דעות

איום הקורונה בישראל אינו פחות מסוכן מאיום האטום האיראני

אם קצב התחלואה בנגיף הקורונה בישראל יהיה כמו בצפון איטליה או בדרום קוריאה, יתרחש בישראל אסון לאומי כמו לקוח מסרט בלהות

צוות רפואי מ"שיבא" מקבל את נוסעי הספינה פרינסס דיימונד במתקן הבידוד. צילום ארכיון: אבשלום ששוני/ פלאש 90

האם מדינת ישראל ערוכה לתרחיש שבו יתגלו מאות חולים בנגיף הקורונה (COVID 19) באותו זמן? כאשר חלה עלייה אקספוננציאלית בתחלואה בנגיף הקורונה בעולם, והנגיף כבר יצא מגבולות סין ומתפשט בעולם במימדים גדולים, זה רק עניין של זמן שהוא יגיע לישראל וידביק כאן את האוכלוסיה. בסוף השבוע (ו') נודע כי שני ישראלים נוספים שחזרו מאיטליה בשבוע האחרון התגלו כחולים בקורונה. מדובר במקרה השישי והשביעי של קורונה בישראל, אך הנדבקים מסתובבים כאן כבר כמה ימים באין מפריע.

היום, כשחסרים במערכת כ-4,000 רופאים (כמו שלוש פעמים המרכז הרפואי שיבא), כל משבר רפואי בישראל יגרום לקריסת המערכת הרפואית ובעקבותיה קריסה כלכלית של המשק על כל המשתמע

כשיתגלו מקרים נוספים של חולים, לא יעזור בידוד של האנשים בבתים. אמנם הנגיף תוקף בעיקר אוכלוסיות מבוגרים (בעיקר גברים) עם מחלות רקע, אבל התמותה גבוהה פי שתיים משפעת. כמו כן, בניגוד לשפעת, אין עדיין חיסון ותקופת ההדבקה מתחילה גם כשהחולה אי-תסמיני, מה שמקשה על מניעת ההפצה. בנוסף, גם תקופת הדגירה משתנה (ימים עד שבועות) וטרם ידוע בדיוק מה משכה.

כאשר הנגיף היה בסין בלבד ורחוק מהמדינה יכולנו רק לשער מה מידת אלימות הנגיף. אולם, משהנגיף החל להתפשט לכל מדינות העולם, כולל אירופה, איראן, מצרים ועוד, לא ירחק היום ונמצא אותו בישראל במימדים גדולים מכפי שאנו רואים היום. מדיניות השמיים הפתוחים, חזרת ישראלים מחו"ל ותנועת מטיילים מכל ארצות העולם מהוות מקור הדבקה לנגיף האלים.

המערכת הרפואית על סף קריסה. ראו מה קרה בתחילת החורף עם התפרצות השפעת וההד התקשורתי על חולים רבים בחדרי המיון והמיטות במסדרונות. דמיינו לעצמכם שהפעם תהיה הדבקה של אלפי חולים בנגיף הקורונה. או אז תתגלה הרפואה בישראל בכל מערומיה

הרפואה בישראל, שהיא מהטובות בעולם, נמצאת היום על הקצה מבחינת יכולת ההתמודדות עם משברים של תחלואת המונים. בכל פעם שיש תחלואת המונים בישראל, אנו רואים שהמערכת הרפואית על סף קריסה. ראו מה קרה בתחילת החורף עם התפרצות השפעת וההד התקשורתי על חולים רבים בחדרי המיון והמיטות במסדרונות. דמיינו לעצמכם שהפעם תהיה הדבקה של אלפי חולים בנגיף הקורונה. או אז תתגלה הרפואה בישראל בכל מערומיה.

כבר כיום המחסור הגדול של כוח אדם מקצועי - רופאים, אחיות, כוח עזר – מתחת לתקינה כפי שרואים בארצות המערב, יחד עם מחסור במיטות אשפוז, מהווה את החוליה החלשה ביכולת המדינה להתגבר על משבר של תחלואת המונים.

כל עוד מדובר במספר מצומצם של חולים – נשאים בנגיף הקורונה, כמו אלה שהגיעו מיפן בספינת המדגרה של הנגיף, המדינה יכלה להכיל אותם במתקן מבודד במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. מה יקרה אם במקום 13-14 איש יחלו במחלה 1,000-200 איש? מה יקרה כשהחולים יזדקקו למיטות טיפול נמרץ ולהנשמה? מי יקצה כוח ייעודי לטפל בחולים מידבקים בקורונה כאשר אנו על הקצה מבחינת יכולת המענה האנושי והפיזי?

כאשר הרפואה בישראל נמצאת במצב כרוני של תת תקינה, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת האמצעים הפיזיים, לא נוכל לסייע. אין לישראל רזרבות של כוח אדם רפואי מקצועי מתאים. אין לנו עודף ברופאים ואחיות. גם היום כשחסרים במערכת כ-4,000 רופאים (כמו שלוש פעמים המרכז הרפואי שיבא), כל משבר רפואי בישראל יגרום לקריסת המערכת הרפואית ובעקבותיה קריסה כלכלית של המשק על כל המשתמע.

היום, למראית עין, הנושא "בשליטה" ואכן משרד הבריאות עושה הכל למנוע כניסת הנגיף לישראל ולהרגיע את אזרחי המדינה. אולם, אסור לנו להיות שאננים. באם קצב התחלואה בנגיף הקורונה בישראל יהיה כמו בצפון איטליה או בדרום קוריאה, יתרחש בישראל אסון לאומי כמו לקוח מסרט בלהות. איום הקורונה אינו פחות מאיום האטום האיראני. כל פגיעה בבריאות התושבים דינה איום בטחוני על המדינה.

קברניטי המדינה חייבים כבר היום לעשות שינוי כיוון בחשיבה, להקצות משאבים מהרזרבות הכלכליות ולהורות על צעדי החירום הבאים:

  1. אישור מיידי להעסיק את כל הרופאים הנושקים לגיל הפנסיה ולאפשר העסקתם עד גיל 70 שנה באם ירצו ויוכלו מבחינה פיזית. היום קיימים במערכת הציבורית כ-3,000 רופאים כאלה וחייבים להשאירם כדי לסייע בתקופה קשה זו.
  2. להגדיל מיד את מספר מיטות האשפוז במדינה. הגדלת מספר המיטות והתקנים המתלווים אליהן תהיה מתוך תקציב החירום של מדינת ישראל.
  3. הקמת מחלקות ייעודיות לנדבקים במחלות כדוגמת הקורונה בכל מרכז רפואי גדול שיוכלו לקלוט ולטפל בחולים מידבקים. מחלקות אלו יכללו מיטות מנוטרות עם ציוד רפואי ייעודי מתאים כולל מנשמים, מערכות מיזוג אוויר עם פילטרים מתאימים, רובוטים שיוכלו להגיש טיפול מרחוק, מערכת ביוב עצמאית ובעלת כושר חיטוי מתאים נפרדת משאר המחלקות, וכניסות ויציאות נפרדות למחלקות אלו. עד השלמת הבינוי הפיזי מומלץ להורות על כוננות לפריסת בתי חולים צבאיים לקליטת חולים בקורונה.
  4. הקצאת כוחות שיטור מתאימים שיגנו על המאושפזים במחלקות הייעודיות וימנעו הגעה של מי שאינו רשאי להתקרב למתחמי הרפואה.

היערכות נכונה ומיד תסייע במיגור האיום הממשי הגדול ביותר בעשור האחרון על מדינתנו – נגיף הקורונה. מדינת ישראל הינה מעצמה כלכלית וצבאית. החלטות אופרטיביות נכונות כעת ימנעו את אסון הקורונה בפתח של מדינת ישראל.

(המאמר התפרסם לראשונה ב"כלכליסט")

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' מיכאל שכטר,  מערכת הבריאות,  כוח אדם רפואי,  מיטות אשפוז,  מגיפה,  נגיף הקורונה
תגובות

פרופ' מיכאל שכטר הנכבד,
מה מביא אותך במהירות כה גדולה לנבא על קטסטרופה -אסון לאומי מחריד העומד להתרחש בעקבות ההדבקה האפשרית בנגיף הקורונה, שהתנהגותו הקלינית עד כה דומה במאוד לתחלואה בשפעת ? ? ?
מדוע למשל אינך מסתמך על תחזיתו הרגועה והמרגיעה של האפידמיולוג מהארוורד , פרופ' מרק ליפסיץ MARC LIPSITZ שהתפרסמה בעתונות האמריקאית לפני מספר ימים (25.2.2020), המשווה אותה להדבקות ויראליות עונתיות דמויות "שפעת" ? ?
גם הנתונים הקליניים (אמנם ראשוניים בהגדרתם) מעידים שהאוכלוסיה הרגישה ביותר לאפשרות של סיבוכים (בעקר דלקת ריאות) ואף מוות, הינה אוכלוסית הקשישים (60-80 ש. ומעלה ) בעלי מחלות רקע כרוניות קשות ,השוהה בבתי אבות ובמוסדות סיעודיים ! ! !
לעומתם האוכלוסיה של בני הנוער וצעירים אינה מסתבכת , ומקרי המוות בה נמוכים ביותר והם פשוט מחלימים (באם אכן נדבקו).....
ההוראות הקיצוניות של משרדי הבריאות והפנים ובגבוי מלא של ראש הממשלה, כבר גורמות לטעמי, ללא כל הצדקה רפואית, גם לנזק כלכלי ,הן לפרט והן למשק המדינה בכללותו.
אני מקווה שמשרדים אלה יתעשתו במהרה לנוכח הנזק הכלכלי המיותר, ויאפשרו למדינה ולאזרחיה לחזור לשגרה, תוך זהירות היגיינית שפויה.
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן, לשעבר מנכ'ל משרד הבריאות.

אנונימי/ת
11.03.2020, 08:42

אתה לא יכול להשוות את קורונה לשפעת. גם משום שיכולת ההדבקה של קורונה גדולה יותר, גם משום שהקטלניות של קורונה גדולה יותר, וגם משום שלגבי בקורונה האוכלוסיה נאיבית לחלוטין, בעוד שכלפי שפעת יש חסינות לאוכלוסיה (משום שזה וירוס שאנו מתמודדים איתו שנים רבות).

01.03.2020, 22:55

ברצוני לצטט( מן הטויטר), רופא בשם קוונטין דלנוי העובד בחדר המיון בבית החולים "פיטייה סלפטרייר" בפאריז. : "יש לנו כל כך הרבה מקרים החשודים בהידבקות בנגיף הקורונה. מעתה חלק מן הפציאנטים ישלחו הבייתה בלי שבדקנו אותם כנדרש , למרות שהיו סימפטומאטיים. אגב,מספר הנדבקים בצרפת עלה (נכון לאתמול) ל100. ושר הבריאות הצרפתי המליץ לא להתנשק ולא ללחוץ ידים. כמו כן סוגרים את מוזיאון הלובר עקב חששם של עובדי המוזיאון מהדבקה בנגיף.

02.03.2020, 17:50

"תחזיתו הרגועה והמרגיעה של פרופ' ליפשיץ".............

02.03.2020, 17:56

הפרופ' ליפשיץ צופה ש40% - 70% מאוכלוסית העולם ידבקו בנגיף. אם נניח שרק 50% ידבקו, מתוך שבעה מיליארד נקבל 3.5 מיליארד נדבקים. ואם אחוז התמותה 1% ,ימותו במגיפה 35 מיליון בני אדם. ואם אחוז התמותה 2% ימותו חס וחלילה 70 מיליון. מספרים אלה מזכירים את מספר המתים במגיפת ה"שפעת הספרדית" ב1918. נקווה שימצא חיסון ו/או תרופה והתחזית הנוראה הזאת תתבדה !!

02.03.2020, 18:22

גילוי נאות: בכדי לערוך את החישוב המתימטי המסובך הזה למדתי חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי בשנה א' רפואה באוניברסיטת ת"א. איני זוכר מכך כלום. השתמשתי רק בידע שלי מבית הספר היסודי..........