COVID-19 בישראל

"מערך הבדיקות המהירות יגרום להתפשטות המגיפה בארץ"

עשרות עמדות לבדיקות אנטיגן מהירות יפעלו מהבוקר ברחבי הארץ, אך יוזמת משרד הבריאות סופגת ביקורת - יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות: "הבדיקות הללו לא מהימנות ונעשות ללא פיקוח מסודר של אנשי מקצוע"

מד"א יפעיל כ-120 עמדות לבדיקות מהירות. צילום: דוברות מד"א

מהבוקר (א') מתאפשר לבצע בדיקות מהירות, אבל רק בכניסה לאירועים הפועלים על פי מתווה התו הירוק שתקנותיו עודכנו ונכנסו הבוקר לתוקף. אולם, ההחלטה לאשר בדיקות אלו ללא-מחוסנים, שיבוצעו בפועל לבקשת משרד הבריאות בכ-120 עמדות בדיקה שיפעילו מד"א או פיקוד העורף ב-45 מתחמים משלו – סופגת ביקורת. הנבדקים ישלמו בעד כל בדיקה 69-52 שקל אם הם בני 12 ומעלה ומשרד הבריאות יישא בעלותה כשהנבדק בן פחות מ-12. את התוצאות יקבלו הנבדקים בו-במקום, בתוך 30-15 דקות.

את הביקורת הקשה ביותר השמיעה יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, אסתר אדמון, שאמרה: "לא די בכך שבדיקות האנטיגן המהירות הללו אינן מהימנות, הן גם יתבצעו בלי נוכחות, בלי הדרכה ובלי פיקוח של עובדי מעבדות בכירים. במקום לקטוע את שרשרת ההדבקה, התוצאה האכזרית של הפעלת המערך הזה תהיה טעויות רבות בזיהוי נגיף הקורונה, ובהפוך על הפוך, סיוע להתפשטות המגיפה בארץ".

עוד אמרה אדמון: "זו שערוריה לפתוח את מתחמי הבדיקות המהירות. אין לסמוך עליהן. אלו לא בדיקות מהימנות והפענוח שלהן נעשה ללא פיקוח מסודר של אנשי המקצוע. אני קוראת לציבור לבצע את הבדיקות שהוא נדרש להן אך ורק דרך קופות החולים. זו הדרך הבטוחה והיעילה ביותר לקטוע את שרשרת ההדבקה. התשובות איכותיות ומהימנות, וניתנות תוך פחות מ-24 שעות".

בנוסף אמרה אדמון: "כבר שנה וחצי שמשרד הבריאות מנהל את בדיקות הקורונה כאילו זה משחק שכונתי. בחוסר שקיפות, באימפולסיביות, בלי לערב את אנשי המקצוע. שנה וחצי של המגיפה הנוראה בתולדות המדינה, ולא כונסה אפילו פעם אחת 'מועצת המעבדות' - הגוף שתפקידו לייעץ למשרד בתחום הזה. אין ולו נציג אחד לנושאי המעבדות בקבינט המקצועי המייעץ למשרד לצד הרופאים הרבים. המשרד, לאורך השנה וחצי האחרונות מקבל החלטות על סמך שיקולים לא רציונליים ולא מקצועיים, ולכן רשימת הפשלות אינסופית".

בשבוע האחרון, בוועדת הבריאות בכנסת שבראשות ח"כ אפרת רייטן, ציינה אדמון, סוכל ניסיון של מנהלת אגף המעבדות במשרד הבריאות, ד"ר רות ישי, להכניס תיקונים מרחיקי לכת בתקנות בריאות העם במטרה להקל על הרגולציה של מתחמי בדיקות האנטיגן המהירות. הכוונה היתה לאפשר במסגרת תקנות בריאות העם הכנסת אנשי מקצועות רפואה שונים למעבדות הפרטיות, "למרות, שאינם יודעים, אינם מוסמכים ואינם רשאים, עד היום, לעסוק בבדיקות מעבדה".

עידו אפרתי ב"הארץ" גם ציין את העובדה שהבדיקות אכן יותר זמינות אבל פחות אמינות מבדיקת המטוש (PCR) ותוקף הבדיקה המהירה רק ל-24 שעות.

עד כה, מי שלא מחוסן או לא חלה בקורונה נדרש לעבור בדיקת PCR עד 72 שעות לפני כניסתו לאירוע והשירות ניתן ללא תשלום. מהיום, הכניסה למקומות הפועלים לפי התו הירוק תותר לבני קבוצה זו רק בהצגת תוצאה שלילית בבדיקת מהירה או בבדיקת PCR פרטית.

עם זאת, בדיקה מהירה מספקת את משרד הבריאות אבל רק לתנאי התו הירוק. לפי נתוני משרד בריאות, שיש חולקים עליהם, הסיכוי שנדבק בנגיף יקבל תוצאה חיובית בבדיקה זאת נע בין 85% ל-96.7%, ואילו הסיכוי שאדם בריא יקבל תוצאה שלילית קרוב ל-100%. לעומת זאת, הסיכוי שנדבק יקבל תוצאה חיובית בבדיקת PCR קרוב ל-95%. מי שנמצא חיובי לנגיף בבדיקה מהירה נדרש לבידוד מיידי ואז לעבור בתוך 48 שעות בדיקת PCR ורק תוצאה שלילית בה תפטור אותו מהמשך הבידוד.

בדיקת PCR פרטית ניתן לבצע בחלק מבתי החולים בסופארם, רשת Be ובמרפאות ביקור רופא וגם בחלק מסניפי מד"א. תוקפה 72 שעות. היא מיועדת בעיקר עבור יוצאים לחו"ל. עלותה: 300-99 שקל.

בנוסף לכך, בימים הקרובים יחלו גם בתי המרקחת למכור ערכות בדיקה ביתית לאבחון עצמי ראשוני כאינדיקציה. הערכה הביתית אושרה אמנם על ידי משרד הבריאות אבל עדיין לא קיבלה תוקף רשמי. רמת הדיוק שלה יחסית גבוהה אבל חסרונה: ייתכן שלא תזהה הדבקה במקרה של עומס נגיפי נמוך אצל הנבדק.

בתוך כך דווח הבוקר כי שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל מד"א יעברו היום בדיקה מהירה בירושלים וחברת סופיה ישראל תכניס בדיקות אלו לשימוש בעשרות ישובים ערביים.

נושאים קשורים:  בדיקות PCR,  בדיקות אנטיגן,  אסתר אדמון,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות,  תו ירוק,  בדיקת קורונה
תגובות