קורונה בישראל

פרופ' רן בליצר ופרופ' ערן סגל מזהירים מסכנת קריסה קרובה של בתי החולים

אי הקפדה על ההנחיות בציבור היא הגורם העיקרי לעלייה בתחלואה שמפושטת בכל הארץ, טוענים המומחים בראיון ל-ynet: "דרושים צעדים מחמירים ועליית מדרגה בריסון, במגבלות ובאכיפה"

"אוכלוסיות הצעירים מפיצות את הנגיף ומדביקות את האוכלוסיות המבוגרות". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

"להגיע לחורף בצורה הזו היא לקיחת סיכון על בריאות הציבור", כך אמר היום (ד') פרופ' רן בליצר, בראיון ל-ynet שבו הביע חשש מ"זינוק בתחלואת הקורונה שמתרחשת עתה בישראל".

פרופ' בליצר, ראש מערך החדשנות ב"כללית", מנהל מכון כללית למחקר וחבר בצוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות, תיאר את היום הראשון של כניסתן לתוקף של  התקנות החדשות והעוצר הלילי על 40 ישובים כ"מתאפיין בבלבול". עם זאת הביע הערכה שתהיה "מגמת שיפור גם בהיענות הציבור וגם בפעילות גורמי האכיפה. בפועל", אמר, "מה שנקבע איננו מה שהומלץ ואני חושב שצריך לתת למהלך הנוכחי הזדמנות. אני מקווה שהדבר ימנע לפחות חלק מההתקהלויות הבעייתיות ביותר".

עוד אמר פרופ' בליצר כי "בתי החולים בצפון הארץ מתחילים לשדר מצוקה אמיתית. אומרים לנו שהם לא יודעים כמה זמן יוכלו להמשיך לתת טיפול מיטבי עם מספר כה גדול של חולים חדשים שמגיעים אליהם. עוד לא רואים עלייה דרמטית במספר חולי הקורונה הקשים, אבל הניסיון מלמד שזה פער של שבועיים ואז תהיה עלייה מקבילה גם במספר החולים הללו. זה החשש שלי והוא מה שמניע אותי לחשוב על הצורך בצעדים מחמירים יותר".

בהתייחסו לעניין הסגר שייתכן שיוטל אמר פרופ' בליצר : "סגר מוחלט כמו שחוותה ישראל בשלביה הראשונים של מגיפת הקורונה לא נמצא בפתח. נראה שלא יהיה כמו בליל הסדר ובפסח אבל תהיה עליית מדרגה בריסון, במגבלות, ביכולת האכיפה".

פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן אמר באותו ראיון ש"היציבות נשברה בגלל אי הקפדה על ההנחיות מצד הציבור: "חתונות ממשיכות להתנהל, הולכים לפאבים ומשתתפים בהתקהלויות. כל זה משפיע על כך שמרבית העלייה בחולים החדשים היא בקרב הצעירים. קיימת עלייה לא זניחה במאומתים חדשים בגילאי 19-10. גם באוכלוסיית בני 70 ומעלה נרשמה עלייה של 20% בתחלואה".

לדבריו, "הסיכוי לחלות קשה מתחת לגיל 20 למעשה כמעט שלא קיים, אבל אוכלוסיות הצעירים מפיצות את הנגיף ומדביקות את האוכלוסיות המבוגרות. אני מאמין שנחצה את 500 החולים במצב קשה בבתי החולים עוד שבוע מהיום. סף הקריסה יהיה 800 חולים. כשמסתכלים על הברומטר המציג את תמונת המצב במספר החולים הקשים בבתי החולים, נראה ששעון החול הולך ואוזל ואנחנו כבר על סף תהום. אם נגיע לקריסת מערכת הבריאות נצטרך להטיל סגר חמור. סגר לילי לא יוביל להורדת התחלואה. מוקדי התחלואה הגדולים הם עדיין בישובים ערביים וחרדיים אבל למעשה התחלואה מפושטת בכל הארץ".

נושאים קשורים:  סגר,  תחלואה,  פרופ' רן בליצר,  חדשות,  פרופ' ערן סגל,  קורונה
תגובות