קורונה בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות: "נדאג לכל נושאי השכר של הצוותים הרפואיים"

כמעט בכל בתי החולים הוסטו רופאים ואחיות ממחלקות אחרות לסייע בטיפול בחולי קורונה | כ-3,000 אנשי צוות רפואי נמצאים בבידוד | חשש כי ביטול הניתוחים האלקטיביים יגבה מבתי החולים מחיר כלכלי רב

הנחיות מיגון לצוותים הרפואיים. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל/ פלאש 90

על רקע דיווחים שהגיעו מבריטניה, לפיהם הרופאים שם שגויסו למאבק בנגיף הקורונה חוששים כי לא יתוגמלו על שעות העבודה הנוספות והרבות שהם נדרשים להן עתה, אמר אמש (ד') מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב כי אל לצוותים הרפואיים בישראל להיות מודאגים בנושא זה: "נדאג לכל נושא השכר של הצוותים הרפואיים בארץ". בר סימן טוב אמר זאת במהלך הופעתו בחדשות ערוץ 12, שם דווח כי "בגלל המצב, רופאים לא יקבלו תוספת שכר על תורנויות".

בינתיים, כמעט בכל בתי החולים בארץ שנכנסו לפעילות מוגברת הוסטו רופאים ואחיות ממחלקות אחרות שבהן הם עובדים כרגיל, כדי לסייע בטיפול בחולי קורונה המגיעים אליהם. כמעט בכל בתי החולים נפתחו יחידות קורונה ייעודיות ונעשית היערכות לתרחיש שבו יהיה צורך לטפל במאות חולים.

אלא בעוד סכנת ההדבקה בנגיף מרחפת מעל ראשיהם של הצוותים הרפואיים ולאחר שעשרות מהם כבר נחשפו לנגיף או נדבקו ונכנסו לבידוד - ממשיכים הדיווחים על מחסור באמצעי מיגון מתאימים עבורם. הבוקר (ה') מדווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית, נוירוכירורג ילדים ב"שיבא", מזהיר: "כשרופא או אחות מרגישים חשופים (לנגיף) ולא נותנים להם את כל האמצעים, מדד החרדה שלהם עולה ומדד המחויבות יורד".

"בבתי החולים מתערערים בימים אלה סדרי עולם", נכתב בדיווח, "כבר כ-3,000 רופאים, אחיות בחדרי מיון, עובדי מעבדה ואחרים נמצאים בבידוד מחשש שידביק את חבריהם. הסטת ידיים עובדות למחלקות הקורונה מייצרת שינויים דרסטיים במצבת כוח האדם במרכזים הרפואיים. מצב החירום החדש מכתיב את קצב השינויים תוך כדי תנועה. מערכת הבריאות בישראל משנה את סדרי העדיפויות שלה במהירות".

ד"ר פלדמן ציין עוד כי "כל שדרת התפעול של בתי החולים מבוססת על עובדים שיש להם משפחות וילדים, רבים מהם ילדים קטנים. אז במקומות העשירים יותר יצרו מסגרות מיוחדות לילדי העובדים, אבל אני מקבל פניות מרחבי הארץ מבתי חולים שכרגע אין להם את הפתרון הזה".

נכון לאתמול, 193 חברי צוות רפואי מ"הדסה", "בילינסון", "שיבא" ו"איכילוב" נמצאים עדיין בבידוד ולא מעורבים בפעילות בבתי החולים. חלקם מסייעים מרחוק, מבתיהם. דפוסי העבודה הרגילים בבתי החולים משתנים עקב כך.

ב"הלל יפה" למשל, רופאים ואחיות מהמחלקות הפנימיות, מטיפול נמרץ, מערך הלב וחדר המיון מאיישים עתה את מחלקת הזיהומים הייעודית שנפתחה לטיפול בחולי קורונה. כך גם ב"ברזילי" וב"אסותא אשדוד".

ב"שיבא" בוטלו ישיבות צוות מחלקתיות. רופאים שנמצאים בבידוד צופים מרחוק, באמצעים דיגיטליים, בצילומי דימות כדי לפענח ממצאים. העבודה נעשית בצוותים קבועים תוך הימנעות ממפגשים ושמירה על "ריחוק חברתי". גם ב"הלל יפה" ניתנה לרדיולוגים אפשרות לבצע פיענוח מהבית.

אמש מסר פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, כי נעשית היערכות לאפשרות שבתי החולים יזדקקו לטפל במספר גדול של חולי קורונה קשים שיופנו לטיפול נמרץ נשימתי. כיום, מסר פרופ' גרוטו יש בישראל כ-3,000 עמדות הנשמה והן בתפוסה של 70%. לפיכך, נעשה מבצע רכש להצטיידות בעוד למעלה מ-1,000 עמדות הנשמה C1. לפי הערכתו, מספר זה אמור להספיק. "ביטול הניתוחים האלקטיביים יפנה חלק מעמדות ההנשמה כדי לטפל במקרי קורונה קשים", לדבריו.

ב"שיבא" נפתחה אתמול יחידת טיפול נמרץ חדשה, עם 40 מיטות בנוסף ל-43 מיטות במחלקת הקורונה שכבר פועלת במקום.

ד"ר פלדמן: "השינויים המהירים הללו בבתי החולים צפויים להשפיע עליהם לאורך זמן ובהיבטים רבים. ביטול הפעילות האלקטיבית והייעוץ הרפואי במרפאות חוץ, כדי להסיט כוח אדם לשם התמודדות עם מגיפת קורונה, יגבה מבתי החולים מחיר כלכלי רב ועלול להשפיע גם על תפקודן של המחלקות האחרות בבתי החולים".

הבוקר (ה') דווח בערוץ 12 כי "במבצע שניהל המוסד הובאו 100 אלף ערכות בדיקה לקורונה". רשימת הרכש שהוכנה במשרד הבריאות לצורך מילוי חסרים כוללת "כל כמות אפשרית של מכונות הנשמה", בנוסף ל-1,000 שכבר הוזמנו; עשרה מיליון מסיכות, חמישה מיליון חלוקי מיגון, 12 מיליון משקפי מיגון. מנהל הרכש של משרד הביטחון נקרא לטפל בנושא זה בקדימות גבוהה. בר סימן-טוב שהתייחס לכך אמר: "מתכוננים לתרחיש הכי קיצוני ולכן הזמנו אלפי מכונות הנשמה. כמה מההזמנות יגיעו רק לקראת החורף".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  מערכת הבריאות,  ד''ר זאב פלדמן,  שכר רופאים,  מכונות הנשמה,  צוות רפואי,  קורונה,  מגיפה,  19-COVID,  פרופ' איתמר גרוטו,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות