קורונה עולמי

חברת מודרנה האמריקאית דיווחה: תוצאות מבטיחות בניסוי בחיסון לקורונה

בדיווח ל-NEJM נמסר כי החיסון עורר תגובה חיסונית כנגד הנגיף בכל 45 המשתתפים ונמצא בטוח מבחינת תופעות הלוואי | לשלב המחקר הבא יגויסו 30 אלף מתנדבים וייבחן המינון האופטימלי

ניסוי למציאת וחיסון נגד נגיף הקורונה. אילוסטרציה

החברה האמריקאית מודרנה דיווחה אתמול (ג') לכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine על תוצאות הביניים של הניסוי בחיסון שפיתחה לקורונה, ממנו עולה שהוא נמצא בטוח ואף יעיל לשימוש. בניסוי השתתפו 45 מתנדבים בריאים בני 55-18 ואצל כולם החיסון עורר תגובה חיסוניות כנגד הנגיף SARS-Cov2, מחולל מחלת הקורונה"Covid19 .

בדיווח נמסר כי משתתפי הניסוי חולקו לשלוש קבוצות בנות 15 איש כל אחת והם קיבלו שלושה מינונים שונים של תרכיב החיסון mRNA1273, עליו יש ל"מודרנה" פטנט. 25 מיקרוגרם, 100 מיקרוגרם ו-250 מיקרוגרם ניתנו בשתי מנות חיסון בפער של 28 יום בין אחת לאחרת.

רמת הנוגדנים בדמם של כל המתנדבים שקיבלו  את שתי מנות החיסון היתה גבוהה מהממוצע בקרב חולי קורונה שהחלימו, דווח ל-NEJM. אף אחד מהמתנדבים למחקר לא חווה תופעות לוואי רציניות, אולם שבקבוצה שקיבלה את המנון הגבוה ביותר, שלושה דיווחו שחשו עייפות, כאבי ראש, צמרמורות, בחילה, כאבי שרירים וכאבים מקומיים אחרים באזור הזריקה. רק אחד דיווח על חום של יותר מ-39 מעלות שירד לאחר יום-יומיים.

הצוות שביצע את הניסוי ציין כי הוא מניח שהתסמינים הללו, קלים ובינוניים,  התרחשו לאחר מנת החיסון השנייה שקיבלו המתנדבים.

"מודרנה" היא החברה הראשונה שהתחילה עוד באמצע חודש מארס בניסויים בבני אדם בחיסון שפיתחה. ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ לבית הלבן בכל הנוגע למאבק בקורונה, כינה את תוצאות השלב הראשון "חדשות טובות": "רמת הנוגדנים לנגיף בקרב המתנדבים גבוהה למדי.

"אם החיסון יגרום לתגובה דומה, זה יהיה ניצחון", אמר ד"ר פאוצ'י אתמול בראיון טלפוני עם כתב "רויטר'ס" לאחר פרסום תוצאות שלב א'. "זו הסיבה שאנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות". החברה קיבלה סיוע של כחצי מיליארד דולר מממשל ארה"ב שבחר בה כראשונה שתנסה את שלבי הניסוי השונים על בני אדם.

בחודש שעבר הודיעה "מודרנה" שבחרה במינון של 100 מיקרוגרם לשלב המחקר המאוחר שלה כדי למזער את תופעות הלוואי, על אף שלא היו חמורות. במינון זה, צפויה החברה, לפי הודעה שמסרה לתקשורת בארה"ב, לספק בין חצי מיליארד למיליארד מנות חיסון בשנה, החל מתחילת 2021.

באפריל הרחיבה "מודרנה" את מאמצי גיוס המתנדבים של השלב הראשון במטרה לכלול בו כ-120 מתנדבים שעברו את גיל 55 ונמצאים בסיכון גבוה יותר. את השלב השני של החיסון החלה במאי ואת השלב השלישי והאחרון היא צפויה להתחיל ב-27 ביולי. בשלב האחרון ברצונה לנסות את החיסון על 30 אלף מתנדבים כדי לאשש את ההשערה לגבי המינון היעיל ביותר ולזהות תופעות לוואי נדירות יותר מכפי שנראו ולמזער אותן עוד יותר.

שלשום הודיעה גם "פייזר" על כך ששלב ראשון בניסוי שלה נראה מבטיח. ניסוי זה מבוצע עם אוניברסיטת מרילנד בארה"ב.

נושאים קשורים:  חברת מודרנה,  חיסון לקורונה,  פייזר,  חדשות,  קורונה
תגובות
21.07.2020, 16:01

כדאי תמיד לציין על מה החיסון מבוסס ? נגיף מהונדס ? נגיף מוחלש ? חומר גנטי ? אנטיגנים ? ...