• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

שר הבריאות אדלשטיין מקדם שוב חקיקה נגד סרבני החיסונים

מטרת החוק: לצמצם הגעה של עובדים שבחרו לא להתחסן למקומות העבודה, ביניהם מורים, שוטרים, נהגים וצוות רפואי | ארגוני זכויות האזרח: המהלך פוגע בפרטיות ובחירות העובד

שר הבריאות יולי אדלשטיין. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

למרות שהוא צפוי להיתקל בהתנגדויות משפטיות תוך הסתמכות על חוקים קיימים, ממשיך שר הבריאות יולי אדלשטיין לקדם גם חוק נגד סרבני חיסונים. נוסח ראשוני של הצעת החוק התפרסם הבוקר (ד') ב-ynet בדיווח של אדיר ינקו.

במרכז הצעת החוק: איסור על הגעה של עובדים לא מחוסנים או כאלה שלא נבדקו לפני הכניסה למקום העבודה שלהם ואין בידיהם תוצאה שלילית של הבדיקה שנעשתה בסמוך למועד ההגעה לעבודה. זאת במטרה לצמצם משמעותית הגעה של עובדים שבחרו שלא להתחסן למקומות העבודה שלהם, ביניהם עובדי הוראה ועובדים הבאים במגע עם ציבור כמו נהגים, שוטרים וגם צוות רפואי.

הרעיון לחוקק חוק כזה עלה לפני ארבעה חודשים אבל נוכח ביקורת שספג, ההצעה הוסרה מסדר היום, אבל עתה חוזר שוב שר הבריאות אל החוק שהציע "כחלק מההתמודדות עם הגרעין הקשה של הישראלים המהססים או מסרבים להתחסן", כך לפי הדיווח. החוק יפרט בתקנות מקום ומועד לעריכת הבדיקות המקדימות וחובת הגורם האחראי במקום העבודה למנוע כניסת עובד כזה.

בדיווח נמסר כי התקנות יפרטו את סוג מקומות העבודה שאליהם לא יורשו להיכנס מי שלא התחסנו, החלימו, או שלא נבדקו לפני כן והן ייקבעו בשים לב להיקף האנשים הבאים במגע עם העובד, מאפייניהם, אופי העסק והעיסוק וכן בהתחשב במי שיש לגביו הצדקה רפואית שלא להתחסן.

מהלך החקיקה הזה של השר אדלשטיין צפוי להיתקל במכשולים משפטיים. בדיווח הובאה תגובה של האגודה לזכויות האזרח: "דרישה כזו היא לא חוקית, פוגעת בפרטיות ובחירותו של העובד ועשויה להוות אפליה אסורה על בסיס מוגבלות או השקפה. למעסיק אסור לבלוש אחרי החלטתו של העובד אם להתחסן או לחייב עובד להתחסן, וכך לפגוע בפרנסתו אם יסרב".

נושאים קשורים:  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  חוק נגד סרבני חיסונים,  זכויות הפרט,  חיסון לקורונה
תגובות
אנונימי/ת
17.02.2021, 19:25

אני לא מניח שאותם ארגוני זכויות האדם יגנו על מי שבאנלוגיה מסייעים לאוייב (הקורונה) בעת מלחמה.

אנונימי/ת
18.02.2021, 11:29

ברור שלשלטון יש יכולת לכפות חיסון או למנוע הטבות מי שלא מתחסן. אבל למה לעצור בחיסון? בואו נתנה זכויות ונטיל חובות על כל מי שלא הסכים לשרת בצבא (היום מי שלא משרת מקבל הטבות), מי שלא מצביע בבחירות, מי שנוסע באור אדום ומסכן את חיי בצורה ברורה ומוחשית, למה רק קנס ונקודות הרי ברור שעונש כזה לא מנע התםרעות בכבישים.
איפה עובר הגבול?

אנונימי/ת
18.02.2021, 18:55

האם שר הבריאות הבריאות מודע לכך של חיסון יש גם סכנות ?
אני עובדת עם קהל, ובשר דורש ממני להתחסן. השאלה - אם לאחר החיסון אקבל שיתוק בפנים, או דלקת בשריר הלב, או דום לב - כפי שכבר קרה לחלק מהמתחסנים - האם משרד הבריאות יפצה אותי על הנזק הגופני ?
ואם לא אוכל לעבוד בעקבות הנזק, כי אהיה נכה - האם משרד הבריאות ידאג לי לקצבה נכות ??? או שעתיים ממני ויאמר שאי קשר בין הנכות לבין החיסון.
ואם כבר יכיר בי המשרד כנכה, האם יראה בי מכה כתוצאה מתכונת עבודה ??? הרי, אני נדרשת לעשות את החיסון למטרת עבודה.
בקיצור, אני מקווה שיעבוד השר מקדיש מחשבה לכל הסוגיות האלה, טרם שכופה עלי להתחסן.
ואני, נאלצת לעשות פעולה פולשנית בכפייה, במדינה דמוקרטית, רק כדי לא לאבד את מקום העבודה.
מדאיג !!! מטריד !!! ובריוני מאד !!!!

אנונימי/ת
25.02.2021, 20:34

את רופאה או קשקשנית?

אנונימי/ת
25.02.2021, 21:07

À la guerre comme à la guerre
הכללים בשגרה אינם כמו במצב מלחמה בו אנחנו כעת (אם לא שמת לב-למרות שלא נופלים טילים).הגבלת זכויות הפרט שלך מתבצעת יותר עקב הסגרים למיניהם מאשר הצורך בטיפול פשוט (אלא אם את פוחדת ממחטים או מקשיבה לכל השטויות שמפיצים אנשים שמנסים להטעות אותך כדי שתאמיני להם מתוך אינטרסים שלהם.בינתיים הרבה אנשים נפגעו ממחלת הקורונה בצורה הקשה ביותר (מוות) או בתחלואה קשה אחרי החלמה ובינתיים מכל המליונים שהתחסנו עוד לא צמח זנב לאף אחד.
האגואיזם שאת מפגינה בדאגה לעצמך מן הראוי שיפנה קצת מקום לאחריות לחברה שבה את חיה וממנה את מצפה שתדאג לך אם תחלי.
בקיצור-לכי להתחסן ותועילי גם לעצמך וגם לשאר העם

אנונימי/ת
19.02.2021, 17:29

דווקא סרבני חיסונים פוגעים בפרטיות וזכויות של רוב האוכלוסיה שמעדיף להשאר בריאים ולא להדבק מכל הסרבנים האלה. יישר כוח לשר הבריאות. החקיקה לטובתנו של כולנו.

25.02.2021, 20:33

בניגוד לפרופ׳ דוידוביץ, לדעתי, יש להדיר את סרבני החיסונים מכל פעילות ציבורית, לרבות מקומות עבודה, וזו רק מהסיבות שהעלה דוידוביץ.
באותה מידה שמדירים מעשנים ממקומות ציבוריים, ומונעים מהם לעשן במקומות עבודה, כך צריך לנהוג במכחישי ורבני החיסונים.