חדשות

המגיפה העולמית הסמויה: יותר מ-850 מיליון איש חולים במחלות כליה כרוניות

כתוצאה מהעלייה בשיעור יל"ד וסוכרת באוכלוסיה, שיעור חולי הכליות צפוי לזנק בשנים הבאות | החברה הבינלאומית לנפרולוגיה וגופי בריאות נוספים קוראים להעלות המודעות למחלות הכליה ולמניעתן

מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)
מכונת דיאליזה (צילום: אילוסטרציה)

מעל 850 מיליון בני אדם בעולם סובלים ממחלות כליה כרוניות ורבים מהם אינם מודעים לכך שהכליות שלהם פגומות ואינן מתפקדות. זוהי "מחלה שקטה" ומגיפה סמויה משום שלעתים קרובות לא נראים בה תסמינים מוקדמים. אותם אנשים גם אינם מודעים לכך שבמצב הזה הם חיים עם סיכונים גבוהים למחלות קרדיווסקולריות, זיהומים, אשפוזים וכן שאי ספיקת כליות מחייבת דיאליזה והשתלות.

אזהרה זאת פורסמה לאחרונה על ידי ה-ISN, החברה הבינלאומית לנפרולוגיה, וכמה גופים נוספים בתחום הרפואה שהכריזו מלחמה על מחלות הכליה כמו ה-ASN האמריקאי וה-EDTA, החברה האירופית לדיאליזה והשתלות כליה. בשבוע שעבר פרסמו הארגונים הודעה לתקשורת ובה הערכה כי שיעור חולי הכליות צפוי לזנק בשנים הבאות.

מחלת כליה כרונית מוגדרת כמבנה א-נורמלי של הכליה, או אי-תפקוד ואי ספיקה כאשר אלה מתמידים מעל שלושה חודשים. שכיחותה נמצאת במגמת עלייה. המחלה נפוצה בקרב 10.4% מבין הגברים וב-11.8% מבין הנשים בעולם כשרבים מהם – בין 5.3 ל-10.5 מיליון – יזדקקו להשתלה. רבים אינם מקבלים את הטיפולים הללו עקב היעדר מקורות מימון או מסיבות כספיות אחרות.

בכנס האירופאי שבו הוצגו נתוני מרשם מחלות הכליה ביבשת נמסר כי ב-2016 היו בה 121 ל-1 מיליון חולי כליה לעומת 111 ל-1 מיליון רק חמש שנים קודם לכן. ההסבר לעלייה הזאת: עלייה משמעותית לעומת עשור קודם במספר האנשים הסובלים מיתר לחץ דם וסוכרת – שני מצבים שמובילים למחלת כליה כרונית. הגופים הבינלאומיים הדגישו כי במקרים רבים סוכרת ויתר לחץ דם ניתנים למניעה.

על פי תחזית הפדרציה הבינלאומית לסוכרת, ההערכה היא שב-2017 חיו בעולם כ-425 מיליון בגירים בני 79-20 עם סוכרת ועד 2045 יזנק מספרם ל-625 מיליון. מספר האנשים שמושפעים מיתר לחץ דם עלה כבר מ-594 מיליון ב-1975 ל-1.1 מיליארד ב-2015. כאמור, סוכרת ויתר לחץ דם הם שני הגורמים הראשיים לאי ספיקת כליה המחייבת דיאליזה כאשר אחד מכל שלושה מטופלי דיאליזה יזדקק במועד כלשהו להשתלת כליה. במצב האקוטי נמצאים מדי שנה עוד 13.3 מיליון בני אדם.

כאמור, על פי הערכה מדובר עתה ביותר מ-850 מיליון בני אדם בכל העולם, כמעט פי שניים ממספר חולי הסוכרת ופי 20 משכיחות מחלות הסרטן (422 מיליון) או אלה שחיים עם איידס (36.7 מיליון).

"יש מקום לדאגה גדלה והולכת לעניין העלייה המתמשכת והדרמטית במספר המקרים של חולי סוכרת ויתר לחץ דם והדאגה היא שהמצב הזה רק ימשך ועוד יחמיר", כך התבטאה פרופ' כרמין זוקלי (Carmine Zoccali), נשיאת EDTA. "החשש הוא שאנו רק רואים את קצה הקרחון ולכן הוחלט להגביר את עניין המודעות למחלות הכליה ולמניעתן.

"רבים מהאנשים עם כשל כלייתי ואי ספיקה אינם חשים עצמם כחולים לאורך תקופה ארוכה והם דווקא נמצאים בסיכון גבוה לתוצאי המצב הבריאותי הזה ובמיוחד לסיכון למחלות לב וסיבוכיהן. אלה הם גם חולים מורכבים מאוד עם יותר תחלואה נלווית וסיכון גבוה לתמותה בהשוואה למטופלים שנמצאים בהשגחת מומחים מתחומים נוספים, בכלל זה מחלות זיהומיות, מומחים ברפואת ריאות, המטולוגים, ראומטולוגים, גסטרואנטרולוגים, קרדיולוגים ורופאי משפחה".

עוד אמרה פרופ' זוקלי כי השיעור הממוצע של מקרי מוות שנתיים מאי ספיקת כליות הוא 21 ל-100 אלף כאשר התמותה של חולים אלה מסיבוכי מחלות לב שנקשרו בבירור למחלת הכליה שלהם, לפי נתוני 2013, הגיעה ל-1.2 מיליון. הבעיה היא שבקרב חולי איידס יש הרבה מאד ידוענים ולכן המחלה זוכה לעדיפות גבוהה, בעוד שיש מעט מדי פעילות כנגד מחלות כליה למרות שמספר האנשים שמתים עקב הידרדרות בתפקוד הכליה גבוה יותר כדי פי 11.  פירוש הדבר שיש לנו כאן עניין עם החולים במצב השברירי הגדול ביותר.

"מסיבה זאת החלטנו להרים את קולנו ולקרוא לכל ארגוני הבריאות לשלב ידיים ולפעול עתה. יש צורך להציב את מניעת מחלות כליה כנושא מרכזי ולהקציב לכך את המשאבים הנדרשים", נאמר עוד בהודעת נשיאת ה-EDTA.

פרופ' דיוויד האריס, נשיא החברה הבינלאומית לנפרולוגיה ופרופ' אדירה לוין, הנשיאה הקודמת, הוסיפו: "זה זמן לשים את מחלות הכליה ובעיית התפשטותן במוקד תשומת הלב".

פרופ' מארק אוקוסה (Okusa), נשיא ה-ASN, ציין עוד כי מחלות כליה מהוות נטל פיננסי גבוה על תקציבי גופי הבריאות משום שעלות שנתית למטופל בהמודיאליזה למשל מגיעה בארה"ב ל-88,195 דולר, 85,812 שווה-דולר בגרמניה, 83,616 דולר בבלגיה ו-70,928 דולר בבלגיה.

נושאים קשורים:  מחלות כליה כרוניות,  המודיאליזה,  חדשות,  החברה הבינלאומית לנפרולוגיה,  סוכרת,  יתר לחץ דם,  דיאליזה
תגובות
אנונימי/ת
05.02.2019, 18:53

Prof Carmine Zoccali is a male not a female