חדשות

לראשונה בישראל: Shock Wave לפתיחת עורק כלילי לאחר השתלת סטנט

במערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי מאיר בוצע טיפול חדשני בהיצרות משמעותית בתוך סטנט שהושתל בעורק מסויד ושלא ניתן היה לפרוס אותו אופטימלית בטכנולוגיות סטנדרטיות

פרופ' עבד עסלי, מנהל מערך הלב בבית החולים מאיר. "הסיוט של כל מצנתר הוא השתלת סטנט בתוך עורק מסויד בצורה קשה"

לראשונה בישראל נערך הליך צנתור מורכב ביותר תוך שימוש במכשיר  Shock Wave לפתיחה אופטימלית של עורק כלילי לאחר השתלת סטנט.  השימוש בטכנולוגיה מתקדמת זו מאפשר טיפול צנתורי בטוח ומוצלח עם פוטנציאל גדול לאפשר לטפל צנתורית במצבים שלעתים נשלחו לניתוח לב פתוח.

חולי לב סובלים מהיצרות משמעותית של העורקים הכליליים המובילים דם לשריר הלב, וכפועל יוצא מכך מזרימת דם פחותה, ירידה בתפקוד וסכנה להתקף לב. אותם חולים עוברים, פעמים רבות, צנתור שבמהלכו מושתל בליבם סטנט (תומכן). אותו סטנט הוא למעשה גליל מרושת המוחדר אל עורק הלב במהלך צנתור ומאפשר שמירה על פתיחה אופטימלית באופן מיידי ומונע היצרות חוזרת לאורך זמן.

צילום: מערך הלב, בית החולים מאיר

פרופ' עבד עסלי, מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי מאיר: "הסיוט של כל מצנתר הוא השתלת סטנט בתוך עורק מסויד בצורה קשה – כלומר עורק שבדפנותיו יש הצטברות כה משמעותית של סידן שלא מאפשר פריסה מלאה ואופטימלית של הסטנט. במקרים כאלה יש סיכון מוגבר לסיבוכים מיידיים ובמקרים מסוימים חולים מופנים לניתוח מעקפים דחוף. יש לזכור כי מדובר בעורקי הלב, וכי יש להתייחס אליהם בעדינות מירבית כדי להימנע מסיבוכים מסכני חיים.

"לאחרונה", סיפר, "התרחשה ביחידת הצנתורים במרכז הרפואי מאיר פריצת דרך כאשר לראשונה בארץ נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בשם Shock Wave לטיפול בהיצרות משמעותית בתוך סטנט שהושתל בעורק מסויד ולא ניתן היה לפרוס אותו אופטימלית למרות שימוש בטכנלוגיות סטנדרטיות".

טכנולוגיית ה-Shock Wave שולחת גלי קול מרוכזים אל תוך העורק המוצר במהלך הצנתור. גלי הקול מאפשרים את ריסוק הסידן החוסם את העורק ואפשרות פתיחה טובה של העורק בצורה בטוחה לחלוטין שאינה פוגעת בעורק עצמו. השימוש בטכנולוגיה מתקדמת זו מאפשר טיפול צנתורי בטוח ומוצלח עם פוטנציאל גדול לאפשר לטפל צנתורית במצבים שלעתים נשלחו לניתוח לב פתוח. "במקרה שלנו", סיפר פרופ' עסלי, "שימוש מושכל בטכנולוגיה זו הביא לטיפול מוצלח והחולה שוחרר לביתו".

נושאים קשורים:  Shock Wave,  פרופ' עבד עסלי,  בית החולים מאיר,  צנתור,  השתלת סטנט,  קרדיולוגיה,  חדשות
תגובות
04.05.2020, 21:55

בהחלט מעניין, מה הסיבוכים האפשריים מטיפול זה?

אנונימי/ת
04.05.2020, 22:33

1. בהיצרות מסוידת מאוד לא כדאי להשתיל סטנט מלכתחילה.
2. בצלום הרנטגן לא מודגמת הסתידות באזור ההיצרות. האם נעשה IVUS?
3. על פי צלום הרנטגן ההיצרות בתוך הסטנט בערך 50%. האם נעשה FFR על מנת להוכיח שההיצרות בתוך הסטנט משמעותית מבחינה המודינמית?
4.היה צריך להדגים את העורק ב- IVUS לפני ואחרי ה-Shock Wave על מנת על מנת להדגים שמסת הסיד אכן פחתה.
5. אם ע"י ה- Shock Wave הסיד אכן התפרק, אני מניח שהסטנט הורחב לאחר מכן, אחרת הסטנט אינו צמוד לדופן העורק. האם יתכן שההרחבה הנוספת של הסטנט היא האחראית לתוצאה הטובה?

אנונימי/ת
05.05.2020, 18:17

יש להתרשם מהסתיידות בפאזה ללא חומר ניגוד . לא מכיר התווית נגד להשתלת תומכיהם בעורקים מסוידים. עלול להיות non dilatable lesions ואז יש בעיה עם השתלת כבר סטנט. כמו בכל טכנולוגיה של הכנת הלזיה היא אמורה להתבצע טרם שלך התןמכן.

04.05.2020, 23:11

כל הכבוד והמשך בהצלחה

אנונימי/ת
05.05.2020, 00:28

במהדורה זו של DOCTORS ONLY הופיעו 3 דיווחים על טיפול בגל הלם "לראשונה בישראל", כל אחד מבית חולים אחר. האם שלושתם צנתרו באותו יום ובאותה השעה ?

08.05.2020, 09:24

כל הכבוד לך פרופ עבד
תמיד היית מוביל ובולט.
איתך תמיד
מנהל מחלקה אורולוגית