נגיף הקורונה

חתן פרס נובל ומומחה לביולוגיה חישובית: הקורונה במגמת בלימה

התחזית של פרופ' מייקל לויט: "המגיפה תיעלם מסין כנראה בסוף מארס. ההאטה בקצב ההדבקה תבשר שסוף המגיפה קרב"

פרופ' מייקל לויט. השפעה רבה על דעת הקהל. צילום: אוניברסיטת סטנפורד

חתן פרס נובל לשנת 2013, פרופ' מייקל לויט, מומחה לביולוגיה חישובית באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב, שניתח את נתוני התחלואה והתמותה מנגיף הקורונה, הגיע למסקנה שהתפשטות הנגיף תיעצר וזאת בניגוד לכמה תחזיות קודרות.

כבר ב-7 בפברואר, על פי ניתוח הנתונים בסין, מספר הנדבקים החדשים החל לרדת וגם קצב התחלואה. "אינני מומחה בוירולוגיה, אבל אני מבין בחישובים סטטיסטיים", אמר פרופ' לוויט בראיון עם ארי ליבסקר שפורסם היום (ו') ב"כלכליסט".

בראיון ציין שהתעמק בנתונים שהחלו לזרום מסין על התפשטות הנגיף במחוז חוביי, לב ההתפרצות הסוערת, והגיע למסקנה שהגידול בתחלואה היה בקצב של 30% ביום - גידול אקספוננציאלי. "אם בכל יום המגיפה מתפשטת בכ־30%, אז בתוך 90 יום, כל העולם אמור היה להידבק. ב-1 בפברואר היה מדובר בכ-1,800 נדבקים חדשים מדי יום ובתוך שישה ימים נסק מספרם לכ-4,700. אבל ב-7 בפברואר מספר הנדבקים החל לרדת בקו ישר, ומאז לא הפסיק. בתוך שבוע מגמה דומה נראתה בהיקף התמותה".

לדבריו, השינוי בעקומה סימן את נקודת החציון ואפשר חיזוי בטוח יותר על מועד סיום המגיפה. "מכאן הסקתי שבתוך שבועיים המצב בסין כולה ישתפר. ואכן, כיום יש כמעט אפס מקרים חדשים, או מעט מאוד מקרים של הידבקות. כיוון שמספר הנדבקים והמתים הולך וקטן, המגיפה תיעלם מסין כנראה בסוף מארס. ההאטה בקצב ההדבקה תבשר שסוף המגיפה קרב.

"האטה בהתפשטות קשורה להנחיות לשמור מרחק ושינוי בהתנהגות: הימנעות מחיבוק, התרחקות מפגישה עם אדם מצונן. ככל שתקפיד על זה, תצליח לרסן את ההידבקות. אם אתה נשא, תדביק במצב כזה רק 1.5 בני אדם בשלושה ימים ולא 2.2. כך יירד היקף ההידבקות".

תושבי ווהאן בחוביי הקפידו על בידוד כמעט מלא, יצאו לחנויות רק לקניות הכרחיות ונמנעו ממגע עם הבריות. לכולם היה סיכוי להידבק, אבל רק 3% נדבקו. לעומת נוסעי ה"דיימונד פרינסס" ששיעור ההדבקה בה עלה על 20%. "מכאן הסקתי", ציין לויט, "שיש כנראה אנשים רבים המחוסנים באופן טבעי לנגיף".

פרופ' לויט חזר וציין את התרבות החברתית באיטליה שתרמה להתפשטות הנגיף שם וכן ששיעור האוכלוסיה המבוגרת-קשישה גדול בה יותר מאשר בסין, צרפת או ספרד. "מדאיג המצב בארה"ב. אם לא יבודדו כמה שיותר אנשים לפי הנוהל שגובש בסין – גם כדי לתת יותר זמן למערכת הבריאות להיערכות - עלול להתרחש שם מצב שבבת אחת 20 אלף חולים יסתערו על בית חולים אחד – ואז המערכת תקרוס".

הגם שאין בידיו מספיק נתונים מהנעשה בישראל והוא לא מסוגל לספק כרגע הערכות, שיבח פרופ' לויט את התנהלות משרד הבריאות והמערכת בהתמודדות עם המגיפה: "היא נכונה וחיובית. ככל שיחמירו באמצעי ההגנה, ירוויחו יותר זמן להיערכות טובה יותר לטיפולים ולפיתוח חיסון.

כמו בשפעת, אומר פרופ' לויט, גם בקורונה רוב המתים בני מעל 70. "שפעת ממיתה בעיקר מבוגרים: כ-75% מהמתים משפעת הם מעל גיל 65. יש שנים שבהן השפעת מתפרצת באופן חריף. בארה"ב ב-2017 היו פי שלושה יותר מתים מהממוצע. המסר שלי: להתייחס לקורונה כאל שפעת קשה: היא פי ארבעה-שמונה חזקה משפעת רגילה ועדיין רוב האנשים יישארו בריאים".

נושאים קשורים:  פרופ' מייקל לויט,  מגיפה,  בידוד,  חדשות,  קורונה,  נגיף הקורונה
תגובות
25.03.2020, 09:08

זאת בהנחה שהאינפורמציה מסין אמיתית ונכונה....
יותר אמין היה לעשות את הסטטיסטיקה על אירופה.