• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

אבידה לרפואת הילדים בישראל: הלך לעולמו פרופ' אנתוני לודר

פרופ' לודר, חוקר, רופא ומחנך, יו"ר החברה למחלות מטבוליות בילדים ומי שניהל במשך שלושה עשורים את מחלקת הילדים בבית החולים זיו, נפטר אמש בגיל 68

פרופ' אנתוני לודר. "הותיר חלל גדול". צילום: בית החולים זיו

פרופ' אנתוני לודר, ששימש כיו"ר החברה הישראלית למחלות מטבוליות בילדים וכמעט שלושה עשורים כמנהל מחלקת הילדים בבית החולים זיו בצפת, הלך לעולמו אתמול (שבת) והוא בן 68. מ-1993 ועד פרישתו לגמלאות שימש כמנהל מחלקת הילדים ב"זיו".

פרופ' לודר, יליד 1953, היה מומחה ברפואת ילדים, בגנטיקה רפואית ובפגמים מטבוליים מולדים. הוא למד רפואה בלונדון וגנטיקה רפואית בקולורדו, ארה"ב. ב-1983 עלה לישראל מאנגליה והתגורר עם משפחתו בראש פינה. ב-1992 הצטרף לסגל הרופאים ב"זיו".

פרופ' לודר והליצן הרפואי ירון בן מנחם. הכיר בכוחו המרפא של ההומור. צילום: בית החולים זיו

הוא שימש שנים רבות כמרצה קליני בכיר וכמנהל תכניות הלימוד בפקולטה לרפואה של הטכניון ולפני יותר מעשור מונה לסגן דיקן ללימודים קליניים בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת וניהל בה את התכנית הארבע-שנתית. בשנים האחרונות שימש גם כיועץ הדיקן לפרויקטים מיוחדים.

לפני כשנה פרסם יחד עם  ד"ר מארי רודולף וד"ר קרי ג’יאבונס את ספר הלימוד Pediatrics and Child Health המתאר את השינויים הגדולים שחלו בתחום רפואת הילדים, החל מגישה של העדפת הטיפול הביתי ובקהילה על פני בית החולים ועד להתמקצעות ברפואת הילדים בבתי החולים. הספר נוקט בגישת לימוד פורצת דרך, המאפשרת למידה אינטגרטיבית על ידי ניתוח מקרים מתגלגלים באתר אינטרנט ייעודי שבו מתקיים דיון מקצועי בין הסטודנטים והמרצים לרפואת ילדים.

במהלך שנות עבודתו זכה פרופ' לודר במענקי מחקר רבים של משרד הבריאות, משרד המדע ומעבדות מחקר בארץ ובחו"ל. עבודתו היומיומית ועבודת המחקר שלו השפיעו באופן ישיר ומשמעותי על חיי הורים וילדים רבים לאורך השנים.

לודר היה ידוע כמי שפתח את שגרת יומו בבית החולים "בשיא הרצינות, האכפתיות והמקצועיות", כשערך את ביקור הבוקר של צוות הרופאים אצל כל הילדים המאושפזים והמטופלים במחלקה, אבל סיים את יומו, כך סיפרו עמיתיו, בחיבוק אמיץ עם הליצן הרפואי ירון בן מנחם ("קוסמיץ הגדול") מאחר שהבין את כוחו המרפא של ההומור לצורך שיפור איכות חייהם, תפקודם ומצבם של החולים וכמובן הרופאים.

הבוקר כשנודע על מותו פרסם בית חולים זיו הודעת אבל והשתתפות באבלה הכבד של המשפחה.

ד"ר יעקב שכטר, מנהל מחלקת הילדים ומנהל מרפאת ריאות ילדים ב"לניאדו", מרצה קליני בכיר בפקולטה לרפואה של הטכניון אמר: "זה צער גדול. פרופ' לודר היקר היה איש אשכולות, חלוץ בתחומי עיסוקיו כרופא וכחוקר, ממש מלח הארץ. בשנות ה-90, כשהגעתי לשנת השתלמות בבית חולים בלונדון, כל רופא יהודי שפגשתי שם שאל אותי על אנתוני - הרופא שיכול היה לבחור לעבוד בכל בית חולים ומהשורה הראשונה בלונדון אבל במקום זאת בחר לעלות לישראל, לגור בראש פינה ולנהל את מחלקת הילדים ב'זיו' בצפת. בזכות הכשרון, הידע וחוכמתו הרבה הגיע לשמש כראש החברה למחלות מטבוליות וכמשנה לדיקן רפואה בצפת. זכיתי לעבוד איתו בשנה האחרונה כחבר בוועדה להתמחות מבוססת מיומנויות. הוא היה היו"ר המוכשר שלה וכמו בולדוזר קידם את הנושא כמעט עד גמר. יהי זכרו ברוך".

פרופ' אמריטוס שי אשכנזי, מומחה לרפואת ילדים ולמחלות זיהומיות וכיום דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל, חבר ועד האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, לשעבר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, אמר: "הלב דואב ומסרב להאמין. פרופ' לודר היה רופא ילדים דגול, מוכן תמיד לתרום מהידע הרחב שלו. היתה לו חשיבה מקורית. הוא הוביל ועדות מקצועיות שונות, למשל את המועצה המדעית של הר"י. מותו הוא בגדר אבידה גדולה מאוד לרפואת הילדים בישראל".

ד"ר אילנה רייט, מומחית ברופאת ילדים, מאבחנת ומטפלת בהפרעת קשב וריכוז ב"לאומית", אמרה: "פרופ' לודר היה  מורי ורבי. מורה דגול, רופא דגול ואדם יקר וטוב. אנושי מאוד. מותו הוא אבידה ענקית לכולנו והוא הותיר כאן חלל גדול".

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים וחבר סגל בבית הספר של אוניברסיטת אריאל ומכבי שירותי בריאות, כתב לעמיתיו רופאי הילדים: "בצער רב אנו מודיעים על פטירתו של פרופ' אנטוני לודר שהיה רופא משכמו ומעלה והחינוך הרפואי היה יקר מאד לליבו. בשנה האחרונה הוביל את עבודת האיגוד בנושא התמחות מבוססת מיומנויות. יהי זכרו ברוך".

פרופ' דני מירון, יועץ למחלות זיהומיות בבתי החולים העמק בעפולה והגליל בנהריה, אמר: "אני משתתף בצערו העמוק של סגל הרופאים ב'זיו'. היינו חברים ושותפים לדרך. תרומתו לקידום רפואת הילדים בישראל בכלל ובבית החולים זיו בצפת בפרט וכמו כן בבית הספר לרפואה לא תסולא בפז. יהי זכרו ברוך".

נושאים קשורים:  פרופ' אנתוני לודר,  חדשות,  בית החולים זיו,  רפואת ילדים,  הטכניון,  הפקולטה לרפואה בצפת
תגובות
06.09.2021, 01:10

רופא דגול משכמו ומעלה, ואדם מעולה. יהי זכרו ברוך

אנונימי/ת
06.09.2021, 09:44

אני זוכר את היום הראשון שלי כסטאזר בילדים בזיו - פרופ' לודר חוקר אותי שתי וערב על ההשכלה שלי ועל התוכניות שלי לעתיד. היה לו חדר קטן עמוס בתמונות מצחיקות של חתולים ובדיחות על קפה, אז הבנתי שלפרופ' האנגלי הרציני יש גם צד מצחיק..
למדתי ממנו המון, אדם שלקח את העבודה שלו ברצינות והיה לו אכפת מהחינוך של הרופאים הצעירים, לא רק דיבר ציונות אלא גם עשה ציונות. תנחומי למשפחתו, אבד אדם גדול

06.09.2021, 09:59

מעניין שגם אני זוכר את פרופ׳ לודר מתקופתי כסטאז׳ר… איש עם לב רחב, המון כבוד לזולת ולאחר, אכפתיות אמיתית מהדור הבא של הרופאים ומבית החולים זיו, אליו רצה להביא את כולנו, וכמובן - חוש הומור משובח… אכן אבידה של אדם גדול, יהי זכרו ברוך

06.09.2021, 11:45

מותו ללא עת של פרופ לודר היכה בתדהמה את כולנו. רופא יליד אנגליה בן למשפחה של רופאים. יהודים ידועי שם שהלך בעקבות אביו והפך גם הוא לרופא ילדים. עלה ארצה מטעמי ציונות. הביא איתו מסורת רפואה אנגלית במיטבה. הקשבה למטופל ולהורים. בדיקה גופנית מוקפדת. שימוש מושכל בבדיקות עזר. חשיבה שיטתית. שכל ישר. כל אלה בצד ידע מתעדכן וחדשנות מחקרית. פרופ לודר עמית וחבר הוליך את מחלקת הילדים בזיו מחייל אל חייל. הכשיר הרבה רופאי ילדים ודורות של סטודנטים לרפואה. דמות מופת של חלוץ , רופא, מורה, וחבר. חבל על דאבדין ולא משתכחין. דר נתן ברנד

יהיה זכרו ברוך
רופא ובנאדם יוצא מן הכלל

רופא דגול, רחב אופקים בעל חזון, יכולת מנהיגות וחלוציות פורצת דרך. הזניק את רפואת הילדים במרכז הרפואיי צפת ובצפון הארץ בכמה שנות דור. חינך והעמיד דור שלם של רופאי ילדים. הכרתיו עוד משנותיו הראשונות בארץ כשגר עדיין בחיפה. איש חכם,משכיל, איכפתניק ועם חוש הומור אנגלי מיוחד. אבדה גדולה. יחסר לנו מאד. תנחומים למשפחתו וילדיו . יהיה זכרו ברוך !