קורונה בישראל

מגיפת הקורונה מפושטת ב-341 ישובים - הוארך מצב החירום המיוחד

החלטת הממשלה להמשך המגבלות המחמירות מבוססת על חוו"ד של ראש שירותי בריאות הציבור: "למערכת הבריאות אין היום יכולת לצמצם את התחלואה ע"י קטיעת שרשראות ההדבקה"

מחלקת הקורונה הייעודית ב"בילינסון". צילום ארכיון: יוסי אלוני/ פלאש 90

שרי הממשלה אישרו לפנות בוקר (ד') במשאל טלפוני הצעת החלטה שהובאה על ידי שר הבריאות להאריך בשבוע, עד 13 באוקטובר, את מצב החירום המיוחד בשל מגיפת הקורונה

מסמך ההחלטה שהופץ בעקבות זאת לתקשורת מבוסס על חוות הדעת של ראש שירותי בריאות הציבור (בפועל) במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, שכתבה בו בין השאר:  "נכון להיום אובחנו בישראל מעל רבע מיליון חולים קורונה, למעלה מ-5,000 חולים קשים וקריטיים ונפטרו למעלה מ- 1,700. שיעור בדיקות החיוביות הגיע בשבוע שעבר לשיא של 15% כאשר במוקדים מסוימים הוא חוצה את רף ה-25%.

"אם בתחילת אוגוסט קצב החולים החדשים היה יציב סביב כ-1,800 מקרים חדשים ביום, הרי שמאז תחילת ספטמבר הוא הכפיל את עצמו עד כדי פי יותר מארבעה. מספר החולים הקשים החדשים כמעט הכפיל עצמו מיולי לאוגוסט, ושוב כמעט שהכפיל את עצמו - מאוגוסט לספטמבר".

עוד ציינה ד"ר אלרעי-פרייס: "בהשוואה למדינות המפותחות שחוו תחלואת 19-COVID קשה, ישראל נמצאת הרבה מעל שיעור החולים החדשים היומיים למיליון נפש ואף עקפה את ארה"ב בשיעור הפטירות למיליון נפש. נכון להיום, התחלואה מנגיף הקורונה מפושטת בישראל ב-341 יישובים. כ–185 ערים ויישובים מוגדרים 'אדומים' או 'כתומים' בהתאם למדדי ה'רמזור'. על כן, לצורך התמודדות יעילה עם התפשטות המחלה, לא ניתן להסתפק עוד בנקיטת צעדים מקומיים".

אלרעי פרייס מציינת כי "ברמת תחלואה של 8,000-7,000 חולים חדשים ליום, אין למערכת הבריאות בישראל את היכולת לצמצם בשיעורי תחלואה בצורה סבירה באמצעות קטיעת שרשראות הדבקה. ישראל מסוגלת היום להעמיד מערך חקירות אפידמיולוגית המונה כ-1,300 משרות חוקר, כאשר כל חוקר מסוגל לבצע כשתי חקירות ביום, כולל הגעה לכל מגעי החולה. משמעות הדבר היא: כמחצית מהחולים החדשים אינם נחקרים כלל, והמערכת לא מגיעה לכלל המגעים של אותם חולים. במצב הזה מסתובבים באופן חופשי אנשים רבים שנדבקו בנגיף והם ממשיכים להרחיב את מעגלי ההדבקה, ללא ידיעתם.

"הפנדמיה גורמת לפגיעה אנושה בבריאות הציבור - ישירות על ידי תחלואה ותמותה מהמחלה עצמה ובעקיפין על ידי השפעתה על מערכת הבריאות המתבטאת בעומס, וסיכון לקריסה של מערכת הבריאות".

על פי הנתונים שהציגה אלרעי פרייס, נכון ליום 4 באוקטובר 2020, מספר חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ עמד על 1,665 - לא כולל החולים המצויים במלוניות או שוהים בביתם. מתוך המאושפזים, 890 חולים קשים וקריטיים. לצורך השוואה, מספר החולים שהיו מאושפזים בבתי החולים הכלליים לפני כחודש עמד על כ-1,100 מטופלים שמתוכם 457 היו חולים במצב קשה וקריטי.

במהלך החודש האחרון, מספר החולים הקשים והקריטיים וכן מספר הנפטרים כמעט הכפיל את עצמו. 638 פטירות היו רק בספטמבר לעומת 386 פטירות באוגוסט. בשבועות האחרונים מספר החולים הקשים והקריטיים החדשים הזורמים אל בתי החולים מדי יום הולך ועולה - הוא עבר את 160 המקרים ליום.

"מטופלים למות כתוצאה מאי ספיקה של מערכת האשפוז"

לגבי תפוסת מחלקות הקורונה, ציינה כי נכון ל-5 באוקטובר מחלקות הקורונה נמצאות בתפוסה של 79% ובהתאם לעלייה בתפוסה במחלקות הקיימות נפתחות מיטות נוספות, רובן על חשבון מיטות קיימות. המשמעות לכך היא: טיפול בחולי קורונה על חשבון זמינות לשירותים רפואיים לחולים האחרים. "לא זו בלבד שכוח האדם בבתי החולים לא גדל יחד עם קצב הגידול בחולים הקשים, אלא שמספר אנשי הצוות הרפואיים הנגרעים מעבודתם ונדרשים להיכנס לבידוד, עקב חשיפה או הדבקה בנגיף, מדי יום עולה במקביל לעלייה בתחלואה באוכלוסיה", כתבה.

"נתונים אלה מצטרפים לעובדה שצוותי הרפואה עובדים למעלה מחצי שנה במתכונת חירום אינטנסיבית ושוחקת, ללא חופשות ומגיעים לסף אפיסת כוחות. תמונת התחלואה העכשווית טומנת בחובה המשך הגעה של חולים קשים בקצב הנוכחי אם לא למעלה ממנו, בשבועות הקרובים, גם בתנאי סגר. במצב זה, איכות הטיפול בחולי הקורונה, ובכלל החולים והמאושפזים, עלולה להיפגע. לא ניתן לשלול את האפשרות לפיה, במקרה קיצון, עלולים מטופלים למות כתוצאה מאי ספיקה של מערכת האשפוז במדינת ישראל".

בהתאם לכך נקבעו ההגבלות המחמירות בתקנות, ובכלל זה הגבלות על התנועה: איסור על יציאה של אדם ממקום מגוריו, ומעבר למרחק מסוים, למעט לצרכים החיוניים בלבד המפורטים בתקנות. כמו כן, נקבעו הגבלות על קיום או השתתפות בהתקהלויות, לרבות התקהלויות למטרות תפילה, הפגנה או טקס דתי.

ד"ר אלרעי-פרייס ציינה עוד כי בעקבות בחינת נתוני התחלואה של הימים האחרונים, "ניתן לומר במידה של זהירות (ובכפוף להסתייגות לפיה קיים קושי להתייחס לנתוני התחלואה בשבועות האחרונים בגלל חגי ישראל, שעלולים לעוות את תמונת התחלואה המשתקפת מן הנתונים המגיעים למשרד הבריאות) כי לאחר שיא של למעלה מ-8,000 מקרים מאומתים ליום לאחר ראש השנה ושיא נוסף של למעלה מ-9,000 מקרים מאומתים לאחר יום כיפור, אנו עדים לירידה הדרגתית בתחלואה לכדי 7,000 מקרים ליום בימים שלאחר יום הכיפור ו-5,600 מקרים חדשים ליום בתחילת השבוע של חול המועד סוכות.

"הסגר של השבועות האחרונים נותן אותותיו" 

עם זאת לדבריה, שיעור הבדיקות החיוביות משקף מגמה של שיפור בימים האחרונים. למחרת יום כיפור ופחות משבועיים מתחילת הסגר - שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 15.1% ומאז החלה מגמת ירידה באחוז הבדיקות החיוביות עד ל–11.4% בדיקות שהציגו תוצאות חיוביות, נכון ל-5 באוקטובר. "בהתאם לאמור לעיל, ובזהירות המתבקשת, פרשנותנו היא שהסגר של השבועות האחרונים נותן את אותותיו וענו עדים לתחילת הירידה בתחלואה. יחד עם זאת, שיעורי התחלואה עדיין גבוהים מאוד, גם באופן אובייקטיבי וגם מבחינת יכולתה של המערכת להתמודד עימם".

בסיכום הדברים כותבת ד"ר אלרעי-פרייס: "מדינת ישראל עודנה נמצאת במצב של תחלואה חריפה ומצב בריאותי חמור, המחייבים המשך נקיטת צעדים מחמירים ובכלל זה מגבלות מחמירות של תנועה והתקהלויות לצורך ההתמודדות עם המצב החמור הזה".

נושאים קשורים:  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  משרד הבריאות,  סגר,  תחלואה ותמותה,  קורונה,  מצב חירום,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות