נגיף הקורונה

שר הבריאות ליצמן ממליץ לישראלים לא לבקר עתה באיטליה

למקרה שהנגיף יתפשט בישראל באופן המוני, השליטה וניהול המשבר יועברו מידי מערכת הבריאות לרשות החירום הלאומית במשרד הביטחון

שר הבריאות היוצא יעקב ליצמן ומנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב. צילום: פלאש 90

שר הבריאות יעקב ליצמן התראיין הבוקר (ב') בגלי צה"ל והודיע כי לאור התפשטות מגיפת הקורונה באיטליה – המדינה שבה מספר הנדבקים הגבוה באירופה והגבוה ביותר מחוץ לסין – "אני ממליץ לישראלים שלא לבקר במדינה". אתמול פרסם משרד בריאות הנחיות לפיהן גם איטליה ואוסטרליה נכנסו לרשימת המדינות שהחוזרים מהן חייבים לפנות למוקד קופת חולים או מד"א אם יפתחו תסמינים של קורונה ועתה נבדקת אפשרות שתוטל על כל השבים חובת בידוד בשובם לארץ.

הבוקר נמסר כי מצבם של ארבעת הישראלים המאושפזים בשני בתי חולים ביפן כנשאים הנגיף מוגדר קל, ובינתיים אין צפי למועד שחרורם. שניים קיבלו אתמול תוצאות בדיקות מעבדה שנלקחו עוד באמצע השבוע שעבר ונמסר להם שהם עדיין נשאים. שני האחרים ממתינים לתוצאות. מארבעתם יילקחו בדיקות משטח גרון נוספות מחר. היפנים דורשים ששתי בדיקות עוקבות שליליות כתנאי לשחרור. פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ופרופ' רן ניר פז, מומחה למחלות זיהומיות מ"הדסה עין כרם", שנשלח ליפן כדי לעקוב מקרוב אחרי מצב המאושפזים שם, חזרו לישראל ושוהים עתה בבידוד בבתיהם.

הבוקר הודיעו רשויות הבריאות בדרום קוריאה כי יבוצע מעקב אחרי קבוצה נוספת של תיירים וצליינים, בת 19 איש, שנחתה בישראל ב-13 בפברואר וצפויה לחזור היום לקוריאה כדי לברר מהו מצבם הבריאותי.

רוב הקוריאנים שנדבקו בנגיף משתייכים לכנסיה נוצרית בשם "ישו של שינצ'אונג'י" שמרכזה בדגו (Daego), העיר הרביעית בגודלה במדינה זו. חבריה מחויבים לשמור על סודיות והם מועדים למחלות מידבקות בגלל אופי טקסי התפילה שלה: הם יושבים על הרצפה צפופים וצמודים זה לזה, נאסר עליהם להרכיב משקפיים ומסיכות רפואיות בעת התפילה ואסור להם להיעדר ממנה גם כאשר הם חולים. חברים לשעבר בכת הזאת סיפרו ל"ניו יורק טיימס": "לימדו אותנו שלא לפחד ממחלות". עוד סיפרו כי כאשר נודע שאחת מחברות הכנסיה חלתה בקורונה, ניתנה הוראה להסתיר את המידע הזה משאר חברי הכת. שלטונות דרום קוריאה החליטו להתמקד במעקב אחריהם ולא מן הנמנע שחברי הכת וראשיה ייענשו על התנהגותם שיש בה סיכון חמור לבריאות הציבור.

על פי הערכה חדשה, שוהים עתה בישראל ממדינות שונות במזרח הרחוק 900-800 תיירים ונעשים מאמצים לאתר את כולם ולדרוש את שובם המיידי לארצותיהם. אתמול כבר עזבו את ישראל 622 קוריאנים.

אזהרת המסע לדרום קוריאה שפרסם אתמול משרד החוץ, בתיאום עם משרד הבריאות ובאישור ראש הממשלה, מחמירה במיוחד כי בה נכתב: "עקב עלייה משמעותית במספר מקרי נגיף הקורונה בדרום קוריאה, אנו ממליצים לשקול בכובד ראש נסיעה למדינה זאת ובעת הזו וכן להימנע לחלוטין מהגעה לאזורי מחוז Cheongdo Dargu שהם מוקדי ההתפרצות שם. לישראלים הנמצאים עתה בקוריאה מומלץ לשקול עזיבה מיידית ובכל מקרה לעקוב אחרי הנחיות הרשויות המקומיות".

אמש, באחד מדיוני ישיבות המעקב היומיות אחרי ההתפתחות הדינמית של המשבר, התבטא מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "אני חרד ממה שקורה באיראן כיוון שיש בה כמה מוקדי הדבקה והדבר עלול גם להשפיע עלינו דרך מדינה שלישית ואני לא אופטימי. אני רואה את המאמצים הגדולים שאנחנו עושים לעומת מה שנעשה במדינות אחרות בעולם בנקודת זמן זאת".

באותו דיון גם סוכם כי למקרה שהנגיף יתפשט בישראל באופן המוני, הרבה מעבר למצב הנוכחי, השליטה וניהול הנושא יועברו מידי מערכת הבריאות לידי רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון.

נושאים קשורים:  שר הבריאות יעקב ליצמן,  נגיף הקורונה,  איטליה,  דרום-קוריאה,  בידוד,  אזהרת מסע,  חדשות,  מגיפה,  התפשטות מחלה
תגובות
אנונימי/ת
25.02.2020, 00:41

טוב שמערכת הביטחון תיקח שליטה, למרות שהחכמה והידע נמצאים במשרד הבריאות. עכשיו אנחנו רואים את הטמטום של משרד החוץ ומשרד התיירות שדיברו סרה במקבלי ההחלטות במשרד הבריאות המופקדים על בריאות הציבור, וכל מה שאכפת היה להם הייתה הפגיעה העסקית והדיפלומטית עם אותן ארצות בדוגמת קוריאה. איזה טמטום של הדרג המדיני!