COVID-19 בישראל

נמשכת הירידה במספר המבודדים מקרב עובדי בתי החולים

90 רופאים ורופאות ו-388 אחיות ואחים שוהים עתה בבידוד | באמ"ן מזהירים: "עד להתחסנות רחבה גם בקרב בני 40 ומעלה, ייוותר סיכון לתחלואה קשה"

מחלקת קורונה. העלייה בתחלואה הנוכחית הובילה למספר שיא של חולים הזקוקים למכונות אקמו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

הירידה במספר עובדי בתי החולים שנמצאים בבידוד עקב מגע עם חולה-מאומת בקורונה נמשכת. לפי נתוני משרד הבריאות התקפים לבוקר זה (ב', 09:20) מספרם ירד בכ-200 לעומת יום קודם ועתה הוא 1,546 כאשר 90 מהם רופאים ורופאות ו-388 אחיות ואחים.

עוד מצבר הנתונים היומי: אתמול אובחנו 3,446 מאומתי קורונה חדשים ומחצות ועד מועד הדיווח הבוקר עוד 1,697. בכך מגיע שיעור הישראלים שהם חולים עתה במצב פעיל ל-54,803 ובנוסף לאלה עוד 483 שנוספו מאז חצות ועד מועד הדיווח. שיעור הבדיקות החיוביות אתמול עמד על 7.6% מתוך 47,336 שנעשו. מקדם ההדבקה עומד עתה בשיעור ארצי על 0.84.

לאחר שאתמול הגיע מספר החולים במצב קשה ל-1,026 – כיוון שהתוספת היומית היתה 146 מקרים חדשים – הבוקר שיעור זה ירד ל-990 כאשר 346 מהם במצב קריטי ו-284 מונשמים. בסך הכל מאושפזים עתה בבתי החולים 1,548.

אתמול נפטרו 31 מחולי הקורונה והבוקר עוד שניים וכך עומד מניין המתים בישראל הבוקר על 5,403 מתחילת המגיפה. בנגיף נדבקו וחלו מתחילת המגיפה 727,485.

עד כה התחסנו 3,907,274 במנה הראשונה ועוד 2,535,064 גם במנה השנייה, כאשר היעד שהעמידה עתה הממשלה הוא להגיע לפחות לחמישה מיליון. את מערכת הבריאות מדאיג נתון משמעותי: רק כ-40% מצוותי ההוראה התחסנו עד כה בשתי מנות וגובר החשש שאם שיעור זה לא יעלה באופן מובהק בימים הקרובים, יותר ילדים, בעיקר בגני ילדים ופעוטונים שבהם הגננות לא התחסנו, יידרשו לחזור לבידוד. הבוקר דווח על שני מקרים כאלה בשני גני ילדים ביישובים שונים.

זאת הסיבה שפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש דבק בהמלצתו לקדם חוק שיחייב חיסון ובדיקות תכופות, אפילו מדי 48 שעות בעובדים במקצועות ובמקומות עבודה עם חשיפה גבוהה כמו גני ילדים, בתי ספר, מרפאות, בתי חולים וגם נהגי תחבורה ציבורית. המלצה אחרת היא שהרשויות המקומיות יקבלו רשימות של תושביהם שלא התחסנו כדי שהגורם המקומי יפעל. לשם כך נדרשת חקיקה מיוחדת והמתנגדים לה טוענים שהעברת נתונים מסוג זה ממשרד הבריאות וקופות החולים לידי גורם שאיננו בתחום הרפואי-בריאותי, יש בה משום חדירה לפרטיות.

עדיין לא נמצאה דרך לשנות את תמונת המצב לפיה כ-75% מהחולים בשבוע שעבר היו מתחת לגיל 40 ואחוז המתחסנים בגילאי 39-20 ממשיך להיות נמוך מהרבה משאר האוכלוסיה המבוגרת יותר. במצב קשה, ביחס לכלל החולים, 13% הם בני 39-20 – עלייה עקבית הנמשכת מאז 17 בינואר (5%). לא בכדי התבטא אמש פרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ברזילי: "מי שלא יתחסן – ואין זה משנה מה גילו - בשלב מסוים בין שיהיה בעוד חודש או שנה 'יחטוף' מחלה".

דו"ח אמ"ן הבוקר ציין: "נדרשת השלמת החיסון של האוכלוסיה המבוגרת בני 50 ומעלה. עד עתה כ-13% מאוכלוסיה זו, לאחר ניכוי המחלימים, טרם חוסנו גם במנת החיסון הראשון. עד לשבוע לאחר המנה השנייה, החיסון מקנה הגנה חלקית בלבד וכן עד להתחסנות רחבה גם בקרב בני 40 ומעלה, ייוותר סיכון לתחלואה קשה".

בתוך כך, במשרד הבריאות חוששים כי מאות ספורטאים – כ-600 עם מלוויהם, מ-63 מדינות – שאמורים להגיע לארץ דרך נתב"ג בימים הקרובים לתחרות ג'ודו בינלאומית גדולה עלולים להביא לכאן מוטציות של הנגיף. זאת בעוד מדינות שונות באירופה אסרו כניסת ספורטאים ממדינות אחרות לתחומן. כל הנוחתים בארץ יידרשו להציג תעודה המעידה שנמצאו שליליים בבדיקות שנעשו ממש טרם העלייה למטוס. בנחיתה בנתב"ג, כעבור שעות אחדות נוספות, יחויבו בבדיקה נוספת ובעת שהותם במלון לא יורשו לצאת מהחדרים עד שיקבלו תשובות לבדיקות. איש מהם לא אמור להימצא במגע כלשהו עם הציבור בישראל, למעט יריביהם בתחרות.

פרופ' גליה רהב, החברה בקבינט המומחים המייעץ לממשלה, התבטאה אמש: "זה לא נראה טוב שהמתחרים מחו"ל אינם צריכים להימצא בבידוד. היה צורך להמתין עוד קצת עם קיומה של התחרות הזאת בישראל".

נושאים קשורים:  19-COVID,  תחלואה ותמותה,  קורונה,  חדשות
תגובות