חדשות

מכשיר אולטרסאונד קומפקטי נייד נבחן לשימוש על ידי רופאי משפחה

המכשיר מתחבר למחשב נייד ולטאבלט, מאפשר שיתוף והתייעצות מרחוק בזמן אמת עם מומחים ומסייע לרופא המשפחה בהחלטה להפנות מטופלים למכון US

מכשי האולטרסאונד הידני. קומפקטי ונגיש

עשרות רופאי משפחה, שהשתתפו החודש בכנס השנתי של האיגוד הישראלי של רופאי המשפחה, התנסו בשימוש במתמר אולטרסאונד נייד בגודל סמארטפון המתחבר למחשב נייד או לטאבלט. בין החידושים הייחודיים שבמכשיר זה: חיבור ל"ענן", כך שרופא משפחה שישתמש בו יקבל בעת הצורך הכוונה מרחוק של רנטגנולוג מומחה שיוכל לסייע בפיענוח ממצאי הבדיקה.

פרופ' שלמה וינקר, היו"ר היוצא של איגוד רופאי המשפחה, אמר ל"דוקטורס אונלי", כי הרופאים בכנס השתתפו בשלוש סדנאות שבהן עשו שימוש במכשיר ובחנו אותו. אחת הסדנאות נמשכה חצי יום והרופאים תרגלו את השימוש זה על זה.

המכשיר בשם לומפיי של חברת פיליפס, הוצג על ידי שני רופאים מרומניה. "הכרתי את שניהם מכנסים בחו"ל. הם אינם רנטגנאים אלא קלינאים שלמדו לבצע בדיקת US (אולטרסאונד). הם הקימו בוינה בית ספר ל-US לרופאים שאינם רנטגנולוגים  ובאים אליו עתה רופאים מכל רחבי אירופה כדי להתנסות", סיפר פרופ' וינקר.

"מה שמייחד את המכשיר הזה זו העובדה שאת המתמר ניתן לקנות במחיר סביר שלא בדומה ל-US הרגיל, שבו משתמשים במכוני הדימות. המכשיר החדש איננו זקוק לחשמל. הוא מתחבר ל-USB ורופא משפחה יכול להשתמש בו גם במרפאתו כי איננו תופס מקום כמו מכשיר רגיל.

"למכשיר שימושים רבים אבל הוא אינו מחליף שליחת מטופל לאולטרסאונד כמו אקו לב ואינו מיועד לשם כך. אבל הוא יחליף במקצת בדיקה פיזיקלית, גופנית שיבצע רופא משפחה במרפאה שלו. למשל, יבצע בדיקה גסה של איבר שמימדיו גדלו בתוך הגוף או בלוטות לימפה. רמת הדיוק שיקבל עתה גבוהה יותר מסתם מישוש בידיים. אם יחשוד שיש נוזל במפרק, בברך למשל, יוכל לראות אם אין מדובר בהצטברות מתחת לעור או אם יש צורך בשאיבת נוזל או מוגלה כאשר יש אבצס.

"הרופא שישתמש במכשיר הזה איננו נדרש לרמת ידע ומיומנות גבוהה כפי שנדרש ממומחה בתחום הדימות המשתמש ב-US במכון ייעודי אבל המכשיר החדש ללא כל ספק יסייע לרופא המשפחה בבדיקה שיבצע למטופל שלו לפני שיחליט להפנותו למכון US".

יצרנית המכשיר מצביעה על כך שבין יתרונותיו של המתמר זמינות גבוהה ומהירות הפעלה ותגובה - יתרון חשוב במצבי חירום ואקוטיים. הוא עושה שימוש ברזולוציה ובחשמל של המחשב הנייד וכל פעם שמחליפים לנייד משוכלל יותר - גם ה"לומפיי" משתכלל ואין צורך לקנות מסך חדש או קונסולה חדשה. המכשיר נותן מענה למגוון שאלות רפואיות אקוטיות של קהלים שאינם משתמשים כיום באולטרסאונד כמו  רופאי משפחה, רופאים פנימאים, רופאי כאב, רפואת ספורט, רופאי חירום צבא ורופא בשטח, ובמיוחד מאפשר שיתוף והתייעצות בזמן אמת עם עמיתים ומומחים.

נושאים קשורים:  אולטרסאונד,  מכשיר US,  אולטרסאונד נייד,  פרופ' שלמה וינקר,  לומפיי,  חברת פיליפס