חדשות

השקעות קוריאניות חדשות בטכנולוגיות רפואיות שפותחו במכון ויצמן

חברת ידע, זרוע היישומים של מכון ויצמן, חתמה על הסכמים עם חברת תרופות מדרום קוריאה ועם גוף נוסף מאותה מדינה בהיקף של כ-12 מיליון דולר

מימין: סגן נשיא המכון ליישומים טכנולוגיים, פרופ' מרדכי שבס, מנכ"ל BioLeaders, ד"ר יאנג-צ'ול פארק, ומנכ"ל "ידע", גיל גרנות-מאיר

שיתוף הפעולה בין דרום קוריאה לבין מכון ויצמן מתהדק: חברת ידע, זרוע היישומים של המכון, חתמה על הסכמים עם חברת תרופות מדרום קוריאה ועם גוף נוסף מאותה מדינה בהיקף של כ-12 מיליון דולר.

במסגרת ההסכמים תשקיע "קבוצת יוזמה אסיה" שני מיליון דולר בחברת On-Sight Medical הנמצאת בבעלות משותפת של "ידע", אוניברסיטת ניו יורק (NYU) וגורמים הקשורים עימה. כמו כן נחתם הסכם עקרונות עם חברת התרופות הקוריאנית BioLeaders, ש"קבוצת יוזמה אסיה" היא אחת המשקיעות בה, להשקעה של עשרה מיליון דולר בהקמת חברה חדשה המפתחת טיפול נוגד סרטן.

ההסכמים החדשים צוינו בטקס שנערך אתמול (ג') במכון ויצמן ברחובות בהשתתפות השותף המנהל של "קבוצת יוזמה אסיה", לי וון ג'יי, מנכ"ל BioLeaders, ד"ר יאנג-צ'ול פארק, נשיא מכון ויצמן, פרופ' דניאל זייפמן, סגן נשיא המכון ליישומים טכנולוגיים, פרופ' מרדכי (מודי) שבס, ומנכ"ל חברת "ידע", גיל גרנות-מאיר.

חברת On-Sight Medical היא מיזם משותף של מכון ויצמן ובית הספר לרפואה של NYU. היא מפתחת תוכנה המאפשרת למשתמש לא מיומן לעשות שימוש מושכל במכשיר אולטרסאונד.

מכשירי אולטרסאונד זמינים כיום כמעט בכל מתקן רפואי בעולם, בעיקר הודות לקומפקטיות שלהם ולעלותם הנמוכה. עם זאת, השימוש בטכנולוגיה זאת מחייב הכשרה ממושכת ורמת מומחיות גבוהה. התוכנה שפיתחה החברה עשויה לגשר על הפער שבין זמינות הציוד למחסור בטכנאים וברדיולוגים, והיא צפויה לאפשר להשתמש באולטרסאונד גם בזירות שבהן אין יכולת לעשות זאת כיום, למשל באמבולנס, במרפאת רופא המשפחה ואפילו בבית המטופל.

באחרונה זכה המיזם במקום הראשון בתחרות החדשנות של האגודה האמריקאית לאקו-קרדיוגרפיה. החברה מתמקדת בשלב ראשון בדימות רפואי במצבי חירום בחדר מיון, תחום בעל משמעות של חיים ומוות עבור חולים. הטכנולוגיה שמאחורי המערכת מתבססת על בינה מלאכותית, למידת מכונה ואלגוריתמים לעיבוד גיאומטרי. היא פותחה על ידי פרופ' ירון ליפמן מהמחלקה למדעי המחשב ומתמטיקה שימושית במכון, יחד עם פרופ' אחי לודומירסקי מבית הספר לרפואה של NYU, איתי קזורר, המיועד לכהן כמנהל הטכנולוגיות הראשי של On-Sight Medical ובוגר המעבדה של פרופ' ליפמן, ומנכ"ל החברה, ד"ר יורם אשל. בסבב ההשקעות הנוכחי ב-On-Sight Medical השתתפה גם חברת ידע.

ההשקעה השנייה היא בחברה חדשה שעתידה להתאגד על ידי "ידע" ו-BioLeaders ולקבל רשיון מ-"ידע" לפיתוח טיפול נוגד-סרטן המבוסס על מחקרים של פרופ' ורדה רוטר ופרופ' משה אורן מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא במכון ויצמן. פרופ' רוטר ופרופ' אורן היו בין הראשונים שגילו, לפני כארבעה עשורים, את התפקיד המרכזי שממלא החלבון p53 – המכונה  "שומר הגנום" – במניעת מחלת הסרטן.

בסוגי סרטן רבים מופיעות מוטציות בחלבון מדכא-גידולים זה, המונעות ממנו למלא את תפקידו המקורי  ואף עלולות לגרום לסרטן להתפשט. פרופ' רוטר ופרופ' אורן גילו בשנים האחרונות דרך לשקם את ה-p53 המוטנטי באמצעות פפטידים ייעודיים - מעין שברי חלבונים קטנים המסוגלים להיכנס לתא בקלות ולהיקשר ל-p53. המדענים הדגימו  זאת בעכברים - כיצד גידולים שמקורם בבני אדם התכווצו ובחלק מהמקרים אף נעלמו כליל לאחר מתן הפפטיד, וזאת ללא תופעות לוואי משמעותיות.

עם השלמת ההשקעה, בתוך כמה חודשים, צפויה החברה לגייס כוח אדם מתאים ולנהל את פעילותה במשרדים בפארק המדע בנס ציונה.

סגן נשיא המכון ליישומים טכנולוגיים, פרופ' שבס, מטפח זה כבר שנים לא מעטות  את הקשרים המדעיים והמסחריים בין מכון ויצמן למוסדות וגופים שונים בדרום קוריאה. הודות למאמצים אלה ולמאמציו של לי וון ג'יי, השותף הבכיר של "קבוצת יוזמה אסיה", חתמו ב-2016 הקרן וחברת ידע על הסכם לקידום שיתופי פעולה ביניהן.

קרן "קבוצת יוזמה אסיה" נוסדה ב-2014 במטרה לקדם את תעשיית הסטארטאפים באמצעות אימוץ המודל הישראלי. הקרן מתבססת על מודל התכנית "יוזמה" הישראלית שפעלה בשנות ה-90 של המאה ה-20 בניהולו וביוזמתו של יגאל ארליך, באותה עת המדען הראשי במשרד המסחר והתעשיה. מטרת התכנית: לעודד צמיחה של תעשיית היי-טק מקומית על ידי השקעה ממשלתית בקרנות הון סיכון. באחרונה השקיעה הקרן ב-BioLeaders, חברה קוריאנית המפתחת תרופות מקור, בין היתר בתחום הסרטן. זו השקעתה הראשונה בישראל.

נושאים קשורים:  מכון ויצמן,  קבוצת יוזמה אסיה,  פרופ' ורדה רוטר,  פרופ' משה אורן,  חדשות,  דרום-קוריאה,  BioLeaders,  חברות סטארט-אפ
תגובות