מחקרים

ניהול מטופלים עם תוצאה חיובית של דם סמוי בצואה

במחקר זה נמצא כי מודל של מרפאה וירטואלית לניהול מקרי מטופלים עם תוצאה חיובית של בדיקת דם סמוי בצואה הוביל לקיצור משמעותי של זמן המתנה לקולונוסקופיה

קולונוסקפיה, אבחון סרטן המעי הגס. אילוסטרציה

סרטן המעי הגס הינו גורם התמותה השני בשכיחותו מבין מחלות הסרטן במדינות מערביות רבות. לכן, גישה בתזמון נכון לקולונוסקופיה בעקבות תוצאות חיוביות לדם סמוי בצואה (FOBT) מהווה מרכיב משמעותי בתוכנית בדיקות הסקר הלאומית של אוסטרליה להפחתת תמותה ותחלואה הקשורות למחלה זו. על מנת לקצר את זמני ההמתנה, מרכז מבוסס הפניות בסידני השיק מרפאה וירטואלית (VC) המנוהלת על ידי צוות סיעוד אשר מטרתה לקדם גישה ישירה לקולונוסקופיה אצל מטופלים עם תוצאות FOBT חיוביות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את היעילות של מרפאה מבוססת אחיות מסוג VC בקיצור זמני המתנה לקולונוסקופיה וכן לתאר את חווית המטופלים במודל חלוצי זה. לשם כך החוקרים השוו בין מודל VC, אשר התקיים במשך 14 חודשים, למרפאת חוץ סטנדרטית (SOC). התוצא העיקרי היה זמן המתנה לקולונוסקופיה, והמשניים כללו אירועים חריגים, נקב מעי ושעור ביטולים. חווית המטופל הוערכה על פי סקר אשר נשלח בדואר האלקטרוני.

תוצאות המחקר הראו כי בהשוואה למודל ה-SOC, מודל ה-VC הדגים קיצור זמן המתנה לקולונוסקופיה מזמן קבלת תשובה חיובית ל-FOBT ב-71 יום (p=0.0006) ומעת קבלת הפנייה ב-66 יום (p<0.0001). החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים מבחינת התוצאים המשניים. כל המטופלים שהגיבו לסקר שנשלח (n=30) העידו על חוויה חיובית.

החוקרים סיכמו כי מרפאה וירטואלית בניהול צוות סיעוד הובילה לקיצור זמן המתנה לקולונוסקופיה מבלי להוביל לעלייה בשעור אירועים חריגים.

מקור: 

Salim Maher et. al (2021) Internal Medicine Journal DOI: https://doi.org/10.1111/imj.15446

נושאים קשורים:  מחקרים,  קולונוסקופיה,  דם סמוי בצואה,  מרפאה וירטואלית
תגובות