חדשות

דו"ח מיוחד של מבקר המדינה: תחלואה עודפת ניכרת של סרטן במפרץ חיפה

סוגי הסרטן שבהם קיימת בחיפה והאזור תחלואה עודפת באופן מובהק: סרטן ריאות עם גרורות ולימפומה שאיננה הודג'קין | תחלואה עודפת בהשוואה לממוצע הארצי גם במחלות לב ונשימה והחמרה באסתמה בילדים

זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח מיוחד של מבקר המדינה שפורסם היום (ב') ועוסק בין השאר בתחלואה עודפת באזור מפרץ חיפה, עקב זיהום האוויר השורר בו שמקורות בתעשיות, ציין כי קיים "מחסור משמעותי בנתונים שיסייעו להבין את הקשר הסיבתי שבין זיהום לבין התחלואה במפרץ חיפה - נתונים שיוכלו לתת הערכה כמותית על היקף הבעיה".

הדו"ח מפרט כי במפרץ חיפה קיימת תחלואה עודפת בכמה סוגי מחלות ובהן סוגי סרטן שונים ומשרד הבריאות העלה לאורך השנים חשש שיש קשר בין היקפי התחלואה לבין זיהום האוויר. כדי לבדוק קשר זה החליטה הממשלה לבצע מחקר אפידמיולוגי ולהקים מערך לאיסוף, עיבוד וניתוח של נתוני תחלואה.

אולם, המבקר מציין בדו"ח החדש, בפרק המוקדש לסוגיה הבריאותית (בנוסף לביקורת המופנית כלפי המשרד להגנת הסביבה), שהמחקר בנושא הזה הופסק לפני שנתיים "עקב ביקורת על השיטה שבה נערך והוא טרם חודש". כמו כן, לדברי המבקר, "התכנית לאיסוף ועיבוד נתוני תחלואה התנהלה באיטיות ובחוסר נמרצות. שלוש שנים לאחר שהוחלט לבצע אותה, נעשו רק פעולות ראשוניות".

הדו"ח מביא שוב נתונים שפרסם משרד הבריאות לאורך השנים מהם עלה שבאזור מפרץ חיפה שיעור התחלואה במחלות שונות גבוה מהממוצע הארצי. גורמים שונים העלו את החשש שהסיבה לכך היא זיהום אוויר. מנתוני משרד הבריאות עוד משנת 2015, כתב המבקר בדו"ח הנוכחי, פורטו סוגי הסרטן שבהם קיימת בחיפה תחלואה עודפת וגבוהה מהצפוי – חרף פעולות שונות שנעשו כדי לצמצם את הבעיה החמורה.

סוגי הסרטן שבהם קיימת בחיפה והאזור תחלואה עודפת באופן מובהק: סרטן ריאות עם גרורות ולימפומה שאיננה הודג'קין – כל זאת בהשוואה לממוצע הארצי.

נתוני התחלואה בסרטן בנפת חיפה רק עולים עם הזמן וזאת למרות הפחתה בערכים של חומרים מזהמים סביבתיים שהם פליטות של התעשיות באזור. המבקר ציין שחומרים מסוימים יצרו רמות הזיהום בעלות השפעה על התחלואה ברמות שהן מעל למקובל במדינות העולם המפותחות.

עוד ציין דו"ח המבקר כי ב-2015 שב משרד הבריאות ופירט שורה נוספת של שיעורי תחלואה במפרץ חיפה שכללו בנוסף לסרטן גם תחלואה לבבית ותחלואה נשימתית, וכן שכמה מחקרים שבחנו בעשור האחרון את הקשר בין תחלואה לבין מגורים ליד אזורי תעשיה הציגו המשך בתחלואה גבוהה מהצפוי בכלל סוגי הסרטן החודרני.

מחקר אחר שהשתמש בנתוני הלמ"ס ושפורסם ב-2013 העלה כי לתושבי נפת חיפה יחס הסיכונים לחלות בסרטן גבוה בהשוואה לשאר הארץ לגבי 16 סוגי סרטן מ-18 הסוגים שנבדקו, וכי ההבדל היה מובהק לאחר תקנון לגיל, מין, דת ומוצא, לגבי שישה סוגי סרטן: ריאות, שלפוחית השתן, ראש וצוואר, המעי הגס, הקיבה והוושט, צוואר הרחם כאשר בשני סוגי סרטן - הריאות ושלפוחית השתן - נמצא קשר סיבתי, כלומר עם זיהום אוויר.

מחקר אחר גם מצא כי באזור נפת חיפה, הכוללת בין היתר את הערים חיפה, קריית טבעון, קריית אתא, קריית ביאליק, קריית ים, קריית מוצקין ונשר, יש תחלואה עודפת בהשוואה לממוצע הארצי גם במחלות לב, במחלות נשימה, ובכלל זה החמרה באסתמה בילדים.

בקרב יהודים, מדובר בנתונים עקביים מאז 2001 בסרטן במבוגרים. בעיר חיפה נצפה עודף תחלואה ביהודים ובערבים בגירים, אך לא נצפה עודף תחלואה בקבוצת הילדים עד גיל 14 אולם נצפה עודף תחלואה בבגירים בני 34-15 בעיקר בנשים, במבוגרים בגילים 64-25 בשני המינים ובקשישים בני 65 ומעלה.

בקרב ערבים, עבור כלל הגידולי הסרטניים, קיים עודף תחלואה של 41% בקרב נשים ו-44% בגברים ערבים תושבי חיפה בהשוואה לכלל ערביי ישראל.

ממצאים אלה חמורים ומדאיגים ביותר, כתב המבקר בדו"ח. זאת ועוד: הממצא הראשוני שהעלה משרד הבריאות, לפיו קיים חשש לעודף תחלואה בסרטן בקרב מי שהתגוררו בנפת חיפה בהיותם ילדים. נוכח המורכבות הכרוכה בחקר מחלות הסרטן, יש להמשיך ולבדוק את הנושא מאחר שיש חשיבות ודחיפות בבירור מעמיק של שאלה מהותית זו, שנותרה למעשה עדיין ללא מענה ברור. כן יש צורך בהבאת ממצאי הבירור בהקדם לידיעת הציבור בכלל ועבור האוכלוסיה המתגוררת באזור חיפה בפרט.

על משרד הבריאות כרגולטור האמון על הבטחת בריאות הציבור, לבחון אילו פעולות ניתן לנקוט לנוכח נתוני התחלואה העודפת באזור מפרץ חיפה, הן מההיבט הבריאותי והן בהיבט הסביבתי, הדגיש דו"ח המבקר.

נושאים קשורים:  מפרץ חיפה,  זיהום אוויר,  תחלואה בסרטן,  דו"ח מבקר המדינה,  משרד הבריאות,  המשרד להגנת הסביבה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.06.2019, 20:12

לא עשו שום דבר משמעותי כל השנים . עושים כסת"ח!!!!!!!!! תושבים חולים ומתים לשוא !
סלקו את מקור החולי !
!!!!
הסתדרות רפואית ומשרד הבריאות לא עשו די.
משרד איכות הסביבה כנ"ל.
שוב דו"ח .
אולי עוד וועדה .
לעג לאזרחים !