חדשות

חמישה בתי חולים זכו בפרסים כספיים על פרויקטים להפחתה ולמניעת זיהומים

משרד הבריאות העניק פרס כספי של 200 אלף שקל על מיזמים מצטיינים להפחתה ולמניעת זיהומים נרכשים | מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים: "נרשמה ירידה של מעל אלף מקרי מוות בשנה"

היגיינה בבתי חולים, שטיפת ידיים (צילום: אילוסטרציה)
היגיינה בבתי חולים, מניעת זיהומים (צילום: אילוסטרציה)

צוותים מחמישה בתי חולים קיבלו מטעם משרד הבריאות פרסים כספיים בסך 200 אלף שקל כל אחד על הצטיינותם בפרויקטים שהביאו להפחתה משמעותית בזיהומים נרכשים ובמניעתם. לטקס הענקת הפרסים שנערך בכפר המכביה הגיעו מחו"ל מומחים מובילים בתחום.

בטקס הענקת הפרסים לצוותים המצטיינים אמר פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה במשרד הבריאות: "השיפור בפעילות למניעת הזיהומים בבתי החולים הביאה לחיסכון של מעל ל-1,000 מקרי מוות מדי שנה בישראל. השיפור הזה הושג הודות לעובדה שבשנים האחרונות מערכת הבריאות הישראלית שינתה פאזה בתחום מניעת הזיהומים והתקדמה ממצב של מדינת עולם שלישי למדינה עם גישה מודרנית המתאימה לעולם המערבי", ציין פרופ' כרמלי, "אבל זו רק תחילת הדרך. אנו צריכים לשמר את ההישגים ולפנינו עוד אתגרים רבים".

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה. "התקדמנו ממצב של מדינת עולם שלישי למדינה עם גישה מודרנית"

כרמלי התווה את התכניות לשנים הבאות והדגיש את נחישות משרד הבריאות להמשיך ולגייס משאבים נוספים כדי לשפר תשתיות ותהליכים מונעי זיהומים בבתי החולים. עוד בירכו בטקס סגן שר הבריאות יעקב ליצמן והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו.

את האירוע הנחה פרופ' מיטשל שוואבר, מנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים והאורחים מחו"ל היו: פרופ' לאונרד מרמל מאוניברסיטת בראון ברוד איילנד, ארה"ב, שהרצה על טכנולוגיות חדשות במניעת זיהומים ופרופ' סנג'יי סיינט מאוניברסיטת מישיגן, שהרצה על תהליכי הטמעת חדשנות במניעת זיהומים.

בכנס הוצגו בסך הכל כ-50 פרויקטים חדשניים שנעשו ביוזמת בתי החולים. שישה פרויקטים מצטיינים הוצגו בהרצאות וחמישה נוספים זכו לציונים מיוחד.

בתי החולים הכלליים שהמיזמים המצטיינים שלהם במניעת זיהומים זכו בפרס הכספי בסך 200 אלף שקל כל אחד. המרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה זכה בפרס על פרויקט ההתערבות הרב-מימדית להתמודדות עם עונת השפעת בקרב מאושפזים. בצוות הפרויקט היו: ד"ר יעקב דרייהר, ד"ר ליאור נשר, ד"ר יונת שמר-אבני, גב' רונית נתיב, פרופ' אברהם בורר, פרופ' קלריס ריזנברג, ד"ר מירב כהן-להב, ד"ר אורלי שמעוני, ד"ר אנה ניקונוב, ג'ניה לכט, לאה כהן וירדן נבו.

המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב זכה בפרס על הפרויקט אוטומציה של ניהול מטופלים עם חיידקים יציבים בהתבסס על נתוני מיקרוביולוגיה אונליין. הצוות כלל את ד"ר ורד שכנר וטניה גרוסמן.

המרכז הרפואי רבין-בילינסון זכה בפרס על הפרויקט להנגשת מידע בנושא זיהומים ומניעתם לאוכלוסיות שבסיכון מוגבר לתחלואה זיהומית חמורה, ככלי לקידום הידע והמודעוּת אצל המטופלים והצוות המטפל וכבסיס לשיח ולשינוי התנהגותי הדדי. את הפרויקט יזמה והובילה ד"ר בינה רובינוביץ'.

מרכז שניידר לרפואת ילדים הצטיין בפרויקט חדשנות של הכנסת מערכת סגורה לטיפול תרופתי תוך ורידי להפחתת שיעורי אלח דם בפגיה. הצוות כלל את ד"ר מירב מור, סיגלית רוזנפלד, ד"ר ראובן ברומיקר, מריה טיכונוב, נעמי אלכאווי, פרופ' יצחק לוי, ד"ר אבינעם פירוגובסקי, פרופ' גיל קלינגר.

המרכז הרפואי העמק קיבל את הפרס על פרויקט "אחד על אחד", מודל ייחודי למרדימים בחדר הניתוח לשיפור היענות להיגיינת ידיים. הצוות כלל את אושרת קספו, אילנה שלגי, איריס גרינברג אברהם וד"ר ביביאנה חזן.

מיזמים שאינם מבתי החולים שזכו בפרס המיזם המצטיין: חטיבת בתי החולים וההנהלה הראשית בשירותי בריאות כללית על פרויקט טכנולוגי המסייע למנהלים להתחבר ל"עולם מניעת הזיהומים". הצוות כלל את פרופ' אברהם בורר, לילי פרלמן, מיכל פנצ'ק, ד"ר נרימאן כבהה, רונית נתיב, איתי אדר, ד"ר יוסף נגה, לריסה באזוב ופרופ' מיכאל שרף.

ציון לשבח מיוחד הוענק למיזמים הבאים: פרויקט פיתוח אסטרטגיות המבוססות על גישת ה"חריג החיובי" (Positive Deviance Approach) לשינוי התנהגותי בשמירה על כללי מניעת זיהומים ובהפחתת שיעורי הזיהומים הנרכשים בבתי חולים בישראל - מודל יישומי. צוות הפרויקט כלל את פרופ' ענת גסר-אדלסבורג ממרכז המחקר לתקשורת בריאות וסיכונים בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה יחד עם פרופ' אלון מוזס, מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם.

עוד צוין לשבח פרויקט שמטרתו שינוי בשיטת ניפוק אנטיביוטיקה מוגבלת המפחית שימוש לא מושכל באנטיביוטיקה בעלת פעילות כנגד מחוללים עמידים ומשפר את בטיחות הטיפול. הצוות כלל את ד"ר ליאור נשר, סמי שהרבני, ד"ר אורלי שמעוני, ד"ר אנה ניקונוב, פרופ' קלריס ריזנברג מהמכון למחלות זיהומיות, יחידת המחשוב ושירותי הרוקחות, במרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה.

פרויקט תיקוף לשיטת מעקב ממוחשבת לשם זיהוי זיהום נרכש: שימוש במעקב אלקטרוני לאיתור זיהום באתר ניתוח לאחר ניתוח קיסרי. את הפרויקט הובילה ד"ר פנינה שטרית מהמרכז הרפואי מאיר שגם יזמה תחקור עצמי מחלקתי ככלי להפחתת אלח דם נרכש בכלל בית החולים.

מיזם בשם "המרוץ לאפס בהיארעות זיהומים נרכשים" של אצינטובקטר רב עמידות - במרכז הרפואי קפלן. את הצוות הובילו ד"ר פנינה צ'ובוטרו ומלי עובד.

נושאים קשורים:  פרופ' יהודה כרמלי,  מניעת זיהומים,  זיהומים נרכשים,  בתי חולים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.11.2019, 00:40

כרגיל במקרים מעין אלו, הפרס לא מגיע למי שנשא בעול אלא למי שעמד בראש, גם אם לא בהכרח לכיסו הפרטי.
אם 100 עובדי הקצה שגילו מעורבות ואינם בתפקידי ניהול, שלרוב משתכרים בשכר מינימום יקבלו מענק תודה סך 2000₪ המוטיבציה בקרב קולגות להיות מעורבים תעלה.

אנונימי/ת
29.11.2019, 00:40

כרגיל במקרים מעין אלו, הפרס לא מגיע למי שנשא בעול אלא למי שעמד בראש, גם אם לא בהכרח לכיסו הפרטי.
אם 100 עובדי הקצה שגילו מעורבות ואינם בתפקידי ניהול, שלרוב משתכרים בשכר מינימום יקבלו מענק תודה סך 2000₪ המוטיבציה בקרב קולגות להיות מעורבים תעלה.

אנונימי/ת
29.11.2019, 00:40

כרגיל במקרים מעין אלו, הפרס לא מגיע למי שנשא בעול אלא למי שעמד בראש, גם אם לא בהכרח לכיסו הפרטי.
אם 100 עובדי הקצה שגילו מעורבות ואינם בתפקידי ניהול, שלרוב משתכרים בשכר מינימום יקבלו מענק תודה סך 2000₪ המוטיבציה בקרב קולגות להיות מעורבים תעלה.

אנונימי/ת
29.11.2019, 13:57

מעניין מאוד
אז ממה מתים המטופלים אחרי ניתוחים
דווקא בחלק מהמרכזים הזוכים??
איזה מדדים נבדקו? מה המשמעות שלהם?
האם זו אמת? או רמאות?
מחלקות טיפול נמרץ מלאות במטופלים מזוהמים..
שחלק מוצא דרכו ישירות לחדר מתים.