פודקאסט

ד"ר ערן הלפרן: "לגיטימי שהפארמה תסייע בחיזוק המערכת הרפואית"

מנהל המרכז הרפואי רבין בראיון ל-Doctalk: "אם אני רוצה לשלוח רופא להשתלמות בחו"ל - אין לי שום מקור מימון מלבד חברות התרופות"; על המערכת הציבורית: "ישנה הטיה מכוונת של הממשלה לכיוון המערכת הפרטית". האזינו לתכנית המלאה

13.09.2018, 13:52
פרק 30 - ד"ר ערן הלפרן

ד"ר ערן הלפרן, מנהל המרכז הרפואי רבין, התארח ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח. הראיון עסק בהרחבה במגוון סוגיות - יחסי רופאים עם חברות התרופות, קריסת המערכת הציבורית, הכשלים בפריפריה ועוד.

ד"ר הלפרן התייחס לטיב היחסים בין רופאים לחברות הפארמה, על רקע ההנחיות החדשות של משרד הבריאות ומכתב המחאה של האיגוד לרפואה פנימית: "הקשר בין רופאים לחברות התרופות הוא חשוב - הוא מביא את החדשנות. חלק גדול מהפיתוח והמחקר הקליני מתבצע בתוך בית החולים וכך בעצם אנחנו מתקדמים. אם היינו תלויים רק ברשויות היינו תקועים 30 שנה אחורה. הרי אם אני רוצה לשלוח רופא להשתלמות בחו"ל או לקיים איזה כנס - אין לי שום מקור מימון אחר מלבד חברות התרופות".

"לצערי, תמיד יש מישהו שלוקח את הדברים לקצה" המשיך ד"ר הלפרן, "אלו תפוחים רקובים שמכפישים את כולנו ועליהם יוצא הזעם. אלא שתגובת משרד הבריאות עלולה להביא אותנו לשפוך את התינוק יחד עם המים. סה"כ הקשר מתנהל בצורה תקינה וחשוב שהכל יהיה מבוקר. גם חברות התרופות מתנהלות בצורה מתונה הרבה יותר מבעבר".

"מישהו זוכר מתי ביבי התבטא בנושא מערכת הבריאות? מתי הוא שם את הנושא באג'נדה?"

נושא נוסף שמעסיק את ד"ר הלפרן רבות הוא קריסת המערכת הציבורית: "ישנה הטיה מכוונת של הממשלה לכיוון המערכת הפרטית. אנחנו מתריעים על המצב כל הזמן, הנתונים ידועים לכולם - ועדיין דבר לא נעשה. לכן אני מניח שההטייה הזו היא מכוונת. מישהו זוכר מתי ביבי התבטא בנושא מערכת הבריאות? מתי הוא שם את נושא הבריאות באג'נדה?"

"משרד הבריאות אינו בשיא תפארתו לצערי, למרות שלסגן השר יש כוונות טובות. אין כיוונים ברורים ואין חשיבה לטווח ארוך. בלי קמח אין תורה ובלי כסף אין חיזוק המערכת הציבורית. לצערי לא הביאו מספיק כסף למערכת".

"לדוגמא - אפשר מחר בבוקר לעזור לעשרות אלפי חולים שמחכים בתורים לניתוחים, ולהביא להרבה יותר תוצרת של המערכת הציבורית. זאת ע"י הפעלת משמרת שניה. במקום זה, הכספים האלה הולכים לבתי החולים הפרטיים, שרק הולכים ומתרבים. כלומר ההון מזהה את המגמה ואינו מאמין לממשלה שטוענת שהיא מחזקת את המערכת הציבורית".

"גם בהיבט כוח האדם ניתן לראות את היעדר החשיבה לטווח ארוך. הנתונים ידועים לכל - המחסור במומחים מסוימים, ברפואה בקהילה וכו'. אנחנו נהנינו מגל העלייה של שנות ה-90 שהביא הרבה מאוד כוח אדם מוכשר שתרם רבות למערכת הבריאות. אבל זה הרדים אותנו, ועכשיו כשהם יוצאים לפנסיה אנחנו עומדים בפני בור גדול מאוד".

לו"ז האזנה:

3:14 איפה הכסף

6:43 מחסור בצוות רפואי

12:14 הפריפריה גוועת

21:50 האבולוציה של הפנימית

26:55 יחסי רופאים - חברות תרופות

30:45 עתידו של בי"ח השרון

34:03 26 השעות - בעד ונגד

38:22 בייבי בום - השאלות המוסריות

43:10 מקליניקה להנהלה - אז והיום

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  doctalk,  ד"ר ערן הלפרן,  המרכז הרפואי "רבין",  חברות תרופות
תגובות
אנונימי/ת
13.09.2018, 22:58

מאד מעניין! במיוחד בימים אילו. לשלוח למנכל משרד הבריאות.. שיקשיב באוטו

אנונימי/ת
14.09.2018, 11:27

דר ערן הלפרן האיש המתאים ביותר לתפקיד מנכ״ל משרד הבריאות

אנונימי/ת
14.09.2018, 12:01

דברים ברורים ונכוחים.
לצערי ,דוקטרינת "לשפוך את התינוק עם המיים" שולטת במקומותינו .קרוב לודאי מאחר שהיא הקלה ביותר לביצוע,אינה מצריכה מחשבה מעמיקה ואכיפה דקדקנית ובעיקר-מעלת פרופיל פופוליסטי וכסתח"י גבוה.

אנונימי/ת
15.09.2018, 01:38

לא כל דבר הוא עניין של שחור ולבן. הנושא הזה כן.

14.09.2018, 22:54

דברים כדורבנות הם דבריו של פרופ' הלפרן. כפי שציין יש "תפוחים רקובים" בקרב הרופאים שמנצלים לטובתם קשרים עם חברות תרופות וטכנולוגיה, אבל רוב הרופאים מנצלים את קשריהם עם הנציגים הרפואיים לטובת חוליהם. טוענים שבכנסים אנחנו מקבלים מתנות, שהן כעין שוחד - יופי, בזכות קבלת כמה עטים כדוריים מפלסטיק, דפדפות ועלוני הסברה, ארשום במיוחד את התרופה שהנציגה הציגה בפניי? כל מי שעובד במסגרת קופות החולים יודע שלא משנה מה ירשום, הרוקח ייתן לחולה תרופה גנרית, אם זו הנחיית הקופה. אני מקווה שהתקשורת ומשרד הבריאות יפסיקו להתייחס לרופאים כאל תינוקות שנישבו.

אנונימי/ת
15.09.2018, 01:37

ד"ר רביב אל נא תזלזל באינטליגנציה שלנו. כולנו יודעים שעיקר המאמץ השיווקי של ענקי התרופות האתיות מוקדש לתרופות מקור שעוד לא פג עליהן הפטנט ועוד אין להן חלופות גנריות (לפחות לא בעולם המערבי).

ברגע שפג הפטנט ומושקות החלופות הגנריות, גם תקציבי השיווק צונחים.

אנונימי/ת
15.09.2018, 00:20

שאלה חשובה לא נשאלה בראיון מקיף זה של ד"ר הלפרין והיא לא עד כמה מנהל בית החולים והצוות הניהולי העומד לרשותו "שבעי רצון" מתפקוד הצוות הרפואי אלא עד כמה הצוות הרפואי שבע רצון מתפקוד ההנהלה על כל שלוחותיה השונות בשני בתי החולים תחת הנהלתו של ד"ר הלפרין. משוב זה לא פחות חשוב על מנת לשקף את הנעשה במערכת הרפואית, מורכבת ככל שתהיה. אינטגרציה זו משקפת את עוצמתה של מערכת כפועל יוצא של היותה אבן בוחן לשביעות רצונם של אלו הנושאים בנטל היום יומי ולעתים בחשכת הליל של מפגש פנים אל פנים עם המטופל, מפגש אשר לא נושא את ההילה לא של ה-BABY BOOM ולא של מפגש אקראי של מנהל זה או אחר עם אחד הלקוחות. זה שמערכת הבריאות במשבר עמוק מאין כמוהו, כ"א מבין וחש על בשרו. מבחנה של שכבת הניהול הבכירה היא בהתמודדות עם משבר זה, וכאן לצערנו לא נשמע סופרלטיבים מרחיקי לכת והעתיד כפי שמצטייר כעת לא נראה ורוד. זה המבחן המהותי ולא מבחן ה-RATING לתכנית טלביזיונית זו או אחרת.

אנונימי/ת
15.09.2018, 01:35

גם אתה טועה. מבחנו של בית החולים הוא כמובן לא שביעות הרצון של ההנהלה מהצוות, אבל גם לא שביעות הרצון של הצוות מההנהלה. אלא כמובן שביעות הרצון של המטופלים.

22.09.2018, 09:59

ד"ר הלפרן מסתמן כאחד האנשים הבולטים בניהול רפואי והלוואי ויגיע לניהול משרד הבריאות במקום הפקיד הנוכחי. התרשמתי מאוד תגובותיו האנושיות והחכמות בעת משבר המתמחים. תובנותיו לגבי הקשר עם הפארמה נכונות וצודקות. אין מחקר רפואי ולא יהיה אופק לקידום הרפואה ללא השקעה כלכלית של חברות הפארמה. מנהל טוב מטפח אצל הרופאים שלו את האמביציה לעסוק במחקר קליני, תוך כדי עבודתם השוטפת. זה לא קל ולא מובן מאליו. לראיה- כמעט כל השותפים האמריקאים שלי לתכנית Post-graduate Fellowship בהופקינס הלכו לרפואה פרטית ולא עוסקים יותר במחקר. רופא-חוקר בבית חולים צריך גב רחב ותמיכה מההנהלה. זה כולל מתן "חופש אקדמי" בניהול תקציבים וחיפוש מתמיד אחר כיוונים חדשים למחקר. גביית תקורות גבוהות ורגולציית-יתר (כגון הגבלה פופוליסטית של נסיעה לכנסים) תביא לייאוש ובריחה של רופאים טובים ממחקר קליני ובסיסי.