חדשות

בעקבות מקרי המוות: עלייה דרמטית בפניות לקבלת חיסונים לשפעת בקופות

מחלת השפעת גבתה אמש את חייה של תינוקת כבת שנה וחצי | בעקבות הדיווחים האחרונים על מקרי התמותה כתוצאה מסיבוכי המחלה, כ-36 אלף ממבוטחי קופות החולים פנו אתמול למרפאות לקבלת החיסון

מתן חיסון בקופת חולים. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

בעקבות הדיווחים שהופיעו ביומיים האחרונים על עלייה ניכרת בתחלואת השפעת, על מותם של ארבעה ישראלים בימים האחרונים מסיבוכי המחלה ועל עשרות מאושפזים במצב קשה, דיווחו אמש (ד') קופות החולים על עלייה ניכרת בפניות מבוטחים לקבלת חיסונים בהשוואה לימים קודמים.

משירותי בריאות כללית נמסר שכ-18 אלף ממבוטחי הקופה פנו אתמול למרפאות לקבלת החיסון ועד כה מתחילת עונת החיסונים כבר התחסנו כ-900 אלף. בקופת החולים מכבי שירותי בריאות נמסר על כ-10 אלפים שהתחסנו אתמול – כמעט פי חמישה מהממוצע היומי לפני כן, ובכך עלה מספר המתחסנים מאז תחילת העונה לכ-430 אלף. "מאוחדת" דיווחה על כ-6,000 שהגיעו אתמול להתחסן (לעומת כ-1,600 ביום ממוצע לפני כן) ומאז תחילת עונת החיסונים הנוכחית כבר התחסנו כ-199 אלף ממבוטחיה. ב"לאומית" נמסר שכ-2,000 התחסנו אתמול ומתחילת עונת החיסונים – כ-80 אלף.

אמש גם דווח על מקרה מוות נוסף מסיבוכי שפעת, הפעם של תינוקת כבת שנה וחצי שהגיעה לבית החולים קפלן ברחובות במצב אנוש לאחר שפעולות החייאה בה החלו עוד במרפאת קופת החולים בקהילה. הרופאים נאבקו על חייה במיון, אך נאלצו לקבוע את מותה. בדיקת דם אישרה שחלתה בשפעת.

העלייה בתחלואת השפעת מתבטאת בתפוסות הגבוהות ממילא במחלקות הפנימיות ובעומס על צוותי הסיעוד וכוחות העזר. יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, אמר בעניין זה כי "הבעיה אינה מחלת השפעת כשלעצמה, אלא סיבוכיה, ובעיקר היציאה מאיזון של מחלות כרוניות קיימות, כגון החמרה באי ספיקת לב שלעתים מחמירה, אי ספיקת כליות, התפתחות דלקת ריאות, או סוכרת סוג 1 התלויה באינסולין היוצאת מאיזון עקב מחלת השפעת, עד למצב חירום של קטואצידוזיס".

לדבריו, חולי השפעת מתאשפזים במחלקות הפנימיות, למעט החולים הקשים מאוד, עם קריסת מערכות, שמאושפזים בטיפול נמרץ בדרך כלל. "החולים הקשים חוזרים לרוב למחלקות הפנימיות, לאחר שהתייצב מצבם, להמשך השגחה וטיפול. מדובר בתחלואה מורכבת הדורשת: בידוד החולים, ניוד חולים במחלקה בהתאם לבידודים, התנהלות מול חולים מורכבים הדורשים דיסיציפלינות שונות של טיפול, זמני אשפוז ארוכים מהממוצע לעתים וכן הפניה לשיקום, לאור הירידה התפקודית המתלווה למהלך".

זן הנגיף הפעיל במיוחד השנה הוא H1N1/A המכונה "שפעת החזירים" והוא כלול במנות החיסון (ארבע-זני) שניתן במרפאות. רופאים ואחיות שהתייצבו מול מצלמות ערוצי הטלוויזיה השונים הודו שדיווחי התקשורת אכן הביאו ליותר פניות להתחסנות לעומת הימים הקודמים.

נושאים קשורים:  שפעת,  חיסון נגד שפעת,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
27.12.2019, 10:49

הפחדה, הפחדה, הפחדה. בגדול אני לא נמנע על מתנגדי חיסונים. אבל בכל שנה מתים אנשים משפעת לא משנה אם התחסנו או לא. השנה מתו פחות משנים קודמות למרות שהרוב לא התחסן.

אנונימי/ת
27.12.2019, 14:33

זרעתם פחד בקרב האוכלוסיה ובכך גרמתם לנזק שאותו לא יכולתם לשער. פירסום מיקרי המוות והתחלואה גרמו לכך שאנשים אשר אינם מבינים דבר בחיסון וחושבים שהוא הוא התרופה לכל שפעת, רצו מיד לחסן את כל המשפחה.
תאמרו ומה הרע בכך? ובכן כאשר במשפחה ישנו מיקרה של שפעת אצל האם, הלחץ גרם לה לגשת לקופה ולחסן את הבת אשר החלה כבר להציג סימנים קלים של המחלה. האם בתמימותה חשבה שהחיסון יעצור את השפעת המתפתחת אצל ביתה, איש לא היסביר לה שמתן חיסון בעת תחילת המחלה לא רק שלא ירפא אותה, כמו שחשבה האם, אלא שאף יחמיר אותה. לא מספיק הוירוס המקורי, שיהיה גם הוירוס של החיסון.
המערכת החיסונית של הבת תצטרך לעבוד קשה כנגד המחלה המקורית הנטיווית וזו המלאכותית.
גרמתם להיסטריה . כל הודעות שלכם בכל המדיה מבוסבות רק על תצפית ללא שום היבט מדעי.המשיכו לעשות נזק לאוכלוסיה

אנונימי/ת
29.12.2019, 12:50

מאין לקחת את הנתונים האלה? ייתכן שחיסון תוך מחלה לא יעזור במיוחד אבל את/ה מכיר מחקר כזה של חיסונים בזמן מחלה? איפה כתוב שחיסון בזמן מחלה מחמיר אותה? וממתי אסור למערכת החיסון לעבוד קשה? נא להפנות אותנו לספרות הרלוונטית

אנונימי/ת
29.12.2019, 16:03

נראה לך שיקבלו אישור לבצע מחקר של חיסון בזמן מחלה? אם זה קונטרה-אינדיקציה לחסן בזמן מחלת חום , אז תסיק מסקנות לבד לגבי הרציונאל.