• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מסתמן: מבצע החיסונים הארצי לקורונה יחל כבר השבוע

משרד הבריאות העביר לקופות החולים תדריך למתן החיסונים של "פייזר" והוראות מדויקות לאחיות במרפאות ובמרכזי החיסונים

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

משרד הבריאות בוחן מול קופות החולים אפשרות להקדים את תחילת מבצע חיסוני הקורונה, אולי כבר לאמצע השבוע הקרוב. היום (א') מתחילות הקופות לתדרך אחיות במתן החיסונים וכן את היערכות שינוע מנות החיסון ממרכז "טבע" בשוהם למרפאות ולאתרים שהקופות יקבעו שבהם יינתנו החיסונים.

בתי החולים קיבלו ביום ו' הנחיות נוספות. מסמך שהופץ מפרט את שלבי הפעולה, ההכנה ומתן תרכיבי "פייזר".

בסוף השבוע העניק ה-FDA את האישור לשימוש בתרכיב החיסון של "פייזר" וסיפק את החותמת האחרונה הנדרשת בעקבות המלצת פאנל היועצים המומחים. האישור ניתן בעקבות לחץ שכלל אפילו איום מפורש ואישי מצד ראש צוות הבית הלבן, למעשה בהנחיית הנשיא, על נציב ה-FDA בנוסח: "אם לא תמהר להעניק את האישור כדי שתחיל לשקול מה יהיה הג'וב הבא שלך", כך לפי דיווח של ה"ניו יורק טיימס". נדרשו שעות אחדות לאחר אותה שיחה עד שד"ר סטפן האן (Hahn) הורה להעניק את האישור.

המסמך שהפיץ משרד הבריאות מתאר את תהליך הפשרת תרכיב החיסון מרגע הוצאתו מהמקפיא המיוחד, אחסון הבקבוקון במקרר המרפאה (או באתר ההתחסנות), באיזו טמפרטורה יישמר (8-2 מעלות), בהתאם למדבקת התוקף שנמצאת על המארז. זו גם מציינת שאפשר לשמור את הבקבוקון עד שעתיים בטמפרטורת החדר, כלומר מחוץ למקרר. בקבוקון חיסון אחד ישמש לחמישה מטופלים. כמו כן מתואר בפירוט כיצד למהול, איך להפשיר – להפוך בעדינות עשר פעמים אבל לא לנער, ויש לשים לב לכך שתרחיף מופשר עשוי לכלול חלקיקים אטומים בצבע אוף-ווייט.

תהליך המיהול: תמיסה של 0.9% סלין נורמל כאשר כל בקבוקון סלין מיועד לבקבוקון חיסון אחד. החיטוי יבוצע בספוגית ואלכוהול. המיהול הוא ביחס כמותי של 1.8 מ"ל מהבקבוקון ל-0.9 מ"ל סלין.

כן מציין המסמך באיזו מחט להשתמש וגם שיש לשאוב 1.8 מ"ג אוויר למזרק לפני הוצאת המחט מהבקבוקון לשם השוואת לחצים. גם בשלב הזה אין לנער בעת פעולת המיהול. יש לשים לב שלאחר המיהול התרחיף יקבל צבע אוף-ווייט ויש לבדוק שלא נראים חלקיקים או חל שינוי בצבע. יש להשתמש בתוך שש שעות ממועד המיהול.

בשלב הבא מתאר המסמך את הכנת המזרק, הוצאת בועות האוויר, הקפדה על איזון המינון המדויק כדי למנוע איבוד תמיסה החיסון. כל מנת חיסון תישאב במזרק ובמחט חדשים כאשר סוגי המחטים הם 23G ו-25G . כמו כן מופיעה אזהרה שאין להזריק את תרכיב החיסון לאדם שיש לו היסטוריה ידועה של תגובה אלרגית חמורה לרכיב כלשהו שבתרכיב החיסון. את ההזרקה יש לבצע לשריר הדלתואיד – שריר הדלתא בזרוע. על מבצע החיסון לתעד ולדווח.

המטופל יונחה להמתין 15 דקות לאחר מתן תרכיב החיסון באתר החיסון כדי לוודא שאין תגובת לוואי. יש לקבוע מועד למתן המנה השנייה בתוך 21 יום מקבלת המנה הראשונה.

ה-FDA פירט את רכיבי תרכיב החיסון של "פייזר" הכוללים את ה-mRNA המהונדס מקודד לחלבון הגליקופרוטאין של "ספייק" הנגיף SARS-Cov2  וכן שני סוגי של ננו-חלקיקי ליפידים, ALC 0315 ו-ALC 0159. כמו כן מכיל התרכיב ארבעה סוגי מלחים – אשלגן כלוריד, אשלגן פוספט, נתרן כלוריד ונתרן פוסטפט דהידרט, כמו גם סוקרוז. רכיבים אלה נועדו גם לשמור על pH החומציות של התרכיב עצמו.

בשלב זה ניתנה הנחיה שנשים בהריון ומיניקות לא יקבלו את החיסון עד שנושא זה יובהר בהמשך מבצע החיסונים. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' לוי, בתדרוך שקיים ביום ו', מסר כי הראשונים שיקבלו את החיסון יהיו הצוותים הרפואיים בבתי החולים. אלה עורכים כבר סקרים פנימיים בקרב העובדים כדי לברר את מידת ההיענות שלהם להתחסן.

בכל מוסד רפואי תורכב רשימת מתחסנים והם יוזמנו לפי לוח זמנים פנימי לקבלת החיסון. המתחסנים יקבלו את ה"דרכון ירוק" שיקנה להם שורה ארוכה של יתרונות על פני מי שלא מתחסן לצורך השתתפות בפעילויות שונות, שבוע לאחר שתינתן המנה השנייה.

לצורך הקמפיין ההסברתי שמטרתו להסיר חששות מפני קבלת החיסון, הוזמנו להתייצב מול מצלמות מנהלי בתי החולים וכן פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא. מסע ההסברה ידגיש את חשיבות החיסון. פרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל "שיבא", העריך שהתחסנות הצוותים הרפואיים בבתי החולים, בכלל זה גם מול המצלמות, "תיתן תחושת אמון בציבור".

מנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי יוקם גוף שיעקוב אחרי קצב מתן החיסונים בישראל וכן יתועדו תופעות הלוואי וכל המידע הרלוונטי.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  פייזר,  משרד הבריאות,  חדשות,  19-COVID,  קופות החולים
תגובות