מחקרים - נגיף הקורונה

חוקרים באיסלנד טוענים: נמצאו 40 מוטציות לנגיף הקורונה

אנליזה גנטית של הנגיף אצל 648 מהמקרים באיסלנד העלתה סוגים שונים שלו מבחינה גנומית וכן שוני מוטנטי של הנגיף בין נדבקים בארצות שונות באירופה

נגיף הקורונה. הדמיה מיקרוסקופית: שאטרסטוק

חוקרים באיסלנד, שבה עד היום דווח על 648 מקרי קורונה ועל שני מקרי מוות, לצד 51 שכבר החלימו, הודיעו השבוע כי מצאו 40 מוטציות לנגיף. החוקרים, שדיווחם לא עבר עדיין ביקורת-עמיתים, מסרו כי ביצעו אנליזה גנטית של הנגיף אצל 648 מהמקרים. העבודה נעשתה עם חברת הביו-פרמצבטיקה deCODE Genetics.

באיסלנד בוצעו עד היום מעל 9,768 בדיקות לאיתור הנגיף - השיעור הגדול ביותר בעולם ביחס לגודל האוכלוסיה. נבדקו גם אנשים עם תסמינים ואלה שבסיכון גבוה להידבקות. אצל כ-5,000 כלל לא היו תסמינים אבל כאשר הם נבדקו, הוברר ש-48 מהם אכן היו חיוביים לנגיף.

החוקרים ציינו שאלה שנדבקו באיטליה הציגו סוג מוטנטי אחד של הנגיף, בעוד שאלה שנדבקו באנגליה – שבעה מהם נכחו במשחק כדורגל אחד שם – הציגו סוג אחר ואלה שהגיעו מאוסטריה הציגו סוג שונה של נגיף מבחינה גנומית.

פרופ' אלן רנדרופ תומסון, וירולוג מהמחלקה לאימונולוגיה ומיקרוביולוגיה באוניברסיטת קופנהגן, אמר כי "יש הגיון רב בממצאים אלה". הוא העריך ש-40 הוריאנטים הספציפיים "נופלים לתוך שלושה צבירים" ולכן ניתן לעקוב אחרי מוצאם ולברר היכן התרחשה ההידבקות.

לדבריו, ידוע שהנגיף הזה מסוגל לעבור מוטציה ולהיעשות יותר אלים. מצב כזה נראה בסין ומדענים שם דיווחו בתחילת החודש שהם זיהו שני סוגים שונים מבחינה גנטית של הנגיף כאשר אחד מהם יותר אגרסיבי מהאחר. זיהוי זה נעשה בתחילת ההתפרצות.

ד"ר דרק גאטרר, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת לסטר בבריטניה, סבור כי יש סיכוי שיתגלו עוד וריאנטים מידבקים יותר. הוריאנט שיגרום לתסמינים היותר חמורים עשוי כנראה להיכחד עם הזמן, אבל תהליך זה כנראה יימשך כמה שנים.

נושאים קשורים:  איסלנד,  מוטציות,  קורונה,  מגיפה,  נגיף הקורונה,  מחקרים
תגובות
02.04.2020, 00:47

מעניין מאוד, וחשוב לדעת,
סוג המוטציה יכול אולי להראות את האגרסיביות של המחלה שתתפתח,

אנונימי/ת
09.04.2020, 18:51

בארץ פורסמו תחזיות על כך שמספר ההדבקות מנגיף הקורנה יפחת בקיץ,
אבל לא לקחו בחשבון את המוטציות של הנגיף.
זוהי תחזית "שחורה" אבל לא מנותקת נוכח
המחקר באיסלנד.
נקווה שנתבדה ומספר ההדבקות מנגיף הקורונה ירד הקיץ.

אנונימי/ת
09.04.2020, 19:45

סביר להניח שהמוטציות משפיעות יותר על הוירולנטיות (אלימות) של הוירוס ולא על האינפקטיביות (הדבקה) של הוירוס.
לטמפ', לחות וגם עוצמת קרינת UV, יש השפעה על זמן ההישרדות של הוירוס מחוץ לגוף. לכן גם אם הוירוס יהפוך אלים יותר, רוב הסיכויים שידביק פחות
דבר נוסף - ככל שהוירוס אלים יותר, קיימת נטיה לפיתוח סימפטומים בשלב מוקדם יותר ולמשך מחלה קצר יותר. כך שזה גורם נוסף המקטין את R (מספר האנשים הממוצע שחולה צפוי להדביק).
למעשה יש כאן מצב פרדוקסלי. לפעמים עדיף לנו וירוס אלים יותר וכך משך התפרצות קצר יותר. הן בהתפרצות ה SARS והן בהתפרצות ה MERS , המספר הכולל של הנפגעים היה נמוך בסדרי גודל מזו של ההתפרצות הנוכחית, וזה בזמן שהזנים הקודמים של הוירוסים היו אלימים יותר.