COVID-19 בישראל

רוה"מ בנט: "הגבלות על התקהלויות כמעט שלא יצמצמו תחלואה"

בנט מתנגד להמלצת המומחים ובוחר להמשיך במדיניות התו הירוק, התנייתו בחיסון שלישי ומסה של בדיקות במטרה לא לפגוע בכלכלה | לא מחוסנים מהווים עתה את הרוב המכריע של החולים הקשים והמונשמים

שר הבריאות ניצן הורוביץ וראש הממשלה נפתלי בנט. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

ראש הממשלה נפתלי בנט הביע בדיון שהתקיים ביום ה' התנגדות לעמדתם של אנשי משרד הבריאות שהציגו לפניו את מסקנות דיון מקצועי של קבינט המומחים הלאומי, שבו הם המליצו על הגבלות בהתקהלויות. בנט, לפי דיווח בערוץ 12 אמש (מוצ"ש), טען שהוא מתנגד לסגרים, תובע להמשיך במדיניות שנקבעה ואף התבטא: "אין קשר בין הגבלת הופעה או משחק כדורסל לתחלואה אצל לא מחוסנים. הגבלות יובילו רק לנזקים כלכליים". עוד אמר ראש הממשלה כי "הממשלה פועלת רק לפי עובדות ואנחנו דבקים בקו שלנו".

קבינט המומחים הציג למשרד הבריאות סיכום דיון ומסקנות לפיהן יש צורך בשינוי הגישה לשם התמודדות עם מגיפת הקורונה.

בדיון שקיים בנט בהשתתפות מנכ"לי משרדי הממשלה השונים הוא התבטא: "כולם צריכים להכיר את רוח המפקד ובמקרה הזה, זוהי ממשלת ישראל. מדיניות הממשלה היא: ישראל פתוחה אבל תוך מלחמה עיקשת, מתוחכמת, במגיפה ולא בידודים סגרים ועוד-ועוד הגבלות כי זה הכי קל, אבל זה איננו פתרון". עוד אמר: "אני חושב על החולים אבל גם על הכלכלה, החינוך ועל ההורים שצריכים לצאת לעבודה. על הממשלה לשים את הדגש בימים הקרובים על פתיחה מחודשת של שנת הלימודים והחלת כללי התו הירוק המשודרג ואכיפתו".

התו הירוק ה"משודרג" יחול מתחילת אוקטובר על מקבלי מנת חיסון שלישית הזכאים לו, ומי שלא התחסן בבוסטר, בהתאם ללו"ז, יחויב בהצגת בדיקות תכופות לשם כניסה למקומות ציבוריים. כמו כן תפעל הממשלה להגדלת מספר המחוסנים. "אני פועל לפי עובדות ונתונים. ההגבלות הגורפות שהצעתם", אמר בנט לנציגי משרד הבריאות, "כמעט שלא יצמצמו תחלואה. היא ממילא נמצאת בקבוצות אוכלוסיה לא מחוסנות. ההגבלות רק יובילו לנזקים כלכליים, לפגיעה בפרנסה - ללא תועלת. אנחנו דבקים בקו שלנו: ישראל פתוחה, המשך ההתחסנות, הידוק התו הירוק ומסה של בדיקות".

הרוב המכריע של החולים הקשים – לא מחוסנים

ובתוך כך הבוקר (א') דיווח עידו אפרתי ב"הארץ" כי על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור התחלואה הקשה אצל מבוגרים יורד, וצעירים שלא התחסנו מחליפים אותם בכל בתי החולים. "לא מחוסנים מהווים עתה את הרוב המכריע של החולים הקשים והמונשמים".

לפי משרד הבריאות, יותר ממיליון ישראלים הזכאים להתחסן טרם התחסנו (גם לא במנה הראשונה). מבצע החיסונים בישראל החל לפני כתשעה חודשים. בקבוצת הגיל של בני 60 ומעלה לא חוסנו כ-110 אלף איש. בקרב קבוצת הגיל של בני 59-50 טרם חוסנו 90 אלף, בקרב בני 49-40 – לא חוסני כ-145 אלף ישראלים. בקרב בני 39-30 לא חוסנו עדיין 180 אלף ובקרב בני 29-20 – לא התחסנו 230 אלף. זאת בנוסף לכ-350 אלף ילדים ונוער.

עוד מנתוני משרד הבריאות: המאפיין הבולט ביותר של החולים הקשים הממלאים עתה את מחלקות הקורונה ויחידות טיפול נמרץ, ביניהם לא מעטים שגם מחוברים למכונות אקמו ומונשמים, הוא היותם לא מחוסנים. רובם משתייכים לקבוצה של כ-240 אלף בני 40–60 שלא התחסנו. חלק קטן יותר מהחולים במצב קשה משתייכים לקבוצה של כ-400 אלף לא מחוסנים בבני 30-20. כמו כן, מאז החל גל הקורונה הרביעי ביוני, 96% מהמתים בקבוצת הגיל של בני פחות מ-50 לא התחסנו כלל. הלא מחוסנים מהווים 69% מכלל החולים הקשים בקבוצת גיל זו.

בדיווח צוטטו רופאים מכמה בתי חולים שהצביעו על כך ש"מאז שהוחל במתן החיסון השלישי, גם הקשישים המחוסנים כבר לא מגיעים. אנחנו רואים רק חולים שאינם מחוסנים. אצל הלא מחוסנים הצעירים, המחלה קשה הרבה יותר בצורה שהם לא היו יכולים להעלות על דעתם", אמרה ד"ר אליקים-רז מ"בילינסון".

צוות כתבי "ידיעות אחרונות" ו-ynet הציג בדיווח הבוקר תיאור מכמה ממחלקות הקורונה העמוסות ביותר וגם כאן הדיווח מתמקד בלא מחוסנים שמעמיסים על מערכת האשפוז ובתלות של החולים הללו במכונות ההנשמה ואקמו. הרופאים שצוטטו בדיווח מבתי החולים סורוקה, הלל יפה, איכילוב ואסף הרופא, תיארו את תמונת המצב כ"חדרי מלחמה" ואת הקשיים שעימם הם מתמודדים כתוצאה מהעומסים הללו. "אם היו יותר מתחסנים, אפשר היה לחסוך את התמונות הקשות", ציינו.

נושאים קשורים:  חיסונים,  קורונה,  תו ירוק,  מחלקות קורונה,  חדשות,  19-COVID,  לא-מחוסנים
תגובות