קורונה

רמת ההמוגלובין A1c מנבאת את חומרת מחלת COVID-19 בחולים עם סוכרת

מחקר של קופת חולים לאומית הראה שהפרמטר היחיד שקשור לסיכון מוגבר מובהק לאשפוז אצל חולי קורונה היה HbA1c ≥ 9%, ומשקל יתר או עישון לא העלו את הסיכון לאשפוז

מקרים קשים של מחלת הקורונה (COVID-19) קשורים לסוכרת, אך הקשר בין המחלה למצב הגליקמי של החולה לפני ההידבקות אינו ברור. מחקר שנערך ע"י קופת חולים לאומית, בדק את הקשר בין רמות ההמוגלובין המסוכרר HbA1c לפני ההדבקה וחומרת המחלה לפי הצורך באשפוז.

במחקר עוקבה בו השתתפו 2,068 חולי סוכרת שאומתו כחולי קורונה בקופת חולים לאומית בין התאריכים 1 בפברואר וה-30 באפריל 2020. נעשה שימוש במערכת הרשומות הרפואיות האלקטרוניות המשולבות של הקופה כדי לאסוף כמות גדולה של מידע קליני כולל גיל, מין, מצב סוציו-כלכלי, משקל, גובה, BMI, רמת HbA1c ואבחון קודם של מחלת לב איסכמית, דיכאון/חרדה, סכיזופרניה, דמנציה, יתר לחץ דם, שבץ, אי ספיקת לב, עישון ומחלת ריאות כרונית.

מבין החולים שנכללו במחקר, 183 (8.85%) אובחנו כחולי קורונה, ו-46 אושפזו. ניתוח סטטיסטי של הנתונים הראה שהיו יותר נשים מאושפזות מאשר גברים, המאושפזים הגיעו מרקע סוציואקונומי גבוה יותר, והיה להם HbA1c בסיסי גבוה יותר. אבחון קודם של שבץ ומחלת ריאות כרונית תאמו להגברת הסיכון לאשפוז. נמצא שמשקל יתר או עישון לא הגבירו את הסיכון לאשפוז. ניתוח של התוצאות הראה שהפרמטר היחיד שקשור לסיכון מוגבר מובהק לאשפוז היה HbA1cי≥ 9%.

בניתוח ראשוני של הנתונים, נמצא שרוב האנשים שנמצאו חיוביים לנגיף היו גברים צעירים, עם BMI ורמת המוגלובין מסוכרר גבוהות, עם פחות מחלות רקע, ומשכבות סוציואקונומיות נמוכות יותר, מכיוון שהתפרצות הקורונה בישראל התאפיינה במקבצי הדבקה שהעיקרי ביניהם היה בקרב חרדים, שהאוכלוסיה שלהם צעירה יותר, ולכן עם פחות מחלות רקע. בקרב המאובחנים החיוביים שהיו זקוקים לאשפוז,  נמצא שהפרמטרים הקשורים לאשפוז היו גיל מבוגר, מין (נשים אושפזו יותר), שכבה סויציואקונומית גבוהה, היסטוריה של שבץ ומחלת ריאות כרונית. לא נמצא קשר בין השמנת יתר ועישון לסיכון מוגבר לאשפוז.

מחקרים קודמים דיווחו על קשר בין היפרגליקמיה בזמן אשפוז לחומרת מחלות אחרות, אך בקרה גליקמית קפדנית בעת האשפוז לא שיפרה את תוצאות הטיפול במחלות שאינן COVID-19, ייתכן משום שהיפרגליקמיה היא ביומרקר לחומרת המחלה ומצב בריאותי כללי ירוד, ולא בגלל שהיא לכשעצמה גורמת למחלה.

מסקנת המחקר היא שרמת HbA1c לפני האשפוז היא מנבא ברור לחומרת מחלת הקורונה. ריבוד הסיכונים שלפני ההדבקה הוא חיוני לטיפול מוצלח במחלה, להקצאה יעילה של משאבים ולהקטנה של הנטל הכלכלי והחברתי הכרוך בגישה של מתן טיפול זהה לכל החולים.

הערת המערכת: נציין כי המלצות המועצה הלאומית לסוכרת במטופלים אשר HbA1C>9% הינן טיפול באינסולין בזאלי, ובעדיפות לאינסולין משולב עם GLP-1RA בזריקה אחת (FRC), "המאפשר איזון טוב יותר מהטיפול באינסולין בזאלי, ואינו גורם לעליה במשקל כמו הטיפול באינסולין בזאלי בלבד. בנוסף הוא נסבל היטב הן מבחינת מיעוט תופעות לוואי גסטרואינטסטינליות לאור הטיטרציה האיטית והן מבחינת מיעוט אירועי היפוגליקמיה" (ציטוט מספר סוכרת של המועצה הלאומית לסוכרת, 2019 ע"מ 126-131).

מקור:

Merzon E, Green I, Shpigelman M, Vinker S, Raz I, Golan-Cohen A, Eldor R. Haemoglobin A1c is a predictor of COVID-19 severity in patients with diabetes. Diabetes Metab Res Rev. 2020 Aug 27:e3398.

נושאים קשורים:  קורונה,  סוכרת,  HbA1c,  אפידמיולוגיה,  19-COVID,  מחקרים