• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

ממצאי תהודה מגנטית וחשיבותם באבחנה של דלקת חוליות מקשחת אקסיאלית

במחקר זה נמצא כי ממצאי ה-MRI בעלי הערך האבחנתי הגבוה ביותר בקרב מטופלים עם חשד לדלקת חוליות מקשחת אקסיאלית הם שינויים מבניים במפרק הסקרו-איליאקי, לבד או בשילוב עם בצקת במח העצם

שינויים פתולוגיים של מפרק הסקרו-איליאקי (SI) המודגמים בתהודה מגנטית (MRI) הינם חשובים בקלסיפיקציה של דלקת חוליות מקשחת אקסיאלית (SpA). בפרקטיקה היום-יומית, לרדיולוגים תפקיד מרכזי בפענוח ממצאי הדמיה.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatology, חוקרים העריכו את השפעתם של ממצאי SI בהדמיית MRI על זיהוי של SpA אקסיאלי על ידי רדיולוגים, בהשוואה לאבחנה הנעשית על ידי ראומטולוגים. לצורך עריכת המחקר, הוכללו מטופלים בני 45 ומטה באופן פרוספקטיבי, כאשר הופנו בשל חשד קליני ל-SpA אקסיאלי ועברו הערכה אבחנתית מלאה כולל STIR ו-MRI ב-T1 של מפרק ה-SI. אבחנה שנעשתה על ידי ראומטולוג מנוסה עם גישה לכל המידע הנחוץ לו נחשבה כ- “gold standard”. ממצאי MRI עברו הערכה על ידי שני רדיולוגים מנוסים שלא היו חשופים למידע הקליני, והצביעו על נגעים ב-MRI שהיו "קריטים" להחלטה בעד או נגד SpA אקסיאלי.

החוקרים מצאו כי מכלל 300 המשתתפים, 132 (44%) אובחנו עם SpA אקסיאלי. הגיל הממוצע היה דומה בין שתי הקבוצות, אך נמצאו הבדלים בין מטופלים עם אבחנה של SpA אקסיאלי לעומת משתתפים ללא אבחנה, בהיבטי משך הסימפטומים (58.6±69.5 לעומת 33.9±45.1 חודשים, בהתאמה, p=0.003) וחיוביות ל-HLA-B27 (75.6% לעומת 19%, בהתאמה, p<0.001). נמצאה הסכמה בין הראומטולוגים לרדיולוגים בדבר האבחנה ב-262 מקרים (87.3%), בעוד ש-34 מטופלים (11.3%) אובחנו עם SpA אקסיאלי על ידי ראומטולוגים בלבד (קלינית), ו-4 מקרים (1.3%) הוגדרו כמרמזים ל-SpA אקסיאלי על ידי רדיולוגים בלבד. בצקת של מח העצם (BME) וסקלרוזיס הראו את הרגישות הגבוהה ביותר, בעוד תהליכי ארוזיה ונעגים שומניים נמצאו כבעלי הסגוליות הגבוהה ביותר, עבור אבחנה עם SpA אקסיאלי. השילוב של BME עם ארוזיות נמצא כבעל הערך המנבא החיובי הגבוה ביותר (86.5%).

החוקרים סיכמו כי ממצאי ה-MRI בעלי הערך האבחנתי הגבוה ביותר בקרב מטופלים עם חשד ל-SpA אקסיאלי הם שינויים מבניים במפרק ה-SI, לבד או בשילוב עם BME. ממצאי המחקר מרמזים לכך כי בעוד שהיעדר BME איננו מתאים לרוב לאבחנה עם SpA אקסיאלי, הימצאות של BME לא בהכרח מאשרת אבחנה של SpA אקסיאלי.

מקור: 

Baraliakos X, Ghadir A, Fruth M, Kiltz U, Redeker I, Braun J. Arthritis Rheumatol. 2021;73(5):800-805. doi:10.1002/art.41595

נושאים קשורים:  מחקרים,  תהודה מגנטית,  דלקת חוליות מקשחת,  תסמינים אקסיאליים
תגובות