סיגריות

סיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי גורמים לפגיעה ריאתית המובילה לאשפוזים ולתמותה

במחקר שפורסם ב-NEJM נמצא כי בני 35 ומעלה נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה. תחלואה קרדיאלית ותחלואה ריאתית הן גורמי סיכון גם כן

28.04.2020, 16:51
שימוש בסיגריית אידוי אלקטרונית. אילוסטרציה

נכון לינואר 2020, המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארצות הברית (CDC) דיווח על 2,558 אשפוזים ו-60 מקרי תמותה קשורים בפגיעה ריאתית כתוצאה מסיגריות אלקטרוניות או מוצרי אידוי (e-cigarette, or vaping, product use–associated lung injuryי(EVALI)).

במחקר זה שפורסם ב-NEJM בוצעה השוואה של מאפייני חולים שמתו כתוצאה מ-EVALI לעומת מקרים שאינם קטלניים על מנת לזהות מטופלים בסיכון מוגבר לתמותה. בנוסף, החוקרים בחנו שלושה תיאורי מקרה של מטופלים שמתו כתוצאה מ-EVALI על מנת לתאר בצורה נרחבת את המאפיינים הקליניים הנפוצים באוכלוסיית חולים זו.

במחקר נמצא כי רוב המטופלים שסבלו מ-EVALI קטלני או שאינו קטלני היו גברים (53% מתוך המקרים הקטלניים ו-67% מהמקרים שאינם קטלניים). השיעור של אנשים ממוצא לבן שאינו היספני היה גבוה בשתי הקבוצות (80% בקבוצת המקרים הקטלניים ו-61% בקבוצת המקרים שאינם קטלניים). שיעור בני ה-35 שנים ומעלה היה גבוה יותר במקרים הקטלניים (73%) לעומת המקרים שאינם קטלניים (22%). בקרב מטופלים בעלי מידע רפואי זמין, שיעור גבוה יותר של מטופלים שמתו לעומת מקרים שאינו קטלני סבלו מאסתמה (23% לעומת 8%), מחלת לב (47% לעומת 10%) ומחלת נפש (65% לעומת 41%). 52% מתוך המקרים הקטלניים סבלו מהשמנת יתר. חצי מהמקרים הקטלניים נבדקו במרפאות בקהילה לפני האשפוז או התמותה.

החוקרים מסכמים כי תחלואה כרונית ובכלל זה תחלואה לבבית ריאתית ומחלות נפש הינם מאפיינים נפוצים של מטופלים המתים כתוצאה מ-EVALI.

מקור: 

Werner, A.K. et al. (2020) NEJM. 382, 1589

נושאים קשורים:  סיגריות,  סיגריות אלקטרוניות,  אידוי,  תמותה,  אשפוזים,  תחלואה נלווית,  מן הספרות,  מחקרים
תגובות