קורונה בישראל

בעולם מצדיעים לאחים ולאחיות, אבל באוצר לא מוכנים לפצותם על ימי הבידוד

מרפאות ובתי החולים יוארו הערב בכחול-ירוק לרגל יום האחיות והאחים הבינלאומי, אך הוקרה לחוד ושכר לחוד: באוצר מתכוונים לנכות את ימי הבידוד של הצוותים הסיעודיים מימי מחלה

מרפאת מקור ברוך בירושלים מוארת בכחול וירוק כהוקרה לאחים ואחיות

יום האחיות והאחים הבינלאומי החל היום (ג', 12 במאי), העומד על רקע המאבק בנגיף הקורונה, יצוין בשורה של פעולות הוקרה לאנשי המקצוע. מרפאות ובתי חולים נבחרים של שירותי בריאות כללית, למשל, יוארו מהערב בתאורת כחול-ירוק - צבעי המדים של האחיות והאחים.

ה"כללית" הצטרפה בכך ליוזמה עולמית להארת מוסדות הבריאות בצבעי המדים כמחווה לפועלם של האחיות והאחים בימי שגרה בכלל ובתקופת הקורונה בפרט. בנוסף, יערכו פעילות שונות במרפאות ובבתי החולים ויחולק שי סמלי ותעודות הוקרה לפועלם המקצועי ולמסירותם. טקס הענקת תעודות ההוקרה מטעם מינהל הסיעוד במשרד הבריאות ל-15 אחים ואחיות מצטיינים מהמוסדות השונים יתקיים במרכז הרפואי שיבא.

בעוד בעולם כולו מצדיעים לאחים ולאחיות ומוקירים אותם על עבודתם בימי מגיפת הקורונה, היום בוועדת הכספים של הכנסת אמור להתקיים דיון בעוול שנעשה לאחים ולאחיות: ניסיון של האוצר להימנע מלשלם להם עבור הימים שבהם שהו בבידוד בעקבות חשיפה או חשד לחשיפה לנגיף הקורונה.

משרד האוצר הגיש הצעה לפצות את האחים והאחיות באופן חד פעמי אבל לנכות את ימי הבידוד מימי המחלה שלהם. יו"ר הסתדרות האחיות והאחים אילנה כהן הגיבה: "היינו במלחמה. בימים הראשונים לא מיגנו אותנו. ההרגל הזה שצריך להתחנן כדי לקבל את המגיע לנו הוא מגונה. הצעת האוצר היא הונאה".

לרגל יום האחיות והאחים הבינלאומי, בירכה האחות הראשית בשירותי בריאות כללית, לילי פרלמן, את 14 אלף האחיות והאחים עובדי ה"כללית" ש"ביום ובלילה, שבעה ימים בשבוע, בשגרה, במלחמה ובמגיפה ממשיכים את המורשת המקצועית המדהימה שיוסדה בידי אישה אחת, פלורנס נייטינגייל, לפני 200 שנה. תמיד", הוסיפה, "הייתי ועודני גאה להיות חלק מהובלת המקצוע הנפלא שלנו. בימים אלה, הלב מתרחב ומתפוצץ מגאווה כשאני רואה אתכן ואתכם אנושיים, מקצועיים, יצירתיים, מובילים ומשפיעים על החיים של אנשים רבים כל כך באין סוף דרכים – בבריאות, בחולי, בתחילת החיים וגם בסופם. גאה בכולכם!".

שנת 2020 הוכרזה בכל העולם כשנת האחות לציון 200 שנה להולדתה של פלורנס נייטינגייל, מייסדת מקצוע הסיעוד המודרני. היא חוללה מהפך בטיפול בפצועי מלחמת קרים כששיפרה באופן דרמטי את תנאי ההיגיינה שלהם והביאה לירידה משמעותית בשיעורי התמותה. העקרונות שאותם קידמה ובהם מניעת זיהומים, קבלת החלטות מבוססות נתונים ומתן יחס אישי למטופלים, מהווים מאז נר לרגליהם של מיליוני העוסקים במקצוע הסיעוד ברחבי העולם.

עם התפרצות נגיף הקורונה, החגיגות לציון הולדתה של נייטינגייל שינו פנים. האחים והאחיות ברחבי העולם מצאו עצמם בחזית המאבק במגיפה ושליחותם המקצועית נתגלתה במלוא עוזה ועוצמתה והיא מעצבת מחדש את תפקידם ואת השפעתן על בריאות הציבור.

כיום עובדים בישראל בתחום הסיעוד כ-60 אלף נשים וגברים בקהילה ובבתי החולים.

האחות אולגה גוכשטיין, מתאמת תחום פצעים במרכז שניידר לרפואת ילדים

האחיות ואח מעובדי "כללית" שיקבלו את תעודות ההצטיינות בטקס שיתקיים היום הם: האחות ד"ר רסמיה אבו רביע ממחוז דרום של הקופה, האח אסף אורבך מיחידת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, בוגר קורס-על בסיסי בטיפול נמרץ ילדים, בעצמו חולה בסוכרת נעורים ומשתתף בימים אלו בקורס על בסיסי בסוכרת; האחות אולגה גוכשטיין, מתאמת תחום פצעים במרכז שניידר לרפואת ילדים והאחות אלה קוקולינסקי, מנהלת הסיעוד במחלקת סיעוד מורכב אונקולוגי בבית החולים הרצפלד.

האח המצטיין אסף אורבך מיחידת טיפול נמרץ ילדים ב"סורוקה"

האחות המצטיינת של "לאומית" היא אסנת יחזקיה, האחות האחראית במרכז הרפואי של הקופה בעיר ערד. היא אם לארבעה, ילידת אתיופיה שצעדה דרך סודן עם הוריה במשך כשנתיים, כפליטים עד שהגיעו לישראל ב"מבצע משה" לפני 36 שנה. המראות שראתה וחוותה בדרכה לארץ הובילו אותה לרצות ללמוד את מקצוע האחות.

אסנת יחזקיה, האחות המצטיינת של "לאומית"

המצטיינת מ"שערי צדק" היא תמר קירשנבוים, אחות טיפול נמרץ שהיתה שותפה מרכזית בהקמת מערך פיום-קנה – טרכאוסטומיה – ליד מיטת המטופל ובחודשים האחרונים התנדבה לטפל בחולי קורונה מורכבים.

תמר קירשנבוים, אחות טיפול נמרץ ב"שערי צדק"

אות הצטיינות ארצי הוענק גם לנאוה גרשון, אחות הראשית במחלקה לכירורגיית ילדים ב"וולפסון" הודות לפעילותה בת שלושת העשורים בבית החולים במהלכן היא פועלת למען ילדי ישראל והעולם, בין היתר גם במסגרת עמותת "הצל ליבו של ילד".

מימין לשמאל: אורנה צבי מנהלת הסיעוד, האחות נאוה גרשון וד"ר ענת אנגל, מנכ"לית "וולפסון"

בושרה יונס, אחות ב"מאוחדת" זה 26 שנה, בעלת מומחיות קלינית בסוכרת, העובדת במחוז צפון של הקופה, קיבלה גם היא היום אות הצטיינות ממשרד הבריאות לרגל יום האחות הבינלאומי.

האחות בושרה יונס ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב

נושאים קשורים:  הסתדרות האחים והאחיות,  יום האחים והאחיות,  אילנה כהן,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות