סוכרת סוג 1

דפוסי פיזור השומן ביחס לרמות ה-HbA1C בקרב ילדים המאובחנים בסוכרת

החוקרים בדקו האם יש הבדל בדפוסי פיזור השומן בקרב ילדים ממצרים המאובחנים בסוכרת מסוג 1 לפי רמות ה-HbA1C שלהם

תינוק, משקל יתר, השמנה (צילום: אילוסטרציה)

השמנת יתר וסוכרת סוג 1 הם שני מצבים רפואיים נפוצים בקרב ילדים ומתבגרים עם שינויים מטבולים. מטרת המחקר הייתה להעריך את פיזור השומן בקרב ילדים עם סוכרת תוך שימוש במדידות אנתרופומטריות שונות ואינדקסים שונים (היקף זרוע אמצעית-עליונה, היקף מותניים, יחס מותניים/ירכיים ויחס מותניים/גובה) ולבדוק את ההתאמה שלהם לערכי ה-HbA1c (המוגלובין מסוכרר).

החוקרים ביצעו מחקר תצפיתי אורכי שכלל 100 ילדים מאובחנים בסוכרת סוג 1 בגילאי 7-18 שנים. ה-HbA1c הממוצע של המשתתפים במחקר היה נמוך מ-12.0% בשנה שקדמה למחקר. החוקרים ביצעו מדידות אנתרופומטריות (משקל, גובה, BMI והיקפי מותניים וירכיים) וחישבו את יחסי המותניים/ירכיים ומותניים/ גובה. בנוסף, החוקרים בדקו את הרכב הגוף.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 10.88±2.55 שנים וממוצע ה-HbA1c היה 8.83±1.61. הגיל הממוצע של תחילת המחלה היה 8.10±3.51 שנים והמשך מחלה הממוצע היה 2.85±2.45 שנים. על פי אחוזוני ה-BMI,י10% מהילדים שהשתתפו במחקר היו בעלי עודף משקל, 10% בתת משקל ו-80% במשקל תקין. כמו כן, אחוזי השומן אצל המשתתפים עם סוכרת לא מאוזנת היו גבוהים בצורה לא מובהקת ביחס למשתתפים עם סוכרת מאוזנת.

החוקרים מצאו ערכים גבוהים יותר של היקף מותניים וירכיים בקבוצת המטופלים עם סוכרת לא מאוזנת בהשוואה לקבוצה בה המטופלים היו עם סוכרת מאוזנת. יחסי המותניים/גובה היו בגבול של התפתחות השמנת יתר מרכזית (יחס מותניים/גובה ≥ 0.5).

המסקנות שעלו מן המחקר היו כי התחלה מוקדמת של סוכרת ומשך מחלה ארוך יותר מהווים גורמי סיכון לסוכרת לא מאוזנת עם HbA1c מעל 7.5. כמו כן, הם החוקרים הסיקו כי ילדים עם סוכרת לא בהכרח סובלים מהשמנת יתר. אחוזי השומן היו גבוהים יותר בקרב המשתתפים שהסוכרת שלהם לא הייתה מאוזנת. בנוסף, החוקרים הסיקו כי מדדים של היקף מותניים וירכיים מהווים כלי מדידה אנתרופומטריים טובים יותר, בהשוואה ליחס מותניים/ירכיים, להערכה של השמנה מרכזית בקרב ילדים עם סוכרת.

מקור:

Kandeel, W.A. et al. (2018) Journal of the Arab Society for Medical Research 13,1.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 1,  השמנת יתר,  מדדים אנתרופומטריים,  היקף מותניים,  היקף ירכיים,  המוגלובין מסוכרר,  מחקרים
תגובות