נגיף הקורונה

ראש שירותי בריאות הציבור מזהירה: "אם נאבד את חלון ההזדמנויות, המחלה תתפשט בכל הארץ"

בעקבות גילוי הנגיף בתיירים קוריאנים שביקרו בישראל, נערכים במחלקות הפנימיות לאשפוז וטיפול בחולי קורונה רבים | רופאי בריאות הציבור קוראים להרחיב את מערך המעבדות ולבצע בדיקות נוספות לאיתור הנגיף

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור ומשה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות, בתדרוך חירום. "הסיכוי שאדם נדבק בישראל בנגיף הקורונה וחלה – גדל מאוד"

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב העריך אמש (שבת) כי "הסיכוי שאדם נדבק בישראל בנגיף הקורונה וחלה – גדל מאוד" וזאת לאחר שהתברר כי תשעה צליינים מדרום קוריאה ששהו בישראל במשך שבוע (15-8 בפברואר) כנראה הגיעו לכאן כשהם כבר נשאי הנגיף והאבחנה אומתה רק בשובם לקוריאה.

בעקבות זאת הרחיב משרד הבריאות את ההנחיות על חובת כניסה לבידוד על כל מי שבמגע במגע או היה בקירבה עם קבוצת התיירים מקוריאה בתקופה הנ"ל. אמש הוברר כי 180 תלמידי בתי ספר מבאר שבע, קריית חיים ועפולה וכן 20 מורים אכן פגשו את הקוריאנים בעת ביקורם במקומות שונים בארץ. הם הונחו להיכנס מיד לבידוד.

ההערכות הן כי עתה "הפוטנציאל שיש חולה בישראל כתוצאה מביקור קבוצת התיירים מקוריאה בארץ גדל משמעותית", כפי שהתבטא מנכ"ל משרד הבריאות. בעקבות זאת פנה יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, אל מנכ"ל משרד הבריאות והודיע לו כי "הרופאים נערכים לאפשרות של הכנת התשתיות לאשפוז ולטיפול בחולי קורונה רבים, אם יתגלו כאלה בישראל". עוד ציין פרופ' אליס: "צוות משרד הבריאות מנהל את האירוע באחריות ובמקצועיות, ואנו סומכים ידינו על ההחלטות המקצועיות שאתם מקבלים.

"האיגוד עוקב מקרוב אחרי המצב. נמצא את הדרך והכלים להתמודד היטב גם עם תחלואת קורונה מוגברת - אם חלילה תהיה - כפי שאנחנו נותנים מענה כבר היום למאות מאושפזים אצלנו במחלקות עם מחלות קשות ומידבקות אחרות.

"לא בכדי", כתב עוד פרופ' אליס, "מופקד על בידוד נופשי הספינה שחזרו לארץ מיפן, ד"ר גדי סגל, מנהל מחלקה פנימית ב'שיבא' ומזכיר האיגוד. איגוד הרפואה הפנימית, על 111 מחלקותיו וכלל הרופאים והצוות הרפואי עומדים לרשות משרד הבריאות ככל ואם יידרש".

אמש גם הודיע בר סימן טוב כי ייפתח מוקד טלפוני כדי לענות לשאלות שמציג הציבור בהקשר להתרחשות והאיגוד המליץ שאנשיו ישתתפו בהפעלת המוקד כדי לתת באופן מקצועי ואחראי מענה לשאלות שיציג הציבור.

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הביע חשש כי נגיף הקורונה מתפשט בישראל בעקבות שהותם בארץ של התיירים הדרום קוריאנים שנדבקו בו. "נקווה מאוד שהתיירים נדבקו רק לאחר חזרתם לדרום קוריאה. בכל מקרה, הנחת העבודה צריכה להיות שהנגיף כבר מסתובב בישראל", נמסר בהודעת האיגוד. "בשלב זה יש צורך להרחיב את מערך מעבדות הבדיקות ולבצע בדיקות נוספות לאיתור הנגיף בישראל. נדרשת היערכות יסודית של מערכת הבריאות וכלל המערכות להתפשטות הנגיף בישראל, בהתבסס על עקרונות בריאות הציבור ותוך חיזוק מערך בריאות הציבור".

הבוקר (א') אמורה להתקיים הערכת מצב בהשתתפות ראש הממשלה יחד עם כל הגורמים המעורבים בטיפול באירוע הבריאותי - משרד הבריאות, המל"ל וגופים נוספים. לדיון זומנו גם רופאים וכמה מנהלי בתי חולים.

אמש הזהירה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי קיים "חלון הזדמנויות" למנוע את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. "אנשים צריכים להבין שיש לנו חלון הזדמנויות להשתלט על המחלה. אם נאבד אותו, המחלה תתפשט בכל הארץ", אמרה. "לכן, כל מי שמפר את ההנחיה לבידוד צריך להבין שהוא מסייעים להתפרצות המחלה".

עוד נמסר כי מעתה גם ישראלים המגיעים מדרום קוריאה ומיפן נדרשים להיכנס לבידוד ביתי למשך שבועיים. עד כה ההגבלות חלו רק על תאילנד, סינגפור, הונג קונג ומקאו - לצד ההגבלות שנקבעו עוד קודם לכן על נוסעים המגיעים מסין.

ה-NIH: "אנחנו על סף פנדמיה"

יו"ר ארגון הבריאות העולמי (WHO), ד"ר טדרוס אדהנום גברהיסוס, הזהיר בסוף השבוע: "חלון ההזדמנויות להכלת התפשטות הנגיף ממשיך להיסגר. אם נפספס את ההזדמנות למנוע משבר בריאותי חמור ורציני - נמצא עצמנו בבעיה אמיתית". הוא התייחס למקרי הקורונה החדשים שעליהם זרמו בשישי ובשבת דיווחים ממדינות שונות. פרופ' אנתוני פוסי (Fauci), האפידמיולוג הבכיר מה-NIH, אמר כי "נראה שאנחנו על סף פנדמיה".

נכון להבוקר (א') מספר מקרי הקורונה בעולם כולו עומד כבר על 78,773, מהם 76,936 בסין. מספר המתים עלה ל-2,462 ומספר המחלימים – 23,256. במצב חמור-קריטי נמצאים עתה 11,553 חולים. ביממה האחרונה הצטרפו למניין החולים בסין בלבד עוד 648 בני אדם. מספר המתים – 97.

בסך הכל, הנגיף אותר בעוד 32 מדינות בעולם (במניין זה גם אלה ששהו על ספינת הקרוזים ביפן). דרום קוריאה היא עתה מוקד חדש של התפרצות הנגיף שאליו מופנית תשומת לב כלל-עולמית משום שמספר החולים והנשאים בה עלה מאז יום חמישי האחרון ל-556, כאשר 120 מהם הצטרפו למניין זה רק ביממה האחרונה. מספר המתים מהמחלה במדינה זאת - ארבעה עד כה (שניים ביממה האחרונה). רבים מהחולים והנדבקים הם מעיר אחת, דאגו, הרביעית בגודלה במדינה - 2.5 מיליון תושבים. דווח שם כי חולה בקורונה הדביקה באי כנסיה נוצרית מקומית ואלה כנראה הפיצו את הנגיף הלאה. עקב כך נאסר בדרום קוריאה על התקהלויות המוניות, נסגרו כנסיות, נאסר להשתתף בהפגנות ובכמה מקומות גם הוטל סגר על בסיסים צבאיים משום שבלא מעט מאלה שוהים חיילים אמריקאים.

באיטליה מספר חולי הקורונה הגדול באירופה

איטליה הפכה בסוף השבוע למדינה האירופאית עם מספר מקרי הקורונה הגדול ביותר – 79 שהם 60% מכלל מקרי הקורונה בכל היבשת. שניים מתו. החולים אותרו בערים פאביה, טורינו, פדובה, רומא ומילאנו. בעקבות זאת, 50 אלף איטלקים בכעשר ערים לפחות נכנסו לבידוד באופן וולנטרי. מאות מחכים לעבור בדיקות רפואיות. באותן ערים ואזורים נסגרו בתי ספר ומשחקי כדורגל נדחו. באזור ונציה הוכרז על מצב חירום בריאותי.

גם בארה"ב מניין נדבקי הקורונה עומד כבר על 35, אלא שבהם עשרות מקרב נוסעי ספינת הנופש שהגיעו מיפן. באיראן עלה בסוף השבוע מספר החולים והנשאים ל-29 (מהם שישה מתו).

עד כה היתה מקובלת ההערכה כי תקופת הדגירה של הנגיף היא 14 יום, אלא שאצל סיני בן 70, תושב מחוז חוביי שהוא מוקד ההתפרצות, התברר בסוף השבוע כי פיתח תסמיני קורונה רק 27 ימים לאחר ההדבקה, בניגוד להשערה כי תקופת הדגירה אורכת שבועיים. תקופת הדגירה הארוכה עלולה להקשות על המאמצים לבלום את התפשטות הקורונה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  חדשות,  מגיפה,  פרופ' אבישי אליס,  התפרצות מחלה,  פרופ' סיגל סדצקי,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
23.02.2020, 11:21

נראה לי שעם כמות הגדולה שלנחספים לתיירים הקוריאנים והצפיפות בארץ כבר נפרץ חלון ההזדמנויות לעצירת המגפה.

אנונימי/ת
23.02.2020, 11:31

עכשיו נזכרים לסגור את שערי האורווה( נתב"ג ) שהיו פרוצים ,לאחר שכל ה"סוסים ברחו" והוירוסים נכנסו............

אנונימי/ת
23.02.2020, 14:06

האנדרלמוסיה חוגגת. משרד הבריאות היה צריך לסגור ולחטא את כל בתי המלון והמקומות שבהם שהו.

אנונימי/ת
23.02.2020, 20:01

מריח כמו עוד ענייני אגו. אנשי המחלות הזיהומיות ומניעתן (ויש אפילו יחידה כזאת מסופחת למשרד הבריאות) הרבה יותר מקצוענים מאנשי בריאות הציבור ובודאי מהפוליטיקאים (וכאן הכוונה כמובן לפוליטיקאי סימנטוב, הגרוע אי פעם במנהלי המשרד).