• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

האם יידרש חיסון נוסף כבר הקיץ? הצפי: מתכונת דומה לחיסוני השפעת

הדיון בנושא החיסון השלישי מעסיק את המומחים לנוכח הוריאנטים החדשים ותוקפו הבלתי ידוע של החיסון הנוכחי | פרופ' גליה רהב: "לא ניתן לחזות כעת מתי והאם תידרש מנה נוספת"

חיסון לקורונה. צילום אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

מומחי מערכת הבריאות בישראל יתמודדו בתקופה הקרובה עם שתי סוגיות  משמעותיות הנוגעות למגיפת הקורונה: מהלכי הסברה שבהם יהיה צורך לנקוט כדי שהורים לילדים בגילאי 16-12 (600 אלף בני נוער) יעודדו את ילדיהם להתחסן נגד קורונה לאחר שיינתן האישור לחיסון על ידי ה-FDA וכן: מתי, אם בכלל, תפוג ההגנה שמעניק עתה החיסון והאם יהיה צורך לקרוא לציבור לקבל מנת חיסון שלישית, כ"בוסטר".

על הצורך להיערך לקראת מבצע חיסוני הנוער דיווח הבוקר עידו אפרתי ב"הארץ" ובהקשר ל" דילמת החיסון השלישי" דיווח אדיר ינקו ב-ynet. בדיווח זה נמסר כי "המומחים סבורים כי חיסוני הקורונה יינתנו בעתיד במתכונת דומה לחיסוני השגרה כנגד השפעת העונתית, כשהרכב תרכיבי החיסון יהיה מותאם למוטציות החדשות של הנגיף .

לאחר ש-4,421,370 ישראלים כבר קיבלו את מנת החיסון השנייה (מתוך 5,158,059 שחוסנו במנה הראשונה) וכל זאת במבצע חיסונים מקיף ומהיר שהחל בארץ לפני כארבעה חודשים, החידה שכרגע אין לה תשובה היא לכמה זמן יעיל החיסון. "שאלה זאת", נכתב בדיווח, "מייצרת אי ודאות גם לגבי המועד שבו תינתן מנה שלישית. חוקרים ברחבי העולם ובישראל בוחנים האם יש לערוך את סבב החיסונים הבא כבר בקיץ הקרוב".

ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות ב"אסותא-אשדוד", המשמש כמרכז הצט"מ וחבר בוועדה המתעדפת את החיסונים, צוטט בדיווח: "ייתכן שיהיו מוטציות שהחיסון הנוכחי לא יהיה יעיל נגדן ונצטרך לתת בקרוב מנה נפרדת שתהיה שונה בהרכבה. זה תסריט שעוד לא קרה כמותו אבל זה בהחלט יכול לקרות".

ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים ב"שיבא" ויו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) בהר"י, הוסיף: "יכול להיות שבעוד כמה חודשים ישתלט וריאנט אחר מזה שכנגדו פותחו החיסונים והוא יהיה עמיד לחיסון שקיבלנו ויהיה צורך במנה שלישית, מעודכנת. אני מעריך שהחיסון שקיבלנו יהיה תקף ליותר מחצי שנה. להערכתי, הוא טוב ל־10-8 חודשים. ימים יגידו. אנחנו עדיין לומדים את המחלה הזו. הסבירות הגבוהה ביותר היא שנגיע למצב דומה לזה של חיסוני השפעת, למתן חיסון במנה אחת, מדי שנה. ייתכן שבכל שנה יהיה צורך לעדכן את החיסון ולקבל מנה נוספת".

פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא", הצביעה על "חוסר מידע בשלב הזה באשר ליכולת לחזות מתי והאם תידרש מנת חיסון נוספת. עדיין לא יודעים לכמה זמן החיסון שקיבלנו תקף ובודקים. אני גם לא יודעת לומר מהי רמת הבטיחות של מנת חיסון שלישית. האם יהיו סיכונים יותר משמעותיים אחרי החיסון השלישי? מה עושה החיסון השלישי? האם יגרום ליותר תופעות לוואי או לא?".

נושאים קשורים:  פרופ' גליה רהב,  ד''ר זאב פלדמן,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  ד"ר טל ברוש
תגובות
אנונימי/ת
19.03.2021, 16:32

מתן שתי מנות חיסון נעשה לאחר נסוי מבוקר ואישור חרום של ה-FDA. תופעות הלואי היו ברובן צפויות וארעו בעיקר לאחר המנה השניה.
השאלה המתבקשת אם לאחר מנה שלישית לא עלולות להיות תופעות לואי יותר קשות, יותר עוצמתיות ויותר מסוכנות. לשם כך דרוש נסוי מבוקר.
כיוון שמנכ"ל פייזר רואה בנו מעבדת נסוי עבור העולם, היתכן שיש מי שמנדב אותנו לכך מבלי שנשאלנו אם אנו מוכנים להתנדב!

אנונימי/ת
20.03.2021, 22:30

לגבי מה שרשמו בתגובה הראשונה שיש אישור של ה-FDA לחיסון של פייזר, אז חשוב שתדעו שאין אישור של ה-FDA לחיסון של פייזר כמו שאפשר לראות באתר של פייזר. ניתן אישור חירום רק לאנשים בסיכון גבוהה בני 60 ומעלה ולא לכולם אלא שמשרד הבריאות שלנו (אם אפשר בכלל לקרוא להם בריאות) החליט על דעת עצמו לתת אישור לכולם ולפרסם את זה כאישור של ה-FDA.
את הדברים האלה אפשר לבדוק וצריך לבדוק ולא להאמין לכל מה שמפרסמים בטלוויזיה.

אנונימי/ת
20.03.2021, 23:32

אם נכונים דבריך כי ה-FDA אישר אישור חרום רק לבני 60 ומעלה, הרי שבארץ נעשה ניסוי רחב על אנשים רבים מאוד, מבלי להחתימם על הסכמה מדעת שהם משתתפים בניסוי!

אנונימי/ת
20.03.2021, 23:55

אין אישור של ה- FDA, ואם אנשים היו יודעים מהתחלה שהם משתתפים בניסוי ושהם בעצם עכברי מעבדה שמנסים עליהם את החיסון שבעצם יותר נכון לקרוא לזה תרכובת נסיונית, הם לא היו מסכימים!!
והרבה פרופסורים בפירוש מזהירים מזה ואחד המובחרים בהם הוא פרופסור ערן דולב שהתפטר ואמר בפירוש שאף חברה לא בדקה את החיסון ושאין אישור של ה-FDA.
ויש עוד המון ראיות וסיבות למה להיזהר וכאן לא המקום להאריך.

אנונימי/ת
21.03.2021, 07:11

במידה ויהיה צורך במנה נוספת עקב מוטציה, אין שום צורך במחקר שבודק את זה באופן מבוקר, בדיוק כפי שחיסון שפעת שניתן כל שנה עקב שינוי בזנים לא דורש ניסוי מבוקר של אנשים שקבלו חיסון שפעת מספר פעמים בעבר.
באתר של ה fda כתוב דווקא שאישור החירום הוא לבני 16 ומעלה, ולא 60 ומעלה כפי שנכתב. מעבר לכך, משרד הבריאות בישראל אינו כפןף ל fda , וכיוון שמחקר כלל בני 16 ומעלה זה בהחלט במסגרת סמכותו לאשר את החיסון לקבוצת הגיל הזו.
לגבי אישור החיסון בנשים בהריון - בהחלט יש כאן בעייתיות.

אנונימי/ת
21.03.2021, 17:58

זה לא משנה לאיזה גיל ניתן החיסון עצם זה שמסתירים מהציבור מידע הקשור לחיסון ומשקרים בנוגע לאישור של ה- FDA זה כבר צריך להדליק נורה אדומה אצל כל אחד!