COVID-19 בישראל

משרד הבריאות בודק קשר אפשרי בין דלקת בשריר הלב לחיסון של "פייזר"

דיווח של ועדת מומחים, לפיו אחד מ-100 אלף מתחסנים לקורונה לוקה בדלקת בשריר הלב, הועבר לחברת פייזר והנושא נבדק ב-FDA וב-CDC | משרד הבריאות: "עדיין לא ידוע בוודאות האם התופעה קשורה לחיסון"

חיסון לקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

דו"ח ביניים שהכין צוות רופאים עבור משרד הבריאות הראה כי 62 מתוך חמישה מיליון מחוסני קורונה בישראל לקו לאחר קבלת החיסון ב-myocarditis  - דלקת בשריר הלב או ב-pericarditis - דלקת בקרום הלב. 60 קיבלו טיפול מתאים לדלקת ומצבם כרגע טוב והם שוחררו לבתיהם. שניים נפטרו – בת 22 ובן 35 שככל הידוע עד כה היו בריאים לפני קבלת החיסון, אולם, הודגש בדו"ח, תידרש בדיקה נוספת לאישוש הקביעה שלקו בדלקת בשריר הלב בעקבות החיסון.

לפי דיווח של יואב אבן בחדשות 12 בסוף השבוע, נפגעי תופעת הלוואי הזאת היו בני 30-18 (גיל חציוני 24), מהם 56 גברים ושש נשים. כמו כן, 56 לקו בתופעת הלוואי לאחר קבלת מנת החיסון השנייה.

את צוות הרופאים הוביל פרופ' דרור מבורך מ"הדסה עין כרם". בצוות המעקב נמצאים גם בכירים מבתי חולים אחרים שדיווחו על אירועים דומים וכן גורמי מקצוע במשרד הבריאות. "לאור חשיבות הממצאים", נכתב בפתיח לדו"ח שהועבר לידי מנכ"ל משרד הבריאות כבר לפני שבועיים, "מצאנו לנכון להעביר אליך דו"ח ביניים כבר בשלב הזה של העבודה, שעדיין לא הסתיימה". הוועדה תבצע השוואה של הנתונים הסטטיסטיים הללו עם נתונים דומים לפני מבצע החיסונים".

משרד הבריאות בודק את הקשר בין הדלקת לבין החיסון וגם העביר דיווח על המקרים לחברת פייזר, יצרנית תרכיב החיסון. במקביל, הנושא נבדק גם ב-FDA וב-CDC. בתגובה לדו"ח הביניים נמסר ממשרד הבריאות ש"עדיין לא ידוע בוודאות האם התופעות קשורות לחיסון ודו"ח מלא, מפורט ומתקדם יותר, יתפרסם בקרוב".

דלקת בשריר הלב ובקרום הלב הן הפרעות יחסית שכיחות, עלולות להופיע לאחר זיהום נגיפי או חיידקי וגם אחרי פציעה. התופעה יכולה להתרחש לפתע גם אצל אדם בריא.

לפי ה-NIH, שכיחות דלקת שריר הלב באוכלוסיה בארה"ב היא בין עשרה ל-20 מקרים ל-100 אלף איש בשנה, לרוב צעירים ובריאים לפני האירוע. אולם, קיימות גם הערכות לפיהן השכיחות האמיתית של דלקת בשריר הלב באוכלוסיה בתנאים רגילים גבוהה יותר, מאחר שרוב החולים אינם מציגים תסמינים. קיימות הערכות לפיהן 1%-1.5% מהחולים בלא מעט מחלות זיהומיות - כמו זיהומים במערכת הנשימה כולל צינון או שפעת, דלקת חניכיים, דלקת בדרכי השתן, דלקות עור – מערבים במחלה דלקת בשריר הלב.

עד היום לא ידוע אם מחלת הקורונה קשורה גם היא בדלקת בשריר הלב וגם מהו שיעורם של נפגעים אלה לא ידוע, בין היתר בגלל קושי לאבחן מצב זה אצל חולים בתסמינים קלים של קורונה שנמצאים בתקופת מחלת הקורונה בבתיהם.

הצוות שהכין את הדו"ח אמור להשוות את נתוני השכיחות ה"רגילים" בדלקת זאת, כאמור 20-10 ל-100 אלף בשנה לשיעור של 1 ל-100 אלף מתחסנים צעירים בשלושת החודשים ראשונים של מבצע החיסונים בישראל שבו קבוצת הגיל זאת קיבלה את תרכיב החיסון. גם כך נראה שהשיעור נמוך מאוד וחריג באופן בולט. כמו כן יידרש בירור מדוע שכיחות הדלקת קשורה דווקא לגברים צעירים. כאמור, לא בטוח שיש קשר ישיר בין החיסון לבין הדלקת.

לצד דיווח ביניים זה הודיעה הוועדה שעמדתה היא שמבצע החיסונים יימשך לכל האוכלוסיה מגיל 16 ומעלה .

בתגובת משרד הבריאות נאמר עוד: "ועדות מומחים אחדות הוקמו על ידי המשרד לשם מעקב מקצועי אחרי תופעות לוואי שונות שהופיעו בסמיכות לחיסון. הדבר נעשה כחלק מהאחריות לבריאות הציבור ובשקיפות. עד עתה פורסמו מטעם המשרד ארבעה דו"חות מעקב מפורטים אחרי כול תופעות הלוואי שהתרחשו בסמיכות לקבלת החיסון ושיעורם באוכלוסיה. הדו"ח הנ"ל איננו מראה בוודאות עלייה בתמותה בשל החיסון. אין גם ודאות שיש עלייה בדלקת בשריר הלב ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. אולם, ברור שהדו"ח חשוב ונדון בימים אלה על ידי מומחים במשרד הבריאות. התוצאות יפורסמו לכלל הציבור כמו שאר הדו"חות שכבר פורסמו".

בדיווח על הדו"ח נמסר כי אם יסתבר שיש קשר בין קבלת החיסון לבין דלקת זאת, "ייתכן שניתן יהיה לאתר מראש מועדים יותר לתופעה ולהמליץ להם שלא להתחסן או לבחור בתרכיב חיסון אחר מזה של 'פייזר'. ייתכן שיידרש טיפול מוקדם לקבלת החיסון אצל קבוצות סיכון לתופעה. כך או כך, תהיה אפשרות להעלות מודעות לנושא בקרב הרופאים כדי להאיץ אבחון וטיפול מוקדם, אולי מניעתי, במידה שהתופעה עלולה להתרחש זמן קצר לאחר קבלת החיסון. בתי החולים  הונחו לפני כחודש לבדוק את התופעה ולדווח עליה".

בתוך כך הודיעו בסוף השבוע ה-FDA וה-CDC כי ועדות מומחים שבחנה את הדיווחים על תופעת קרישי דם בעקבות קבלת חיסון "ג'ונסון אנד ג'ונסון" המליצה לחדש את מבצע החיסונים בתרכיב הזה בארה"ב שנעצר מיד כאשר החלו להגיע דיווחים עם תופעת הלוואי המאוד נדירה. שני הגופים המליצו למדינות ארה"ב לחדש את מבצע החיסונים שהן מקיימות ולהסיר את הוראת העצירה. מה-CDC נמסר כי נבדקו 15 מקרים – כלומר תשעה חדשים – של תופעת הלוואי הזאת, כולם בקרב נשים, כאשר 13 מהן בגילאים 49-18.

נושאים קשורים:  דלקת בקרום הלב,  תופעות לוואי,  חיסון לקורונה,  פרופ' דרור מבורך,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות,  פייזר
תגובות
26.04.2021, 12:51

לתת לשועל לחקור את התרנולת...

אנונימי/ת
28.04.2021, 05:39

נתקלתי במקרים רבים של כרישי דם ודלקת בשריר הלב לאחר חיסון פייזר!!!!!!!!!