קורונה בישראל

סערה בקבינט הקורונה: התנגדות להגבלות הגורפות של משרד הבריאות

המתנגדים להמלצות משרד הבריאות סבורים שיש לטפל נקודתית בעלייה בתחלואה | משרד הבריאות מחדד במקביל את הנחיות המיגון והריחוק של עובדי הקופות והמכונים הרפואיים

שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי. "יש צורך במהלכים מהירים ושינוי כיוון". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

קבינט הקורונה, שחבריו השרים לא הגיעו אתמול להסכמות והחלטות בדבר הצעדים שיש לנקוט מיד נוכח העלייה המחודשת בתחלואת הקורונה, אמור להתכנס היום שנית. כמה מהשרים מתנגדים להמלצות של שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי, למרות ששניהם הזהירו: "יש צורך במהלכים מהירים ושינוי כיוון, אחרת נאבד שליטה על המגיפה ומאות עלולים למות".

בין ההמלצות שהציג שר הבריאות לשרים: הגבלה של עד 50 איש בכל האירועים; הגבלה של עד 19 איש בבתי הכנסת; התקהלות עד 20 איש; עריכת בחינות במוסדות האקדמיה בזום; עבודה מהבית בשירות הציבורי והמלצה לעבודה בקפסולות במגזר הפרטי; הפעלת קייטנות רק בקפסולות.

הבוקר אמר פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות בראיון ל-ynet: "אנחנו נמצאים בהתפרצות מוגברת שעלולה לפגוע גם באוכלוסיה המבוגרת. בשלב זה אנחנו עדיין מתירים ביקורים אצל מבוגרים עם מסיכות וריחוק אבל אם נראה עלייה בתחלואה, יחודש האיסור למפגשים עם סבא וסבתא. איסור זה נמצא על השולחן".

עוד אמר פרופ' לוי:  "אנשים קצה נפשם במסיכה. רואים אנשים שמתקהלים בלעדיה - זה קו נרחב להידבקות. במישור הממסדי, אין ברירה אלא להטיל אכיפה מוגברת. חייבים לזהות נדבקים ולנסות לבודד אותם. זה שורש המחלוקת בקרב חברי הממשלה".

בדיון אתמול הנחה ראש הממשלה לקצר את הזמן בחקירות אפידמיולוגיות – 12 שעות עד קבלת תוצאת בדיקת דיגום לנבדק ועוד 48 שעות להשלמת חקירה אפידמיולוגית לאיתור האנשים שהיו סביב מי שאומת עם הנגיף. זאת, כאשר בפועל, גם לאחר ארבעה חודשים של מגיפה בישראל קטיעת שרשרת ההדבקה נמשכת חמישה-שישה ימים. "היעד הזה, לצד קיצור הליך מציאת הנחשפים לחולה, נראה רחוק מהמציאות", כותב על כך הבוקר (א') עידו אפרתי ב"הארץ".

השרים שמתנגדים להמלצות משרד הבריאות סבורים שיש לטפל נקודתית בלבד בעלייה בתחלואה. מוצע גם להעביר סמכויות אכיפה לרשויות מקומיות ואם יהיה צורך לסגור אולמות אירועים ספציפיים, אבל לא להטיל הנחיות גורפות. כמה מהשרים התבטאו שמה שמתרחש עתה ממחיש את אובדן האמון הציבורי במקבלי החלטות.

למשמע אזהרות פרופ' לוי ונציג מכון גרטנר שהשתתף כמומחה חיצוני בדיון, טענו כמה מהשרים ש"משרד הבריאות מציג מידע חלקי, אין בידיו תחזיות מדויקות על מספר החולים הקשים, המונשמים והמתים בגבולות של זמן, סטטיסטיקה והסתברויות". נציגי משרד הבריאות הזהירו מנגד מפני העלייה בתחלואה וש"רק בעוד שבועיים נבין השלכותיה".

שר הבריאות אדלשטיין פנה במהלך הישיבה לשרים: "אני מתנצל מראש בפני אנשי משרד האוצר שאני לוקח מהם רעיון: אני מבקש שהשרים לא רק יגידו 'לא' אלא גם יציעו אלטרנטיבות, אלא אם הם טוענים שלא מדובר בקורונה אלא בשפעת קטנה, שגם את זה הם מוזמנים לומר".

בתוך כך הפיץ משרד הבריאות חוזר לחידוד נהלים למנכ"לי קופות החולים והמנהלים הרפואיים כדי שיקפידו על הנחיות המיגון והריחוק של העובדים, ינהלו את זימון המטופלים באופן שימנע צפיפות במרפאות חוץ ומכונים, יצמצמו סיכוי להדבקה אפשרית, יפקחו על כניסת מטופלים למרפאה עם מסיכה ולאחר חיטוי ידיים ויגבילו ככל הניתן כניסת מלווים לקופת החולים.

אתמול גם הודה משרד הבריאות שחלה טעות בנתונים שהיו בידיו ושהובילה להטלת סגר בטבריה במקום להסתפק בהגבלות על כמה רחובות בלבד בעיר. הנושא עלה  בדיון שהתקיים בוועדת החוקה של כנסת ועסק בהארכת תוקף תקנות הקורונה להכרזה על אזור מוגבל. ד"ר ענת צוראל פרבר, עוזרת ראש שירותי בריאות הציבור, אמרה: "בטבריה היתה לנו טעות בנתונים באופן ספציפי. בגלל זה אנחנו בוחנים את הקריטריונים שוב ושוב. הטעות היתה במיקוד. אנחנו לא חפים מטעויות". לעומת זאת אמרה כי הסגר על הישוב החרדי אלעד היה מוצדק.

נושאים קשורים:  קורונה,  קבינט הקורונה,  הגבלות,  יולי אדלשטיין,  שר הבריאות,  פרופ' חזי לוי,  הנחיות לציבור,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2020, 09:39

לכל אחד יש דעה כאילו שמישהו מבין שם במגפה או בכלכלה

אנונימי/ת
30.06.2020, 11:12

הונאת הקורנה היא פשע נגד האנושות! כל מי שנמצא בשלטון לא ימלט ממשפטי נירנברג 2 בקרוב אמן!

אנונימי/ת
30.06.2020, 14:03

הקורונה היא שואה עולמית. עם חצי מלין מתים בתוך שלושה חודשים.
לכן הכחשת הקורונה כמו הכחשת שואה, ומכחישי הקורונה לא ימלטו ממשפטי נירנברג 2.

אנונימי/ת
30.06.2020, 14:21

במצב הנוכחי המטיב של הקורונה עם בני האדם בכל העולם, ההתעסקות הנוראית במיספרי הנדבקים אשר אינה משקפת דבר זולת חומר גנטי המסמן את הוירוס ,ההתעסקות העקרה הזאת אינה אלא עלבון לאיטליגנציה , לחשיבה של המח האנושי ולכבודו של האדם אשר מתנהל כעת על פי רגשות בלבד. בעיקר פחד וחרדה איומה.
ובכל זאת זה תהליך שקורה ביקום ואולי הוא היה הכרחי על מנת להחזיר את האדם למקומו הנשלט בטבע.