• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

המאבק ב"פייק ניוז" עולה שלב: המדינה תשקיע מיליונים בהסברה

קמפיין ייעודי חדש של משרד הבריאות יתמקד במהססים להתחסן ולא בגרעין הקשה של המתנגדים | בנוסף נערך משרד הבריאות למאמצי עידוד ההתחסנות בחברה הערבית והחרדית

חיסון לקורונה. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

משרד הבריאות נערך לצאת למאבק במפיצי כזבים על חיסוני הקורונה באמצעות קמפיין הסברתי במטרה לגרום לציבור להסתמך על מקורות מידע מוסמכים בנוגע לחיסון. כפי שדווח בדוקטורס אונלי, במשרד הבריאות נעשים לאחרונה מאמצים הסברתיים נוספים לעידוד האוכלוסיה להתחסן תוך מאבק במפיצי "פייק ניוז". על פי דיווח של עידו אפרתי הבוקר (ג') ב"הארץ" בנושא זה יושקעו כמה מיליוני שקלים.

עד כה הצליח צוות מיוחד במשרד הבריאות להסיר מהרשתות החברתיות רק חלק מהעמודים שמפיצים "פייק ניוז" הן על בטיחות החיסונים והן על המחלה עצמה. הקמפיין הייעודי החדש יתמקד במהססים להתחסן ולא בגרעין הקשה של המתנגדים. בנוסף נערך משרד הבריאות למאמצי עידוד התחסנות בחברה הערבית והחרדית. לשם כך גויסו רופאים ערבים ומנהיגי ציבור ויתקיימו כנסי הסברה מקוונים.

האתגר המרכזי בשבועות הקרובים יהיה להעלות את שיעור ההתחסנות בקרב בני 18-50, טיפול בבעיית ההיענות לחיסונים בציבור הערבי, מיצוי ההתחסנות בקרב בני 50-60 וכאמור בלימת הסחף אחרי מידע כוזב על החיסונים, הזוכה לתהודה ושהשפעתו על ציבור המהססים כבר מתחילה לתרום את חלקה בהאטת תנופת החיסונים, כך מסרה בדיווח סמנכ"לית הסברה במשרד הבריאות, עינב שימרון.

בעוד שעד כה חוסנו כבר ב-50 ימי מבצע החיסון כ-3.5 מיליון ישראלים וכ-1.8 מיליון מהם גם קיבלו שתי מנות חיסון, שיעור המתחסנים בקרב בני 60 ומעלה עומד על 85% אבל בימים האחרונים קצב ההיענות לקבלת חיסונים ירד. בקרב בני 16–18 חוסנו עד כה 155 אלף שהם 27% מתוך קהל היעד. קבוצת הגיל ה"בעייתית" היא בקרב בני 19-50 - קבוצה רחבה והטרוגנית במאפייניה שבה רבים נמנעים מהחיסון.

נקודת תורפה נוספת היא שיעורי התחסנות נמוכים בציבור הערבי - 19%, לעומת 41% בכלל האוכלוסיה. בקרב בני 60 ומעלה שיעור ההתחסנות בציבור הערבי עומד על 56%, לעומת 85% בקרב בני גילם בכלל האוכלוסיה. יש ישובים ערביים שבהם שיעור ההתחסנות הוא רק 3% לצד שיעור  גבוה במיוחד של תוצאות חיוביות לנגיף בבדיקות שנעשות בחברה הערבית - 14%, לעומת 8.8% בכלל האוכלוסיה (נכון לבוקר זה).

נושאים קשורים:  קמפיין הסברה,  חיסון לקורונה,  פייק ניוז,  חדשות,  מגזר ערבי,  חברה חרדית,  19-COVID,  מתנגדי חיסונים
תגובות