דעות

ההנחיות רכות מדי - רק הסגר מיידי והרמטי לחודש יסייע במיגור הקורונה

הבדיקות לא ישמידו את הוירוס הקטלני - רק כניסה לבידוד מרצון של כל אזרחי ישראל לחודש, עם כל המשמעות הקשה, עשויה לחסל את וירוס הקורונה אחת ולתמיד מקרבנו לפני שיחסל אותנו

חוף הים בתל אביב בשבת האחרונה. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

אחת הטענות שאני שומע נגד משרד הבריאות היא על מיעוט השימוש בבדיקות אבחון לנגיף הקורונה, אולם יש לזכור: ארגון הבריאות העולמית הכריז לאחרונה שמדובר על פנדמיה וכאשר יש פנדמיה של הקורונה, לבדיקות אבחון לנגיף הקורונה היחס עלות/תועלת גבוה מאוד והחיוניות המיידית אינה גבוהה.

בדיקות אבחון לנגיף הקורונה לא ירפאו את החולה והמחלה. יש לזכור שגם אם הבדיקה תקינה, אין הבטחה שכעבור זמן קצר הבדיקה לא תהפוך לחיובית. כאשר יש פנדמיה, יש להתייחס לכל אחד כאילו נושא את הנגיף ואם מתפתחים תסמינים קליניים של חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה - מקום ראשון שני ושלישי באבחנת מחלת הקורונה (COVID-19). הבדיקות לנגיף הקורונה הן עניין של סטטיסטיקה ושל מיפוי אפידמיולוגי בשטח, אולם לא אמצעי טיפולי. לכן, אין לבוא בטענות למשרד הבריאות על המחסור בבדיקות אלו. בדיקות האבחון חשובות כאשר אין פנדמיה.

שיעור התחלואה והתמותה בעולם (נכון לתאריך 21.3.20) לפי מספר החולים המדווחים

יש לזכור שגם אם הבדיקה חיובית לקורונה, אין לנו טיפול תרופתי. הטיפול היעיל ביותר הוא השמדת הוירוס הקטלני במספר רבדים.

הטיפול הראשון שמדינת ישראל עשתה בהצלחה - מניעת הבאת הוירוס מחו"ל באמצעות הפסקת רוב הטיסות לישראל, מניעת כניסת תיירים ושליחת כל הבאים לישראל לבידוד כפוי של 14 יום בבית.

השלב השני והחשוב לא פחות – האטה/עצירת התפשטות הנגיף בישראל. בשלב זה יש למנוע העברת הנגיף מאדם חולה לבריא. יש לזכור שהטיפול הטוב ביותר במחלה הוא הבידוד, היגיינת ידיים קפדנית ושמירה מפני הידבקות. נכון החליטה צמרת משרד הבריאות על צעדי מניעה ואיסור התקהלות הקהל, מניעת ריכוז אנשים במקום אחד, סגירת מוסדות לימוד, ביטול כנסים ומופעים, המלצה לבידוד פרטני ביתי של כל מי שחש בתסמיני שפעת (חום, שיעול, נזלת, קוצר נשימה) לכל תקופת התסמינים ועוד יומיים אח"כ.

יש לזכור שלרוב המחלה אינה קטלנית בצעירים אולם היא קטלנית במבוגרים מעל לגיל 60-70 שנה, בחולים עם מחלות רקע כגון מחלות לב, ריאות ובמעשנים. אחוזי התמותה נעים בין 2%-7% מכלל הנדבקים אולם גבוהים בהרבה במבוגרים מעל גיל 60 שנה ובעיקר במבוגרים עם מחלות נלוות (כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב ועוד) ובמדוכאי חיסון (חולים במחלות כרוניות, מושתלי איברים, מקבלים טיפול עם סטירואידים ועוד).

המחלה מועברת מאדם לאדם עוד טרם הופעת התסמינים הקליניים. לכן, בעת הזו יש למנוע מצעירים (שעלולים להיות נשאים של המחלה מבלי הופעת תסמינים קליניים) הימצאות ליד מבוגרים, להורות לכל מי שיכול להישאר כמה שניתן בבית ולמנוע ביקור פיזי של צעירים אצל מבוגרים. יש לזכור שהילדים יכולים להכיל את הוירוס בצורה קלה וב-95% א-תסמיניים, אולם אלה יכולים להדביק את המבוגרים עם תוצאות קטלניות.

עם ביטול הטיסות לישראל והורדת הסכנה להבאת הוירוס הקטלני מחו"ל נותרה המלאכה להוציאו מאיתנו ("ארדיקציה") האזרחים. יש לזכור שמדובר בוירוס שתקופת הדבקתו קצרה יחסית ולרוב חולף לבד ללא טיפול. ממוצע הימצאותו בבני האדם שישה עד עשרה ימים בלבד ולרוב הוא נעלם מעצמו. לכן, מוטב בעת הזו לסגור את כל אזרחי המדינה בעוצר יזום לחודש ימים כדי למגר לאלתר את וירוס הקורונה.

המסר שהעבירו משרד הבריאות וראש הממשלה לציבור למנוע התקהלויות לא עבד וראינו מחזות איומים של התקהלויות אזרחים, חתונות המוניות ונהירה לקניונים כאילו היה מדובר בחג לאומי. מדובר באיום קיומי. לכן, כניסה לבידוד מרצון של כל האזרחים לחודש, עם כל המשמעות הקשה, עשויה לחסל את וירוס הקורונה אחת ולתמיד מקרבנו (לפני שיחסל אותנו). נכון שמדובר בצעד דרסטי, אולם צעד זה קשה ככל שיהיה, קצר יחסית, מצמצם את משך הימצאות הוירוס בישראל ובסופו של דבר יהיה כדאי כלכלית, שכן מדובר בפגיעה בכלכלה לחודש אחד ולא פגיעה מתמשכת של למעלה משנה.

ראו מה קורה כיום באיטליה שנאלצה להכריז על עוצר ובידוד של כל האזרחים לזמן בלתי מוגבל רק לאחר שלמדו על בשרם את הנושא ולאחר שהוירוס גבה למעלה מ-4,000 קורבנות (כ-400-500 ליום), בספרד (למעלה מ-1,000 נפטרים) ובאיראן (למעלה מ-1,500 נפטרים).

על משרד הבריאות וראשי המדינה מוטלת המשימה לדרוש כעת ומיד בידוד מרצון של כל התושבים לחודש אחד, עם כל המשמעויות כדי למגר מיד ולאלתר את המחלה. טוב עשה משרד הבריאות כשהוציא ב-19.3.20 תקנות לשעת חירום (נגיף הקורונה החדש – הגבלת פעילות) אולם אלו קצרות מדי ותוקפן עד 20.3.20 ו"רכות מדי". התקנות מאפשרות יציאה לעבודה, לפעילות גופנית, לרכישת מזון וכדומה ואינן הרמטיות. אלו לא ימגרו את הוירוס הקטלני.

רק הסגר מיידי והרמטי לחודש אחד יסייע במיגור הוירוס בישראל. מדובר באיום קיומי ממשי על אזרחי המדינה ולכן נדרשת כאן החלטה אמיצה ומושכלת. בואו ונקדים את התרופה למחלה למען חוסנה של המדינה!

מקורות: https://www.worldometers.info/coronavirus/

נושאים קשורים:  דעות,  פרופ' מיכאל שכטר,  קורונה,  נגיף הקורונה,  בידוד,  סגר,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
22.03.2020, 11:30

למה בדיוק אתה מתכוון בסגר הרמטי? שאנשים גם לא יצאו לקנות אוכל? שגם מקומות עבודה חיוניים לא יעבדו? כי ברור לך שזה בלתי אפשרי.

דרך אגב, הטבלה שצרפת המפרטת את אחוז הפטירה מטעה. היא מחשבת את אחוז הפטירה כמנה בין מספר המתים, לבין סך הנדבקים הכולל, כאשר חלק (לא מבוטל מהם) הם עדיין חולים פעילים.
לדוגמה בישראל עד כתיבת שורות אלה אחד נפטר, אך יש עוד במצב קשה ואיננו יודעים מה יעלה בגורלם.

לשואל שלום. הסגר ההרמטי תפקידו לבודד את כולם ולא לצאת פשוטו כמשמעו בדיוק כפי שקורה היום באיטליה. כמו עוצר לכל דבר ועניין. ימצאו שעות /ימים בהם יביאו אספקה למקומות מרכזיים ולפי שעות ניתן יהיה לבוא לקבל קיצבה של אספקה למי שצריך. חייבים להבין שאנחנו במלחמה קיומית. עדיף שכולנו באותו זמן נתבודד עד שהוירוס יצא מאיתנו מאשר תהיה הדבקה המונית שטור גיאומטרי ולאורך ציר זמן שלא יעצור. ראה מה קרה בסין ששם נעצר הכל שהטילו עוצר ממשי. אין ברירה וחייבים להבין. לעניין הטבלה. קרא היטב את הכותרתת של הטבלה ותבין. מדובר באחוז הפטירות מס"ך הנדבקים המדווחים. אין ספק שבכל מדינה יש הרבה יותר אזרחים שנדבקו במחלה מאשר אכן מדווחים כחולים. אבל זה מה שיש ולכן מקובל להציג כאחוזי תמותצה מס"ך הנדבקים המדווחים לכל מדינה.

אנונימי/ת
22.03.2020, 20:37

לגבי הטבלה , אני קראתי היטב והבנתי, אבל אתה לא הבנת את ההערה שלי.
אני יודע שמדובר על סך הנדבקים המדווחים. מה שאמרתי שגם מקרב הנדבקים המדווחים יש כאלה שה outcome שלהם לא ידוע, וייתכן בהחלט שימותו.
אם תכנס לקישור שאתה מפנה אליו בעצמך, תראה שיש הבדלים בין תמותה ממקרים סגורים (closed cases) לתמותה מתוך סך המקרים המדווחים.
אחד מהם מעריך ביתר, והשני מעריך בחסר - ושוב אני מתייחס כמובן רק למקרים המדווחים.

אנונימי/ת
22.03.2020, 16:29

על מה אתה מדבר? א. גם עם סגר הרמטי לחודש לא תוכל למגר את המגיפה בישראל. ב סגר הרמטי לחודש יחסל את הכלכלה ואת האנשים.
תחשוב שוב!

לשואל שלום. ראה איך הצליחו בסין. ראה מה קורה היום באיטליה ובספרד שאימצו מודל זה באיחור. מקווה שלא נגיע לאיטליה/ספרד. עדיף עוצר של חודש מאשר כלכלה בקרשים לחודשים שלמים. חודש סגירת כל מקומות העבודה ואי פריון עדיף על פני סגר מתמשך ומעל לחצי מליון מובטלים בכל שבוע.

אנונימי/ת
23.03.2020, 02:07

לדעתי קצת מוקדם לדבר על הצלחה בסין. הם רק התחילו בשגרה. בהנחה שיש עדיין נשאים שהם חיוביים לנגיף/חולים, באזורים בהם החיסוניות עדיין נמוכה, בהחלט יתכן שהמגיפה תרים שוב את ראשה.

פרופ' שכטר צודק לחלוטין, והויכוח על אחוזי התמותה לא רלוונטי. גם 0.5% (התרחיש האופטימי שפירושו עד 25,000 נפטרים) הוא בלתי נסבל, וצעדי ההתגוננות של האזרחים והמגזר הפיננסי, ללא כל קשר לצעדי הממשלה, יגרמו לנזק כלכלי גדול בהרבה ממה שמציע פרופ' שכטר. זאת ועוד- הגישות ה"רכות" יותר, גם אם תצלחנה במקרה של הקורונה, ימיטו עלינו אסון בהתפרצות הבאה, בה הוירוס עלול להיות סלחני פחות לטעויות. הגישות האלו הן אלו שהביאו אותנו עד הלום- תחשבו איפה יכולנו להיות היום אם היינו סוגרים את גבולותינו (כן, גם לציירות יוצאת) בחודש ינואר, מה שלחלוטין נמצא בסמכות משרד הבריאות על פי פקודת בריאות העם.

אגב, ישנן שתי הנחות יסוד שגויות לחלוטין שמנחות רבים מהכותבים כאן: האחת- שהיעדר מידע מאפשר הנחות מקילות (כמו למשל שיעור התמותה) או המתנה להגעת נתונים. הדבר כמובן שגוי לחלוטין כאשר מדובר בהתפרצות ויראלית שכן זמן התגובה הוא קריטי והמציאות מקדימה אותנו תמיד בפרק זמן שאורכו כתקופת הדגירה. ההנחה השגויה השניה היא שיש סתירה בין האינטרס הכלכלי לרפאוי ושיש צורך לאזן ביניהם. אין שום הוכחה לכך, ומודלים מראים שככל שממתינים עם הצעדים הנדרשים מבחינה רפואית כך גם המחיר הכלכלי עולה.

אלון- תודה על דבריך. זאת ועוד - לצערי הדברים שכתבתי- היו עוד לפני כחודש ידועים ופורסמו רק כעת. אני אומר לצערי משום שיכולנו לחסוך הרבה חולים בישראל וכסף לכולנו. כל עוד לא יהיה הסגר הרמטי על כולנו לתקופה קצובה, ההדבקה תמשיך באופן גיאומטרי ותעלה על המשוער ותגיע למימדי ענק. לא פלא שבסין למדו, אמנם מעט מאוחר, אבל למדו והראו שזה אפשרי. כל שאר היוזמות לא הוכיחו עצמן וכל ה"הקלות" הן לא לטובה. ראו את ה"הקלות" שנותנים למקוואות, לתפילות, ליציאה עם הכלב לפארקים, לפעילות גופנית, לקניות וכד'. כך לא נמגר את המגיפה הגדולה בהסטוריה האנושית מאז מלחה"ע השניה. לצערי גם הדיסאנפורמציה והדעות הסותרות באמצעי התקשורת רק מבלבלים וזורעים פאניקה מיותרת. חבל לי שאת המשבר לא מנהל משהב"ט שמומחה בניהול משברים וידע להשליט סגר צבאי כפי שנדרש בעת הזו. בריטניה הגדולה לומדת זאת כעת באיחור. ניו יורק לומדת באיחור. מדובר במחלה קיומית וכפי שכתבתי בעבר (ב"כלכליסט" ובאתר זה בתחילת מרץ) - הקורה הינה האיום הגדול ביותר על ישראל ואף מעל לאיום האירני. וטוב יעשו הקברניטים אם יטפלו כך במשבר - שעה אחת קודם!