• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

למרות השימוש במונחים מעולם התעשיה, רפואה איננה פס ייצור

בינה מלאכותית שתפנה זמן יקר לרופא תוכל לשפר את מרחב רופא-מטופל, את ביצועי המערכת ואולי אף להחזיר בדרך פלא את הנשמה, החמלה וההומניזם לרפואה

רפואה דיגיטלית. אילוסטרציה

בוועידה הבינלאומית לדיגיטל בבריאות עולות לדיון טכנולוגיות שונות, ביניהן בינה מלאכותית לטיפול בביג דאטה, הניטור הרציף, הרפואה מרחוק, האינטרנט של הדברים והמציאות הרבודה. הצרכים שהטכנולוגיות יענו עליהם הם אשפוז ביתי, רפואה וחוויה מותאמת אישית למטופל, חיזוי מחלות ומחקר.

מאגרי הנתונים של ארגוני הבריאות הם מכרה זהב עבור מחקר רפואי, ולאלגוריתמים מבוססי ביג דאטה יש את הפוטנציאל לשיפור באבחון ובאיכות הטיפול הרפואי. רפואה מרחוק כבר ניתנת היום בהצלחה רבה. היא משפרת את זמינות השירות, וביחד עם הניטור הביתי תאפשר הסטה רצויה של אשפוז מבתי החולים העמוסים לבית החולה.

אך אם להודות על האמת, רפואה היא עולם לואו-טק. בבסיס הרפואה עדיין נמצא מפגש רופא-מטופל, השיחה, האמון, הבדיקה ושיקול הדעת הפרטני של הרופא בהתייחס לאדם הספציפי: רפואה מותאמת אישית במובנה המסורתי.

אם להשתמש במונחים מעולם התעשיה, המפגש הרפואי הוא פונקציית הייצור של המערכת, דבר שאינו עתיד להשתנות בהרבה גם בעידן הדיגיטל. המהפכה הטכנולוגית הקודמת ברפואה לא נחלה הצלחה רבה: היתה זו הכנסתה לשימוש של הרשומה הרפואית הממוחשבת, שהחליפה את תיקי הנייר והקרטון.

מצד אחד, התיק הממוחשב אפשר לאגור מידע רב יותר ולשתפו עם צוותים אחרים בזמן אמת ועם המטופל עצמו בצורה שקופה וזמינה יותר. מצד שני, הממשק הממוחשב נבנה ללא התחשבות במשתמש העיקרי - הרופא, והתוצאה היא שזמנם היקר של המטפלים מושקע כיום בתיעוד במחשב במקום בשיחה עם המטופל ובבדיקתו, תוך איבוד המגע וקשר העין והתפתחות ניכור וריחוק.

בעידן של הצפת מידע וקוצר הזמן כבר ברור שמוח האדם אינו מתאים לממשק המצריך אותו להקליד ולדלג בין מסכי תצוגה רבים. כתוצאה מכך, רמת השחיקה של הרופא גבוהה ואיכות הטיפול נפגעת.

בהינתן המחסור המתגבר במשאבים ובכוח אדם בבריאות, ייתכן כי הערך המוסף הרב ביותר של בינה מלאכותית בבריאות יהיה, כפי שמיטיב להגדיר זאת ד"ר אריק טופול, רופא החוקר את הקשר בין רפואה לדיגיטל, בפינוי זמן לרופא. זמן שהמחסור בו הגיע היום לרמה קריטית הפוגעת באיכות הטיפול ומסכנת את החולים.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  דעות,  חדשות,  רפואה דיגיטלית,  ביג דאטה,  רפואה מרחוק,  יחסי רופא מטופל
תגובות
אנונימי/ת
07.05.2019, 09:52

האומנם?
התנהלות הקופות היא כמו של פס יצור בתעשיה !
תקנו אותי אם אני טועה!