מחקרים COVID-19

החיסון לקורונה בהריון מקנה גם הגנה לתינוק בחודשי חייו הראשונים

מחקר ב"אסותא-אשדוד" מצא: כמות הנוגדנים בתינוקות שנולדו לנשים לאחר חיסון גבוהה פי 3 לעומת תינוקות שנולדו לנשים לאחר החלמה | בשני המקרים רמת הנוגדים בתינוקות היתה גבוהה מזו שבאמהות

אם ותינוק במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד מפרסמים הבוקר (ג') מחקר שבדק האם חיסון האם ההרה עוד בשלבים מוקדמים של ההריון יכול להקנות הגנה גם ליילוד על ידי העברת נוגדנים דרך שליה.

המחקר ביקש לבדוק נוכחות נוגדנים ל-covid-19 בדם טבורי של ילודים בהשוואה לדם האם וכן בדגימות חלב האם. במחקר השתתפו 40 נשים, 28 מחוסנות ו-12 מחלימות. הזמן הממוצע בין החיסון ללידה היה כשלושה חודשים.

בבדיקת נוגדנים ל-anti-N המעידים על הדבקה בוירוס נמצא שכל המחלימות אכן חלו בוירוס הקורונה. מצד שני, בקבוצת המחוסנות היו שתי נשים (7.1%) שחלו בוירוס ללא ידיעתן.

פרופ' ערן ברזילי, מנהל יחידת אולטרסאונד נשים ויולדות ב"אסותא אשדוד". "נשים, אל תחששו - תתחסנו". צילום: דוברות בית החולים

בבדיקת נוגדנים לחלבון ה-SPIKE של הוירוס אשר מהווים את הנוגדנים המגנים מפני הדבקה, נמצאו ערכי נוגדנים גבוהים יותר בקבוצת המחוסנות בהשוואה לקבוצת המחלימות. בבדיקת דם טבורי בלידה (דם היילוד אשר נלקח מחבל הטבור לאחר הפרדתו) נמצא כי יש העברה משמעותית של נוגדנים דרך השליה אל העובר.

רמת הנוגדנים בילודים היתה גבוהה בכ-50% מהרמה בדם האם גם במחוסנות וגם במחלימות. בשל רמה גבוהה יותר של נוגדנים אצל מחוסנות, רמת הנוגדנים של ילודים למחוסנות היתה גבוהה פי שלושה בהשוואה לילודים של מחלימות.

מוביל המחקר, פרופ' ערן ברזילי, מנהל יחידת אולטרסאונד נשים ויולדות ב"אסותא אשדוד", מסר: "במחקר מצאנו שבנשים מחוסנות לקורונה יש העברה יעילה יותר של נוגדנים מדם האם אל העובר במהלך ההריון לעומת נשים לאחר החלמה. כך שחיסון לקורונה מקנה הגנה גם לתינוק בחודשי חייו הראשונים. נשים – אל תחששו, תתחסנו".

נושאים קשורים:  אסותא אשדוד,  מחקר,  חדשות,  פרופ' ערן ברזילי,  חיסון לקורונה,  חיסון בהריון,  19-COVID
תגובות