COVID-19 בישראל

צוות הטיפול במגיפות המליץ על מתן מנת חיסון שלישית למבוגרים

רוב מוחלט בצט"מ אישר את מתן מנת הדחף של החיסון נגד קורונה לאוכלוסיית המבוגרים - לא סוכם עדיין האם לבני 60 פלוס או החל מגיל 70

חיסוני הקורונה של פייזר- ביונטק. צילום: Giovanni Cancemi/ שאטרסטוק

בתום ישיבה שהתארכה עד לאחר חצות המליץ הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) במשרד הבריאות ברוב מוחלט לאשר מתן מנת חיסון שלישית כנגד קורונה לאוכלוסיית המבוגרים. בהודעה לתקשורת מסרה דוברות משרד הבריאות כי בדיון שנועד לגבש את ההמלצות בנושא הזה נחלקו הדעות ביחס לגיל של פלח אוכלוסיה זאת שיש לזמן לקבלת החיסון – האם כבר בגיל 60 או רק לגילאי 70 ומעלה. ההמלצה הועברה לידי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שצפוי לקבל את ההחלטה בימים הקרובים, ביחס לחיסון ולאוכלוסיית היעד.

ההמלצות גם יובאו לידיעת ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ לקראת קבלת החלטה וקביעת הלו"ז ושאר הפרטים הלוגיסטיים הנדרשים לתחילת ביצוע החיסונים. טרם התקבלה החלטה האם לקרוא לציבור היעד להגיע להתחסן או רק לאפשר זאת למי שמעוניין בכך. גם סוגיה זאת נתונה להחלטתו של פרופ' אש.

למרות ההחלטה שהתקבלה יש עדיין רופאים הסבורים שראוי להמתין עוד זמן מה לתחילת מבצע החיסונים במנה השלישית, עד שיתקבל לשם כך אישור ה-FDA. לא מן הנמנע שאישור כזה יינתן בקרוב בהגדרת "אישור חירום". כמו כן, לפני הדיון כמה מחברי הוועדה המייעצת לחיסונים במשרד הבריאות התלוננו על כך שהופעל עליהם לחץ לאשר את המנה השלישית.

בדיון הוצגו נתונים שנאספו מקרב קבוצות סיכון בישראל ובעולם שכבר קיבלו את המנה השלישית והם הצביעו על כך שמנה שלישית איננה גורמת לתופעות לוואי חריגות ומספקת הגנה טובה יותר למתחסן מאחר שהיא מעלה את כמות הנוגדנים בגופו פי 10-5 לעומת הכמות שהיתה לאחר קבלת החיסון השני.

נושא אחר שתידרש החלטה לגביו: האם לאשר את ערבוב שני סוגי החיסון – במקרה זה בין תרכיב "פייזר" שבו חוסנה עד כה אוכלוסיית ישראל בשני מנות, לבין תרכיב "מודרנה", כאשר למעשה אין הבדלים מהותיים ביניהם. יש סבורים שדווקא הערבוב יעניק תוצאות טובות יותר מאחר שיגביר את תגובת הנוגדנים שמנטרלים את הנגיף, ככל הנראה גם נגד וריאנט דלתא הנחשב לחמקן. שיפור התגובה החיסונית הודות למנה השלישית נבחן בשלב זה לגבי תרכיב "מודרנה" מול גירסאות אלפא וגמא של הנגיף.

בדיון עצמו גם הוצג נתון לפיו אצל בני 60 ומעלה שהתחסנו באופן מלא כבר בינואר השנה חלה כנראה ברוב המקרים ירידה ביעילות, מ-97% ל-81% ביולי. כמו כן, בין אפריל השנה ליולי השנה נמצאה ירידה בהגנה על מחוסנים מבוגרים מפני מחלה קשה, מ-3% ל-19%.

אתמול, בכנס במתוכנת זום בנושא איכות הטיפול במערכת הבריאות, בעקבות הדו"ח המפורט שפורסם, אמר פרופ' אש: "אם מנת הדחף תגן טוב יותר - יש לעשות זאת. ההחלטה שתתקבל תהיה אחראית על סמך ניתוח משוקלל של נתוני התחלואה וההדבקות בקרב מחוסנים". גם הוא הצביע על כך שההתלבטות בנושא זה נובעת מהעובדה שאוכלוסיית ישראל היתה הראשונה להתחסן ובאופן מלא ואין ממי ללמוד לעניין המנה השלישית, אלא רק על בסיס הנתונים המקומיים.

ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא-אשדוד, הגיב הבוקר (ה') להמלצת הצוות לטיפול במגיפות לחסן את המבוגרים בחיסון שלישי: "ישראל מובילה בהתחסנות האוכלוסיה ולמרות זאת אנו חווים התפשטות של זן הדלתא ולכן נגזר עלינו להיות החלוצים בקבלת החלטות בנוגע לחיסונים, לרבות מתן חיסון שלישי".

לדברי ברנבוים, "עולם המדע, ובתוכו עולם הרפואה, ראוי שיקבל החלטות על סמך מחקרים ומדגמים. עם זאת, בנקודת הזמן הזו, ההמלצה על חיסון שלישי לאוכלוסיה המבוגרת היא מידתית ונכונה. בעת הנוכחית, נראה שהסיכון באי קבלת חיסון גובר עשרות מונים על הסיכון בקבלתו".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, נשאל הבוקר (ה') בראיון ברדיו 103FM על החלטת המומחים מאמש להמליץ לאשר מנת חיסון שלישית, למרות שה-FDA טרם נתן אישור לכך. גרוטו איננו רואה במהלך הזה בעיה: "יש הבדל בין אישור עקרוני למתן חיסון לבין שיטת המתן לאורך השנים. כשניהלתי את תכנית החיסונים בישראל לפעמים קיבלנו החלטות לתת חיסונים בשיטה שונה ממה שה-FDA המליץ. מדובר בשינוי בתכנית. אני לא חושב שזו כזאת דרמה".

גם העמותה לגריאטריה בישראל, המייצגת כ-100 בתי אבות ומרכזים רפואיים גריאטריים (10,000 מיטות), תומכת במתן מנה שלישית לקשישים. הבוקר הודיעה העמותה כי היא נערכת לחיסון דחף שלישי של אלפי הקשישים והקשישות הדרים במוסדות אלו. רשימות מסודרות של הבתים ומספר המחוסנים כבר הועברו אמש למטה מגן אבות ואמהות.

לדברי ערן שמואלי, מנכ"ל העמותה, "השיקול שעומד לנגד עינינו הוא אותו השיקול שהיה במתן החיסונים הקודמים והוא הצלה והגנה על חיי הקשישים והקשישות הדרים בבתים. לכן, עם פניית מגן אבות אלינו, נערכנו במיידית לטובת הנושא. אנו מברכים על ההחלטה ומאמינים שזאת הדרך הנכונה לטיפול בגל הרביעי".

נושאים קשורים:  מנה שלישית,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  צט"מ,  חיסון פייזר,  חיסון מודרנה,  פרופ' נחמן אש,  FDA
תגובות
אנונימי/ת
30.07.2021, 10:59

האם המומחים הנ''ל דנו גם בשאלה לגבי מי שמאפשרים לו עקב גילו לקחת מנת דחף שלישית- האם עדיף שיקח אותה כבר עכשיו, או שעדיף לחכות מס' חודשים לשדרוג הגירסה מפייזר המותאם גם לווריאנט דלתא?

אנונימי/ת
30.07.2021, 12:30

די ברור שאם היה כבר בנמצא חיסון לווריאנט דלתא ללא ספק היו בוחרים בו כמנת דחף אך כעת פשוט אין וחבל להמתין...לכן עדיף זה על כלום... בעוד חצי שנה נקבל -אולי-מנה רביעית מותאמת....

אנונימי/ת
30.07.2021, 12:41

פושעים חסרי אתיקה

ניסוי רפואי ללא אישור ועדת הלסינקי וללא טופס הסכמה מדעת. אף אחד עוד לא ניסה את זה בעולם. זה FIM study.

לציין שלפני כשבועיים יצאה הודעה משותפת של FDA ו CDC נגד חיסון שלישי (לפחות בשלב זה). אבל בנט והורוביץ וצוות המומחים יודעים יותר טוב.

אנונימי/ת
30.07.2021, 23:34

לגבי אנשים שאחרי חיסון שני הופיע miocarditis האם עדיין מומלץ חיסן שלישי?

אנונימי/ת
01.08.2021, 09:23

מה ההגיון לתת חיסון נגד הדלתא כאשר החיסון לא יעיל כנגד הדלתא. (על פי דיווחים מארצות הברית) חכו לחיסון מעודכן ויותר טוב לחזור לחיסון "הישן" וירוס מומת שיתן הגנה על כל המוטציות, כפי שקורה אצל מי שחלה בעבר