קורונה עולמי

המגיפה הולידה גל אנטישמיות בעולם - היהודים מואשמים בהפצת הקורונה

גל אנטישמיות חסר תקדים מתפשט ברשתות החברתיות סביב משבר הקורונה - יהודים מואשמים שיזמו והפיצו את נגיף הקורונה כדי להרוויח הון עתק מתרופות ומחיסונים | מחקר באוניברסיטת אוקספורד הבריטית העלה: כ-20% מהציבור באנגליה מאמינים שהיהודים גרמו להתפרצות המגיפה

מפגין בגרמניה עם הטלאי הצהוב בו מופיעה המילה ״לא מחוסן״ במקום המילה ״יהודי". צילום: אוניברסיטת תל אביב

מגיפת הקורונה הציפה, בעיקר ברשתות החברתיות, תופעות אנטישמיות ארסיות כאשר גולשים ברשת החברתית מטיחים ביהודים את האשמה שהם יזמו והפיצו את נגיף הקורונה בעולם כדי להרוויח הון עתק מתרופות וחיסונים שהם מפתחים ורוקחים.

השבוע (ג') פרסם "מרכז קנטור" לחקר יהדות אירופה בימינו בפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת תל אביב דו"ח מיוחד ובו סיכום תופעות אנטישמיות המקושרות למגיפת הקורונה. הדו"ח מסתמך על מאות דיווחים שהגיעו בארבעה החודשים האחרונים ממוקדים שונים בעולם. המרכז הקים לפני כמה שנים רשת מודיעים שמעבירה אליו את המידע השוטף בנושאי אנטישמיות.

הדו"ח ציין כי הביטויים האנטישמיים – במלל ובאיורים – הגיעו מארה"ב, איראן, טורקיה, הרשות הפלשתינאית, ממדינות שונות באירופה ובדרום אמריקה. ההאשמות מופנות כלפי ישראל, יהודים ובעיקר חרדים וגם כנגד המוסד.

שרת הבריאות של צרפת לשעבר, אנייס בוזין, מרעילה באר. האף מעיד על יהדותה. צילום: אוניברסיטת תל אביב

"אנטישמיות זו, שיש בה שיבה לאנטישמיות הקלאסית, כוללת תיאוריות קונספירציה לצד עלילות דם בנוסח ימי הביניים שחזרו במתכונת מחודשת במאה ה-21. בעניין הקורונה היא מופצת בעיקר על ידי אנשי ימין קיצוני, נוצרים אולטרה-שמרניים ואיסלמיסטים, בכלי התקשורת שלהם, בשפות שונות, רשתות החברתיות, ערוצי טלוויזיה, רדיו ובעיתונות הכתובה", נכתב בדו"ח.

"האיסלמיסטים מתארים את ישראל כנגיף COVID-1948 וקובעים כי זה הנגיף המסוכן ביותר לאנושות. פעילים ברשתות חברתיות קוראים לדה-לגיטימציה של ישראל ומשתמשים באותו הטיעון. בנוסף, על מנת להשמיץ את ישראל מאשימים אותה בשימוש בנגיף הקורונה כתחמושת נגד הפלסטינים", ציינה ראש מכון קנטור, פרופ' דינה פורת. "מחקר שנעשה באוניברסיטת אוקספורד הבריטית, הדגישה, העלה כי 19.1% מהציבור באנגליה מאמינים שהיהודים גרמו להתפרצות המגיפה".

דמות היהודי הקלאסית עם וירוס הקורונה. צילום: אוניברסיטת תל אביב

ועוד אמרה פרופ' פורת: "המוטיבים המשותפים הללו מהווים המשכיות להאשמות אנטישמיות מדורות ומאסונות עולמיים קדומים. הם יוצרים שוב את דמות היהודי המוכרת מכבר. עם זאת, האנטישמיות מ'תוצרת הקורונה' היא אינטנסיבית יותר ועוצמתית יותר, נמשכת ברצף כמה חודשים ומעידה על רמה גבוהה של חרדה ופחד בקרב אוכלוסיות רבות.

"למרות זאת, יש לראות את המצב הזה בהקשר הכללי, והוא שגם אחרים מואשמים בהפצת הנגיף: הסינים, אנטנות הדור החמישי (5G) וגם רשויות מדינתיות שכביכול אינן עושות די. ארצות מסתגרות בגבולותיהן, כל זר חשוד ואין יותר הגירה מבחוץ".

שער הכניסה לאושוויץ ועליו המילים "החיסון משחרר" במקום "העבודה משחררת". צילום: אוניברסיטת תל אביב

ד"ר ג'ובאני קאר, חוקר בכיר במרכז, הוסיף: "אסונות עולמיים יוחסו בעבר ליהודים ולישראל וסביבם התפתח שיח אנטישמי, כמו תיאוריות הקונספירציה לפיהן הציונים אחראיים לנפילת מגדלי התאומים בניו יורק ב-2001 או הדיווחים הכוזבים שחיילים ישראלים קוצרים איברים מגופות של פלסטינים".

לדבריו, הגל הנוכחי של אנטישמיות הוא חסר תקדים משום שהתפשט באמצעות הרשתות החברתיות במשך זמן קצר סביב משבר הקורונה והתחלף במהירות לשיח אחר על פי השינויים החברתיים והפוליטיים: ממשבר הקורונה למשבר החברתי על רקע הגזענות בארה״ב חלפו ימים ספורים, אבל השיח האנטישמי נוכח באותה עוצמה והגורמים האחראיים להפצתו התאימו נרטיבים אנטישמיים להקשר החברתי המשתנה. "למרות שהחומר מגיע מכיוונים ומגופים שונים ומגוונים, יש בו מוטיבים משותפים רבים: השיבה לעלילה בדבר הרעלת הבארות בזמן המגיפה השחורה; קריקטורה שהופצה בצרפת ובה הוצגה שרת הבריאות לשעבר, שהיא יהודיה, מרעילה באר בשמחה.

מפגינים בארצות הברית עם שלט אנטישמי. צילום: אוניברסיטת תל אביב

"יש גילויי אנטישמיות כלפי החרדים בארה"ב שסומנו כמפיצי הנגיף מפני שאינם ממלאים אחרי הנחיות ותקנות, ורואים עצמם מחוץ לחוק המחייב את כל שאר האזרחים. ואם הם נדבקים – זה משום שהם דחו את תורתו של ישו בשעתו וצלבו אותו.

"יש גם גירסה מודרנית של 'הפרוטוקולים של זקני ציון': היהודים שואפים תמיד להשתלט על העולם, והפעם עשו זאת על ידי הפצת הנגיף המערער את הכלכלה והחברה – כאשר הם נערכים להכנת חיסון ותרופה שיימכרו בעולם כולו – ברווח עצום".

כתבה שהתפרסמה באתר של ערוץ התעמולה האיראנית ״Hispan TV״ בשפה הספרדית תחת הכותרת: ״דיווח: וירוס הקורונה החדש הינו תוצאה של מזימה ציונית״

באיראן וטורקיה הופצו האשמות ש"הציונים בשיתוף עם ארה"ב" הם מקור המגיפה וירוויחו ממנה כאשר במזרח התיכון ימותו מוסלמים באלפיהם, ואיראנים בפרט. התעמולה האיראנית האנטי-ישראלית והאנטישמית מופצת גם לקהל דרום אמריקאי דרך ערוצי טלוויזיה בספרדית. למשל, ערוץ התעמולה האיראנית Hispan TV בספרדית דיווח: "נגיף הקורונה החדש הוא תוצאה של מזימה ציונית״.

הופץ ברשתות החברתיות. צילום: אוניברסיטת תל אביב

בשיח האנטישמי הזה יש עיוות מושגים הקשורים לשואה בשלל דרכים: הגבלות הקשורות למדיניות בלימת הקורונה הושוו למדיניות המשטר הנאצי. הסגר נמשל לסגר בגטאות והשחרור ממנו נקשר לשלט המפורסם בכניסה למחנה אושוויץ – ARBEIT MACHT FREI – "העבודה משחררת", ששונה ל"החיסון משחרר". מפגינים עונדים טלאי צהוב כנגד מדיניות החיסון כדי לרמוז שמי שאיננו מחוסן גורלו דומה ליהודי הנרדף בגרמניה הנאצית ומי שכועס על מתנגדי החיסונים רואה אותם כמפיצי מחלות. התופעה הזאת התרחבה, עד כדי כך שעיריית מינכן אסרה על ענידת טלאי צהוב בהפגנות.

תמונה שהתפרסמה ברשתות החברתיות בה מופיע הביטוי ״Holocough״ וההסתה להדביק יהודים בקורונה

כמו כן נפוץ הלחם-המילים HOLOCOUGH – שילוב של המילה שואה עם שיעול שגם הוא נפוץ ברשתות החברתיות במיוחד בקרב ניאו-נאצים וארגוני "העליונות הלבנה". לפי פרשנות מסוימת, השיעול הוא אמצעי שנוקטים היהודים כדי להזיק לגזע הלבן.

הופץ ברשתות החברתיות – מקור לא ידוע

ספקנים טוענים כי אין כלל מגיפה והמתרחש הוא חלק ממזימה יהודית-ציונית לשלוט על העולם. כך נשמעת הקריאה If you have the bug, give a hug. Spread the flu to every Jew. השיא היה שלט שהונף בהפגנה בארה"ב: "בתי הכנסת סגורים – תאי הגזים פתוחים".

נושאים קשורים:  אנטישמיות,  מגיפת הקורונה,  טלאי צהוב,  שואה,  איראן,  רשתות חברתיות,  מכון קנטור,  חדשות,  קורונה,  ניאו-נאצים
תגובות
אנונימי/ת
25.06.2020, 08:18

מה לנו להלין על אומות העולם כשבפה בארף המגיפה מוציאה לאור דעות קדומות על האוכלוסיה החרדית
כותרת מהבוקר: ׳ידיעות׳: תושב מאלעד חגי פוקס טוען: ״אני עובד בנק והודיעו לי לא להגיע לעבודה יותר בגלל שאני גר באלעד. כל העובדים נבהלו ממני. חושבים שכל תושב שני בעיר חולה קורונה. זה הרגשה נוראה״. יהודה משה מנהל מרפאת שיניים באלעד - ״עובדת לא מוכנה להגיע כי לא רוצה לדרוך בעיר. הצליחו להפוך אותנו למוקצה״.

אנונימי/ת
25.06.2020, 08:31

מזעזע, מפחיד, חשוך!

01.07.2020, 14:17

טיפש באמת . איך את/ה משווה זאת לאנטישמיות הכי חולנית שמתקיימת במדינות מסוימות נגד יהודים. זו הרמה הכי נוראית שיש נגד אנשים . מפה המרחק עד שריפת יהודים קטנה מאד.

אנונימי/ת
25.06.2020, 15:02

שכחו גם שהעולם שטוח שביל גייטס אשם בכל האילומינטי שאלוויס חי והזרקת שבבים.

אנונימי/ת
26.06.2020, 11:39

מה ההתרגשות מהאנטישמיות בעולם?
סה"כ הציבו בפנינו מראה, האנטישמיות נגד החרדים במדינתנו הקטנטונת אולי חבויה אבל מבפנים היא לא פחות... הגיע הזמן שנעשה חושבים וחשבון הנפש.....
כשלא מכירים את השונה והאחר ורק ניזונים מתקשורת מוטה זהו המצע הטבעי לצמיחת האורגניזם של השנאה!

27.06.2020, 15:31

לא מתאים למה שנאמר במחקר מאוניברסיטת אוקספוד http://www.ox.ac.uk/news/2020-05-22-conspiracy-beliefs-reduces-following-government-coronavirus-guidance

28.06.2020, 08:56

הרשתות החברתיות - הפאשקווילים של העולם המודרני. כל אחד יכול לפרסם מה שבא לו. כמובן שזה לא מעיד בכלום על הלך הרוח הציבורי.
וראה תוצאות הסקר שפרסם קודמי.
אנטישמיות היא צורה ספציפית של xenophobia שאנו נגועים בה ככל עם אחר, אבל אנו רגישים אליה הרבה יותר - משום שהיא פוגעת בנו.
לדעתי אין לדבר זה כהוא זה עם תחושת הבעייתיות שיש לרבים בישראל, ובחו"ל עם קהילות מסוימות שבאורח חייהם, וירוסים מופצים מהר יותר - משום שאורחותיהן כרוכות בצפיפות - פליטים, חרדים, בני-נוער במסיבות.
וזאת אנו אומר כשכולם יודעים, שלדעתי כל עניין הטיפול בוריס עקום ביסודו, והפצת הווירוס בלתי נמנעת, ואין באמת מהות לעבודה שהווירוס מתפשט מהר יותר באוכלוסיות אלה.

01.07.2020, 16:11

וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ 'יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ, וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל עָם, וְאֶת דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים.