב-CT כ'חיוביים' או 'שליליים' להמצאות או היעדר של נוזל חופשי, בהתאמה. התוצאים של ה-FAST הוצגו בטבלת שכיחויות בגודל 2x2.

הרגישות של FAST בזיהוי נוזל חופשי בחלל הפריטונאלי הייתה 76.1% (רווח בר סמך 95%: 64.14-85.69%), הסגוליות הייתה 84.2% (רווח בר סמך 95%: 68.75-93.98%) והדיוק היה 79% (רווח בר סמך 95%: 70.01-86.38%). תוצאות המחקר הראו שהיה ניתן לזהות נוזל חופשי באמצעות FAST ברוב המקרים של פגיעות ויסצרליות סולידיות בדרגה גבוהה. כמעט מחצית מהמקרים בהם התקבלה תוצאה של שלילי-אמיתי היה מדובר בפגיעות ויסצרליות בדרגה נמוכה או פגיעות אחרות.

מסקנות החוקרים היו כי FAST הינו כלי חשוב לצורך הערכה ראשונית של מטופלים עם חשד לטראומת בטן קהה וכי מדובר בבדיקה עם רגישות וסגוליות גבוהות. כמו כן, החוקרים הסיקו כי תוצאה שלילית ב-FAST לא פוסלת את האפשרות כי קיימת פגיעה ויסצרלית מוצקה בדרגה נמוכה או פגיעות מסוג אחר.

מקור: 

Waheed, K.B. et al. (2018) Saudi Medical Journal 39,6.

נושאים קשורים:  טראומת בטן קהה,  תאונת דרכים,  אולטרסאונד,  FAST,  CT בטן,  רגישות,  סגוליות,  מחקרים
תגובות