COVID-19 בישראל

מנהל מחלקת קורונה: "אלה שלא התחסנו כפו עלינו את הגל הרביעי"

מחלקות הקורונה בבתי החולים מלאות ובקרב אנשי הצוותים הרפואיים, ש"לא רואים את הסוף", ניכרת עייפות ושחיקה | רופאים מדווחים: "החולים מצטערים שלא התחסנו"

אנשי צוות רפואי בבית החולים זיו בצפת מתמגנים לפני כניסה למחלקת הקורונה. צילום: דוד כהן/ פלאש 90

בתי החולים הלל יפה בחדרה, אסותא-אשדוד, לניאדו בנתניה, בילינסון בפתח תקווה וקפלן ברחובות מסרו על תפוסות מלאות במחלקות הקורונה שלהן. בתי החולים מאיר בכפר סבא ואסף הרופא-שמיר בצריפין הודיעו על תפוסה כמעט מלאה. כך דיווח הבוקר (א') "ידיעות אחרונות". לעומת זאת, כמעט בכל בתי החולים שבצפון הארץ, לצד סורוקה בבאר שבע וברזילי באשקלון וכן שלושה בתי החולים שבירושלים סיפקו נתונים המראים שאצלם עדיין אין תפוסות של מעל 100%.

כמו כן, משרד הבריאות נערך להגברת ניוד חולים בין בתי החולים. חולים במצב קשה ומאושפזים אחרים שמצבם מאפשר להם לעמוד בנסיעה ואיננו מסכן אותם או עלול להביא להידרדרות במצבם, יעוברו מבתי החולים העמוסים במיוחד לאחרים. הצורך בהסטת חולים מבית חולים אחד לאחר, בהתאם לתפוסות, נועד להקל על העומסים. מד"א יקבל אז הוראה להעברה מראש של חולים מאזור לאזור.

כל בתי החולים נערכים לפתיחה מחודשות של מחלקות קורונה שנסגרו כאשר גל התחלואה השלישי דעך ועתה הם נאלצים להתמודד עם העלייה הניכרת בתחלואה.

פרופ' צבי פרידלנדר, "הדסה עין כרם". "התחזיות לא טובות לגבי ההמשך"

בהקשר זה ציטטה נינה פוקס ב-ynet כי את פרופ' צבי פרידלנדר, מנהל המחלקה הפנימית ומחלקת הקורונה ב"הדסה עין כרם", שאמר באופן גלוי: "אלה שלא התחסנו כפו על כולנו את הגל הרביעי. הכעס שלי הוא על מי שלא התחסן לפני שחלה. כל כמה ימים אנחנו שומעים כאן בבית החולים על אנשים שמתחרטים שלא התחסנו. הם אומרים לצוות: 'חבל שלא התחסנתי, חששתי ופחדתי', או 'קרוב משפחה אמר לי לא להתחסן ונבהלתי מתופעות הלוואי'. אותם מיליון שיכולים היו להתחסן ולא עשו זאת - הכעס הוא עליהם".

עוד אמר פרופ' פרידלנדר: "למרות העלייה בתחלואה, הגל הרביעי פחות קשה מקודמיו אלא שהמצב לא בהכרח יישאר יציב. התחזיות לא טובות לגבי ההמשך. אין ספק שהמצב כרגע יחסית טוב בגלל החיסונים. אנחנו בשלבי עלייה בחולים ומרגישים את הלחץ, את עייפות הרופאים וכל הצוותים. העבודה קשה, סביב לשעון, עם מיעוט כוח אדם. חלק מהתקנים שהוסיפו לנו כבר הורידו. זה נותן תחושה שלא עוזרים לנו להילחם במלחמה שאנחנו נלחמים בה".

ד"ר זיו רוזמן, מנהל מערך ההחייאה ב"וולפסון", אמר: "מעציב לראות חולים שנמצאים במצב קשה כי לא התחסנו. הרבה צעירים, או מבוגרים ללא מחלות רקע. עצוב לראות את המשפחות שלהם מופתעות ממצבם. כל הזמן אני שומע מהחולים ומבני משפחותיהם שהם מצטערים שלא התחסנו".

ד"ר זין רוזמן, "וולפסון". "יש צורך בהיערכות לגלי התחלואה הבאים". צילום: דוברות "וולפסון"

עוד סיפר ד"ר רוזמן: "בגלים הקודמים ערכנו מעין ביקור פיזי בכל המחלקות, בעיקר אצל המונשמים וחולים שצריכים טיפול נמרץ. היינו צריכים לבחור ולברור במי לטפל. בחרנו את הצעירים ביותר ואלה שצריכים אותנו הכי הרבה. עכשיו, כששתי המחלקות מלאות, בוחרים דרך המחשב על פי הנתונים שמציגים החולים כדי לדעת מי צריך אותנו יותר וזה נורא". ד"ר רוזמן ורופאים נוספים כבר מדברים על הצורך בהיערכות לגלי התחלואה הבאים, ביניהם גם מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, שהזהיר מפני גלי התחלואה הבאים עוד באמצע השבוע שעבר.

ד"ר נעה אליקים, "בילינסון". "אותם אנשי צוות מחזיקים את כל האירוע הזה כבר המון זמן". צילום: דוברות בית החולים

ד"ר נעה אליקים, מנהלת פנימית ה' ב"בילינסון": "לא חשבתי שניאלץ להתמודד עם גל תחלואה חדש. הצוות כולו מגויס, אבל שנה וחצי בתוך הטיפול במחלקה יש גם מרכיב של שחיקה שחייב התייחסות. אותם אנשי צוות מחזיקים את כל האירוע הזה כבר המון זמן, ולא רואים את הסוף. עובדים במסירות מדהימה. יש גם אחיות ורופאות בהריון ואפילו מדוכאי חיסון. זה לא טריוויאלי".

עוד אמרה ד"ר אליקים: "להערכתי, הקורונה תישאר. לא צפויה לעזוב בקרוב. תמיד יהיה משחק בין המוטציות שיופיעו לבין חיסוניות האוכלוסיה. ככל שחיסוניות האוכלוסיה תהיה גבוהה, המצב יהיה טוב יותר. אבל נצטרך כל תקופה לקבל חיסון נוסף. יהיו שנים עם חיסוניות שתרד לצד מוטציות חדשות ואז התחלואה תעלה, בדומה למחלות אחרות. לאט לאט נלמד איך הכי נכון לחיות לצד הקורונה. לשם כך נדרשת מערכת בריאות חזקה וזה מחייב השקעה תמידית בתקנים ובחוסן הנפשי של הצוותים הרפואיים".

ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל המרכז הרפואי הלל יפה, אמר הבוקר: "מחלקות הקורונה שלנו עמוסות והתפוסה מלאה. תוך שבועיים בלבד שילשנו את כמות המאושפזים במחלקות הייעודיות לקורונה, ולמעלה משליש מהם במצב קשה. העומס על הצוותים במחלקות אלו, שנשאבו רובם מהמחלקות הפנימיות, עצום ומתגבר. כל שכן, מחלקה פנימית אחת כבר הוסבה לטובת טיפול בחולי קורונה, כך שכעת יש לנו שלוש פנימיות שהתפוסה בכל אחת מהן מגיעה ל-150%.

"צוותי בית החולים נרתמים במסירות על מנת שלא לפגוע ככל הניתן באיכות הטיפול בתנאים קיצוניים אלה. אציין, שטרם קיבלנו אישור להפעלות מכשיר אקמו ממשרד הבריאות, ואנו עלולים להצטרך להעביר מטופלים לבתי חולים אחרים, תוך אבוד זמן יקר וקריטי להצלת חיים".

נושאים קשורים:  מחלקת קורונה,  לא-מחוסנים,  פרופ’ צבי פרידלנדר,  ד"ר נעה אליקים,  ד"ר זיו רוזמן,  פרופ' מסעד ברהום,  בתי חולים,  צוותים רפואיים,  19-COVID,  חדשות
תגובות
15.08.2021, 18:38

כותרת אומללה לאמירה שאין לה אחיזה במציאות. רוב החולים והמאושפזים מחוסנים

אנונימי/ת
15.08.2021, 19:03

יש ועוד איך יש לה אחיזה במציאות. רוב המאומתים מחוסנים, הרבה מהמאושפזים מחוסנים, אבל בקרב המוגדרים ״קשים״ (סטורציה מתחת ל-94% או קצב נשימות מעל 30, הגדרה סהכ ליברלית אבל שקולעת לחולים אצלם מתחילה מעורבות ריאתית) יש רוב גדול ללא-מחוסנים, ובקרב המונשמים והמדרדרים לטיפול נמרץ (critical Covid) יש רוב מ-ו-ח-ץ ללא מחוסנים. ..ואלו החולים שצורכים את רוב משאבי המערכת..

15.08.2021, 19:40

אשמח לקבל קישור לנתונים. זו לא התמונה העולה על פי הנתונים שמפרסם משרד הבריאות בדשבורד

15.08.2021, 21:13

גם אני אשמח לניתונים האלה, בבקשה אנונימי היקר.
מה שנכון, בין גל 3 ל4 היו יותר "לא מחוסנים" מאשר עכשיו, ולא היה אז גל תחלואה נוספת. איך אפשר להאשים אותם עכשיו? איפה המדע שמסביר את הטענה הזו?

אנונימי/ת
15.08.2021, 20:19

פרופסור מבורך כתב בטוויטר שלו שבקבוצת ה"לא מחוסנים" בבתי החולים יש גם מחוסנים שלא פיתחו נוגדים.( לא מבין למה לקרוא להם לא מחוסנים?
האם הכותרת נכונה גם לאותם לא מחוסנים אלו?