פסוריאזיס

אין סיכון מוגבר למלנומה בקרב מטופלים עם פסוריאזיס תחת טיפול במתוטרקסט

עקב מחקרים קודמים על סיכון מוגבר למלנומה תחת טיפול ב-MTX באוכלוסיות מסוימות, מחקר זה בדק ומצא כי לא נמצא קשר בין עלייה בסיכון למלנומה לבין טיפול ב-MTX בחולים עם פסוריאזיס

אבחון מלנומה. אילוסטרציה

מטופלים עם מערכת חיסונית פגועה הם בעלי סיכון מוגבר למלנומה, סרטן העור המסוכן ביותר עם הפרוגנוזה החמורה ביותר. מתוטרקסט (Methotrexate – MTC) היא תרופה אנטי דלקתית ואימונוסופרסיבית אשר נמצאת בשימוש לטיפול במחלות כרוניות דלקתיות רבות. עבור פסוריאזיס, MTX הייתה בשימוש למעלה מ-60 שנה והיא עדיין אחד מקווי הטיפול הראשונים כאשר טיפול טופיקלי ופוטוטרפיה עם אור אולטרה-סגול נכשלו. עם זאת, חשיפה ל-MTX נקשרה בעבר לסיכון מוגבר למלנומה במטופלים עם ארתריטיס ראומטואידית.

במחקר נבדק האם MTX נמצאה קשורה למלנומה בקרב 81,738 מטופלים עם פסוריאזיס. המידע נאסף ממאגרי מידע שונים וכלל 395 מטופלים עם פסוריאזיס ואבחנה של מלנומה כממאירות ראשונה, בתקופה שבין 2010-2016. עשרה מקרי ביקורת ללא סרטן הותאמו לכל מטופל (סך הכל 3950) עם התאמה לגיל ומין. רמות MTX נבדקו בשתי הקבוצות.

מתוך 395 מטופלי הפסוריאזיס עם מלנומה, 97 מהם (25%) קיבלו מרשם ל-MTX. מתוך מקרי הביקורת, המספר התואם היה 954 (24%). מטופלים שקיבלו מינון גבוה יותר של MTX לא היו בעלי סיכון מוגבר למלנומה.

לסיכום, מחקר זה אינו מצא אסוציאציה בין חשיפה ל-MTX לבין הסיכון למלנומה בקרב מטופלים עם פסוריאזיס. מכיוון ש-MTX הינו עדיין טיפול בעל ערך במחלה זו, תוצאות אלו מבטיחות ומרגיעות עבור דרמטולוגים אשר מטפלים כך במטופליהם ביום-יום.

מקור:

Polesie et al, (2020) Br J Dermtol.

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  מתורטרקסט,  מלנומה,  מחקרים
תגובות