דעות

קיצור תורנויות המתמחים יפגע באיכות הטיפול ובאיכות ההתמחות

פרופ' אבישי אליס במכתב אישי לשר הבריאות: "אל תקבל החלטות חפוזות והתעלם מהאיומים. לקיצור משך התורנויות יש להיערך במתווה הרואה תמונה מלאה, אחרת נוביל לבכייה לדורות"

"אנא התעלם, למרות הקושי, מהרעשים, מהמחאות ומהאיומים". צילום: תומר נויברג/ פלאש 90

שמי אבישי אליס, מנהל מחלקה פנימית זה תשע שנים, רופא זה 33 שנה. עומד בראש האיגוד הישראלי לרפואה פנימית (בימים אלה: מחלקות פנימיות ומחלקות פנימיות קורונה). במהלך השנים העמדתי שורה ארוכה של מתמחים, שבגרו והפכו למומחים בעלי שם – כולם היו והינם בניי. אני חפץ וגאה בהצלחתם, ברווחתם האישית, המקצועית וגם המשפחתית, כפי שאני עושה בילדיי שלי.

לקראת סוף השבוע נתבשרנו על מחשבותיך, שר הבריאות, לקצר את שעות תורנויות המתמחים ל-16+2, כשהדבר יתחיל במקצועות הפנימית והמלר"ד בפריפריה. החלטתי לפנות אליך במכתב אישי ובו אני מבקש להעביר את מחשבותיי בנושא.

ההתמחות ברפואה מבוססת על ההתנסות האישית העצמית והמודרכת, אליה נחשפים בחיי היום יום והלילה. ככל שהחשיפה וההתנסות גדולים יותר, ההצלחה והאיכות עולים. הדבר משול ל"שעות טיסה". במקביל, תוך כדי לימוד וההכשרה, אנו מספקים שירות רפואי לחולים הזקוקים לעזרתנו. חלק מהשירות הוא רציפות המעקב והטיפול על ידי אותו רופא וצוות.

קיצור התורנויות במתווה 16+2, יחייב הארכת ההתמחות בשיעור של כ-30%. בכירורגיה כללית – כשנתיים, וברפואה פנימית כ-16 חודשים. במקביל יהיה צורך בעדכון התקנים בכדי לאפשר את עבודת היום יום

אין ספק שבשנת 2021, הדאגה לרווחה האישית של הרופאים, ובהם המתמחים, חשובה. אלא שלאור חשיבות התורנויות, חשיבות מידת החשיפה לתהליכי ההתמחות ולרציפות הטיפול בחולים, יש להיערך לקיצור משך התורנויות במתווה הרואה תמונה מלאה, אחרת נוביל לבכייה לדורות. נצליח אמנם בנקודה אחת - קיצור משך התורנויות, אך בו בזמן נפגע באיכות הטיפול הרפואי ובאיכות ההתמחות.

אני מבקש לחדד כמה נקודות:

מבנה העבודה שונה במקצועות הרפואיים השונים - מתווה העבודה במלר"ד, המאפשר חלוקת יום העבודה אף לשלוש משמרות, שונה מהמחלקה הפנימית, בה רצף הטיפול וההיכרות עם החולים הכרחיים.

קיצור משך התורנויות בכל מתווה שהוא מצמצם את שהות המתמחים בשעות הבוקר. זהו הזמן ביממה בו נערך הלימוד (בין אם בישיבות ודיוני צוות, ובין אם בעבודה מול החולים). קיצור התורנויות במתווה 16+2, יחייב הארכת ההתמחות בשיעור של כ-30%. בכירורגיה כללית – כשנתיים, וברפואה פנימית כ-16 חודשים. במקביל יהיה צורך בעדכון התקנים בכדי לאפשר את עבודת היום יום.

עקב קיצור שעות העבודה של המתמחים, שכרם אמור לרדת בהתאם. אם רמת השכר תישמר, יהיה צורך בתיקוני שכר בהתאם לרופאים המומחים, שנושאים בעיקר נטל היום-יום של ההדרכה, ההכשרה ואיכות הטיפול בחולים.

אדוני השר, אנו בעיצומה של מגיפת הקורונה, בה מתגלה ביתר שאת המחסור ברופאים בכל המחלקות, ובעיקר במחלקות הפנימיות. כפי שאתה יודע, אנו נאבקים מאז אביב 2019, ועוד יותר בזמן הקורונה, על מימוש המלצות הועדה הממשלתית, ועדת טור כספא, בהשתתפות משרדי הבריאות והאוצר שמצאה בין היתר, משבר קשה וחוסר כרוני ברופאים במחלקות.

לפי דו"ח הוועדה, חסרים בכל מחלקה פנימית בישראל בין שלושה לארבעה רופאים, סה"כ כ-400 תקני רופאים, וזה עוד טרם צמצום שעות העבודה של המתמחים, ובלי להתחשב בעומסים הכבדים מנשוא, שאיתם אנו מתמודדים בתקופת הקורונה. יש להבהיר, כי התקנים הזמניים שחילק האוצר בקורונה הגיעו באופן חלקי בלבד למחלקות הפנימיות, ולא הצליחו להפחית מהעומס ומהשחיקה היומיומית הקשה על הרופאים הפנימאים, מתמחים ומומחים.

החוסר במתמחים ובמומחים קשה שבעתיים בפריפריה

עקב הפנדמיה, עומסי עבודה, כמעט לא אנושיים, ומנגד - מחסור של מאות רופאים במחלקות הפנימיות. כוח אדם ברפואה אינו רשימת שמירה במחנה הצבאי, או פיונים על לוח שחמט. כוח האדם במחלקות נבנה באיטיות, בטיפוח ובדאגה אישית, אנחנו עוסקים בהצלת חיים.

לכן, אל נא תקבל החלטות חפוזות, עקב לחצים מכל סוג, ואנא נסה לנטרל אמוציות ותחושות. לקיצור משך התורנויות, שהוא מטרה חשובה ללא ספק, השפעות על מערכת הרפואה. הפתרונות צריכים לכלול היערכות אמיתית וביצוע מדורג ואחראי.

חבריי ואני רוצים מערכת בריאות חזקה, בצד חוויית התמחות המותאמת ל-2021 (שלוקחת בחשבון גם את רווחת הפרט של המתמחים שלנו). נשמח, כאנשי השטח, לעזור ולפתח את הדברים עד להצלחה.

אנא התעלם, למרות הקושי, מהרעשים, מהמחאות ומהאיומים, קבל את ידנו המושטת לעזרה, כדי לקדם יחד את נושא קיצור התורנויות, ברוח המתווה שהוצג בדו"ח הוועדה שהוקמה על ידי הר"י.

נושאים קשורים:  פרופ' אבישי אליס,  קיצור תורנויות,  חדשות,  דעות,  שר הבריאות,  מתמחים
תגובות
אנונימי/ת
29.09.2021, 19:14

מביך, כמה זמן מתוך התורנות מתבזבז ולא הולך לחינוך וחניכה, להתנסויות ולכל הדברים הראויים שצויינו. האיומים הם שלך ושל מקבילך באיגוד הכירורגי ולא של המתמחים. שנים של פלסטר והסתכלות הצידה מתפוצצים לכולנו בפנים.

שוב, מביך.

אנונימי/ת
29.09.2021, 19:21

לא קצת פטרוני לומר:
" במהלך השנים העמדתי שורה ארוכה של מתמחים, שבגרו והפכו למומחים בעלי שם – כולם היו והינם בניי"?

פרופ' אליס, תחת הכהונה שלך לא השתפר מצבן של המחלקות הפנימיות. מסקנותיה של ועדת טור כספא לא מיושמות. אתה קורא בריאיונות לשינוי, אבל לא מעבר. לא היה צומת במדינה שנחסם בשם המשאבים שחסרים למחלקות הפנימיות.

כעת, אתה אומר שחור על גבי לבן, ששיפור תנאי העבודה של המתמחים עלול להיות על חשבון השכר של הבכירים ועל כך אתה כותב מכתב לשר הבריאות?

אנונימי/ת
29.09.2021, 20:17

בושה וחרפה שזה מה שרופא כותב, זו דוגמא לקבעון וחוסר הבנה בצרכים של הדור הצעיר של הרופאים. מה שהיה כבר לא רלוונטי ל 2021, וצריך להתקדם...דור הרופאים שחפץ להשאיר את המצב כפי שהוא היום הוא זה שיגרום ל"בכיה לדורות" לעזיבת רופאים לחו"ל.
ונראה שההתנגדות של פרופ' אליס, היא בפיסקה השניה של דבריו " קיצור שעות העבודה של המתמחים, שכרם אמור לרדת בהתאם. אם רמת השכר תישמר, יהיה צורך בתיקוני שכר בהתאם לרופאים המומחים"
זה כנראה מה שמטריד אותו, ולא מערכת הבריאות או "בניו" המתמחים....

אנונימי/ת
02.10.2021, 20:51

כל מילה בסלע

אנונימי/ת
29.09.2021, 20:18

אוי אוי אוי, צעק הדינוזאור…
ומה עשית אתה בכל השנים הרבות שהיית במערכת כדי לשנות אותה ממרום מגדל השן שלך לטובת המתמחים?
מה אתה יודע על הרכב ההתמחות הנוכחית, על מרכיביו העיקריים כעבודות מזכירות, עבודות המתאימות לעוזר רופא, לאחות ולסניטר (מבלי לפגוע בכבודם) ועוד מיני מטלות חסרות קשר להכשרה הרפואית?
תוציא את כל הזבל הזה, ואחרי קיצור תורנות ל-16 שעות, עוד יישאר זמן לאקדמיה!

29.09.2021, 20:22

מתנגדת חרצות לדעת כותב המאמר. שעות של בזבוז זמן , חוסר ריכוז, ובוודאי חוסר למידה מוחלט ברמה ככ גבוהה של עייפות. לא אנושי ולא הגיוני.

אנונימי/ת
02.10.2021, 20:51

בדיוק!

אנונימי/ת
29.09.2021, 20:39

אני רופא בכיר
מומחה אחרי פנימית ותת התמחות פלוס פלואשיפ. תומך בכל הלב במאבק המתמחים. פרופ אליס - צורת העסקת המתמחים היא פוגענית. היא גורמת לנזקים אישיים, נפשיים ומשפחתיים. אין סיבה שהמתמחים ישלמו מחיר יקר . ההתמחויות בישראל הן ארוכות יותר מארהב (3 שנות פנימית שם). גיל המתמחים מבוגר יותר כאן. לא זוכר שפרופ אליס הוביל ב 30 שנותיו כרופא בכיר מאבקים לשיפור תנאי המתמחים. עכשיו, שיש שעת כושר לשינוי, הוא צועק ״תעצרו״. ככה זה שאתה 30 שנה אחרי התמחות.. שוכחים. מתמחים - תתפטרו, אל תוותרו. די לניצול. הזמנים השתנו.

אנונימי/ת
02.10.2021, 20:52

כל הכבוד. גם אני תומך/כת במאבק המתמחים הצודק

אנונימי/ת
29.09.2021, 21:03

פרופ אליס, כל הכבוד על האומץ לומר דברים נכונים ולא פופולאריים. באמצע פנדמיה וכאשר המחלקות הפנימיות נעות בין שורדות בקושי לאי ספיקה, עיקר המשאבים צריכים להיות מופנים לתגבור המערכים הפנימאים/טיפול נמרץ.

אנונימי/ת
29.09.2021, 21:09

בתור רופא שעבד במחלקה המהוללת של פרופ' אליס, אני יכול להגיד בצורה חדה, אין ולא היה לפרופ' אליס שום כוונה להכשיר מתמחים. איכות הרפואה וההוראה במחלקה שלו ירודה באופן קיצוני.
מה עשה הפרופ' הנכבד בעשור האחרון לטובת המתמחים ברפואה הפנימית? מה לגבי הכשרתם?
האם אכפת לו בכלל מהעובדים תחתיו או מהחולים? ספק גדול.
עוד דינוזאור פונקציונר שהשתחל לתפקיד בהר"י לעכשיו יוצא נגד המתמחים שלו.

אנונימי/ת
29.09.2021, 21:35

אולי אם יורידו חצי שנת מדעי יסוד, שזה פיקציה מהסרטים, ויהפכו אותה לזמן מחלקה, יהיה על מה לדבר

אנונימי/ת
29.09.2021, 21:36

איזו שטות מוחלטת,כמתמחה בבית חולים שלישוני שמכיר התנהלות בבתי חולים בעולם עובדה שאפשר ורצוי להפסיק תורנויות כ"כ ארוכות, אנחנו לא למדים כמעט כלום במהלך ההתמחות עם כל העבודות הזוטרות והלא מקצועיות שאנו עושים בכל יום עבודה ותורנות ובוודאי שמהלך תורנות איננו למדים כלום, בהצלחה עם לקבל תשובה מהכונן שלך שמקבל כסף ואז מתעצבן שמתקשרים אליו בנודע לחולים.

לי ולכולנו מתו והתדרדרו חולים בגלל ההפקרות של שעות העבודה במהלך תורנויות.

שלא נדבר על בתי חולים לא מעטים כמו אצלנו באיכילוב שמצופה ממני להחתים יציאה אחרי 30 שע' ולהמשיך לעבוד.

לשם שינוי תפרסמו את דעת הרוב
- שהיא כמובן לצמצם משמעותית את שעות התורנות!.

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:06

לא מבין איך הפרופסור הנכבד חושב שתורנות של 26 שעות היא יעילה. המנהל הדגול עוזב את המחלקה בשעה 17:00, אחרי 8 או 9 שעות. הוא יעיל? בושה וכלימה

אנונימי/ת
02.10.2021, 20:54

אם הוא לא בחו"ל... אז הוא עושה סבב בוקר. גם כן הוראה. קיצור התורניות יאפשר למתמחים ללמוד יותר בעצמם.

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:21

איך נותנים במה לפרופ יהיר ומיתנשא?
חבל מאד

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:46

הגיע הזמן לפרק את המושג " רפואה פנימית" , הארכאי , מארכיון המושגים של רפואה מודרנית. לבית החולים מגיעים חולים במצב קריטי , והם לרוב עם כמה בעיות מתחומים שונים. את הניהול הביורוקרטי של תיזמון היועצים למחלקה , אפשר על ידי פאראמדיקים ואחיות ולא צריך את הבלון הנפוח של " מנהל מחלקה פנימית" . בארה"ב צומח לו מקצוע ההוספיטליסט , שזה רופא שעוסק בטיפול החולים קריטיים באשפוז . זו קריירה לכל דבר. כל יתא החולים , שאינם מאושפזים , צריכים לקבל טיפול בקהילה מרופאי קהילה מנוסים. אבל דוקטור אליס אין לו דבר וחצי דבר עם זה , כי הוא , כמו אדוניו מההסתדרות הרפואית , דואגים לספק לחתולים שמנת . וקוצר ראייתו יגרום , כמו הרבה דברים במדינה , לקריסה של המערכת. כבר היינו בסרטים הללו.

אנונימי/ת
29.09.2021, 22:54

הפתרון - קיצור תקופת ההתמחות. אפשרות א. שנה ראשונה - 10 תורנויות בחודש שנה שניה 6 תורנויות שנה שלישית 4 תורנויות. הורדת מדעי יסוד והרוטציות בהתאם. מי שירצה לחקור - בבקשה, מעבר להתמחות. כל אלה רק אם יהיו מספיק תקנים. אפשרות ב. תקני תורנים - כוח אדם נוסף לתורנות בלבד - רופאי בית. מעבר ל 8 שעות העבודה בבוקר. התמורה חייבת להיות בעלת משקל. באירופה רופאי הבית מהווים את רוב עמדות התורנות. אין להם קשר לתכנית ההתמחות. חלק גדול בוגרי ההתמחות וכעת מרוויחים בגדול.

אנונימי/ת
30.09.2021, 01:48

בתור רופאה בכירה תמיד מציינת בקול רם וברור שאף אדם לא צריך לעבור את הסיוט של תורנות שנמשכת 26 שעות!! לא 4 תורנויות בחודש, לא 6 ובטח שלא מעבר לכך!
למרות זאת, מסכימה שהעבודה בשעות הערב והלילה חשובה להכשרתינו .ולכן צריך לעבור למתכונת של 12 שעות כאשר גם בכירים נוכחים בשעות האלו, ואין לי שום התנגדות לתרום את חלקי.
גם משמרת של 12 שעות ארוכה מספיק ולא פשוטה.
ההתמחות צריכה להיות מוסדרת ומסודרת, ולא תקופה שעיקרה ״סתימת חורים״ ובזבוז זמן במטלות לא רלוונטיות. אם יתמקדו באמת בהכשרה ולימוד אין צורך להאריך את ההתמחות עוד יותר.
פשוט מביך שהגילדה הישנה ממשיכה למרר את חיי הרופאים הצעירים, גוררת רגליים וממציאה כל מיני פתרונות הזויים ולא מספקים.
ובנוגע לדוח קיצור התורנויות של הר״י - אשר קראתי את רובו, מתקשה להבין מדוע מתמחים בהרדמה וטיפול נמרץ וכן בכירורגיה אינם מתאימים לעבור למתכונת עבודה מקוצרת. פנימאים לא צריכים ״ רצף טיפולי״ אבל כירורגים כן??
ומה לגבי המומחים אשר מבצעים תורנויות לילה? הכשרתינו ״ הסתיימה״ מדוע לא מקצרים לנו את יום העבודה?
מקווה שהצעירים שלנו לא יתקפלו ויצליחו במאבקם הצודק ( עם תמיכה של מנהלי המחלקות שלהם)

אנונימי/ת
30.09.2021, 08:19

כבר היום מתמחים מסיימים התמחות ויוצאים לשוק כמומחים בלי לדעת כיצד לטפל בחולים באופן עצמאי. אי אפשר להחזיק את המקל בשתי קצותיו. רוצים מנוחה ומרגוע - אל תלכו למקצוע הרפואה. אין מה לעשות הרפואה נלמדת כמקצוע של שוליות. לנסיון המרובה אין תחליף.

אנונימי/ת
30.09.2021, 09:01

לא משך התורנות קובע את איכות ההתמחות. יש בזבוז זמן במהלך ההתמחות על עבודות "שרות" של מזכירות, מנהלות וכדומה שיכולות וצריכות להיות מבוצעות על ידי מזכירות, מתאמות וצוות סיעודי. עובדה שבמדינה קטנה כמו ארה"ב מסיימים התמחות למשל באורטופדיה עם יכולת לעצמאות בסיומה במשך 5 שנים ולא 6 כמו בישראל.

אנונימי/ת
30.09.2021, 12:42

לא להשוות לאה״ב, שם בחינה לרישיון בעיסוק ברפואה הרבה יותר קשה ומורכבת ממה שיש בישראל

צודק 100%
לא לוותר

אנונימי/ת
30.09.2021, 15:01

מביך. לפי התגובות כאן נראה שהמחלקה שלך עוד יותר. לא מבין מה זה משנה מה אתה וחבריך רוצים מדובר כאן בהעסקה חריגה ולא חוקית בשום מקצוע אחר שהתאפשר כמשהו חריג ונהפך לסטנדרטי. מבחינת התשלום תורנות כיום לא משולמת כשעות נוספות וזה ביזיון אין תגמול כלכךי סביר על תורנות ביחס לתקנות שכר המינימום...

פרופ׳ אליס תתבייש. קשקוש אחד גדול.
רופא עייף הוא רופא מסוכן !!!

אנונימי/ת
30.09.2021, 16:31

צודק הפרופ' אליס. בעיה גדולה. עתה יווצר כאב ראש גדול למנהלים: איך לעשות תוכנית התמחות יעילה ומלמדת ואיכותית,בניגוד לפארטאצ' הקומבינטורי הישראלי המצוי.
כל מי שעבר התמחות יודע כמה זמן מתבזבז על אדמיניסטרציה. על איך הרוטציות הן זמן חופש שלא עושים בו כלום. איך אין הישגים נדרשים, טיצ'ינג מסודר. המתמחה הוא בראש ובראשונה פועל שחור. שלא נדבר על הבזבוז של שנת הסטאז'.
יש כל כך הרבה דרכים לשפר את ההתמחות והרמה המקצועית, אבל הכי קל להתפס לאורך ההתמחות. זה לא דורש כלום מהבכירים.

אנונימי/ת
30.09.2021, 19:40

כל מילה. רפואה בישראל לומדים לבד

אנונימי/ת
30.09.2021, 16:37

הגיע הזמן גם לפרק את הדיכוטומיה בין מתמחה לבין מומחה בחלק מהמקומות, בעיקר הכירורגיים. גם מומחה צעיר שהפסיק לעשות תורנויות, יכול לקבל ליווי והדרכה נוספת על תקן מומחה צעיר. אין הכרח שבסיום התמחות הרופא יהיה בעמדה עצמאית לגמרי. אבל לפחות שתנאי עבודתו ישתפרו במעט.

אנונימי/ת
30.09.2021, 18:07

הזיה

אנונימי/ת
30.09.2021, 19:11

פרופ׳ נכבד, הזמנים אינם אותם זמנים והדרישות לא אותן דרישות. כיאה למקצוע שמתקדם ומתחדש עם השנים, גם אתה צריך להתעדכן!
ושלא נדבר על השעות הרבות הלא מנוצלות לטיצ׳ינג. אתה הרי בטח יודע זאת (כך אני לפחות מקווה).
אז קצת כנות וענווה. וקצת אמפתיה- גם אם זה אומר שיזיזו לך קצת את הגבינה.
״כולם היו ילדייך״- האמנם? האם באמת היית נוהג כך לילדייך? לנכדיך? ככה היית רוצה שיחיו את חייהם? הרי אלה לא חיים.
אובדנות, מחלות נפש, סרטן, התפרצות מחלות אוטואמוניות, הפלות- והיד עוד נטויה.
אל תהיה שותף לפשע הזה. אפשר עוד לתקן!

אנונימי/ת
30.09.2021, 19:38

במשרד האוצר יודעים היטב שעל כל תקן שמפנה מתמחה קופצים 10 ממתינים להתמחות. כי זה אופיים של רופאים בישראל, החל מהמועמדים ללימודי רפואה וכלה בפנסיונרים.

אנונימי/ת
30.09.2021, 19:49

כמה שטיוית, ואם כבר מתייחס למשל ההכשרה של טייסים וחשיבות "שעות הטיסה", אתה יודע כמה שעות טייס ישן לפני שהוא עולה על מטוס? מינימום 8 שעות! והוא לא יטוס יותר מ-12 שעות! היו לך 30 שנה לשפר את מחדל שעות ההתמחות ולא עשית כלום בנושא. עכשיו בבקשה אל תפריע.

אנונימי/ת
30.09.2021, 21:45

כמה אירוני שאתה משווה את שעות העבודה של רופא לטייס. דבריך הם הזיה. אשמח לשמוע את דעתך אם הטייס שלך ייספר שהוא כבר אוחז את הגאי המטוס 24 שעות ושלא הספיק ללכת לשירותים או לשתות כבר 8 שעות. מי בדיוק נשאר בבית החולים ללמד את המתמחים בערב? בתור אחד שסיים התמחות בישראל וגם שירת בחיל האויר, אני אומר לך, אתה נשמע כמעט שיכור. אולי אתה פשוט עייף? רוצה להשוות למשהו, מציע שנשווה את עצמנו למערכות רפואה אחרות, שהן רק קצת יותר טובות, לא לעולם התעופה, שהוא טוב בהרבה. ברוב המחלקות בארץ רמת הוראת המתמחים אינה מתקרבת לזו שבחו"ל, ושם, פרופסור יקר, לא עושים תורנויות של 26 שעות, לא מורחים התמחות כירורגית על 6 שנים. המומחים הצעירים שם יודעים לנתח ומשתכרים שכר הגון, לא נדרשים להתחנן לאחוזי צקן בשכר שמקביל להתנדבות. מציע שתתחיל להשקיע בדברים אחרים מאשר המאבק ההזוי באלו שרוצים להפסיק תנאי עבודה של 26 שעות. אולי תדאגו להעלות את רמת ההתמחות? שמתמחה לא ישקיע שליש מזמנו בעבודה של פקיד?

01.10.2021, 10:00

פרופ אליס, הנני מטופלת מין השורה, לא רופאה לא מתמחה, ה"מאמר\" הזה- אתה מבזה
את עצמך, הדעות שלך מיושנות, לא הגיוניות...מה שהיה לפני 100 או 20 שנה, לא רלוונטי לדור הצעיר, כמות המידע גדלה, כמות המטופלים גדלה, כמות הטכנולוגיה. מי שבוחר רפואה לא מוכן לוותר על בריאותו, על משפחתו.. מה שהיה , לא יכול להמשיך. עבדות פסה מהעולם. גם בארה\"ב יש כאלה שהיו רוצים שהעבדות תמשך.. אבל לא.. אנחנו רוצים רופאים חדים, רעננים, מחוייכים, שירותיים, בריאים ומאושרים. גם להם מגיע.
תפסיקו להפחיד ולאיים, היה מצופה ממך כמנטור, כמורה, שתרים את העיניים תסתכל לילדים האלה בעיניים ותגבה אותם תדרוש עבורם את התנאים האלה ולא תלך נגדם.
החוסר גיבוי ואי ההקשבה של הדור המבוגר למתמחים, מעורר סימני שאלה מאד גדולים האם הינכם ראויים אכן להיות מנטורים של הדור הצעיר. כי הכשרה זה לא רק ללמד רפואה, אלא לדאוג לרווחתם של הרופאים, שיהיו מסוגלים לתת רפואה טובה ואיכותית.

01.10.2021, 11:50

ההתנפלות האגרסיבית וההיסטרית על פרופ' אבישי אליס מבזה אתכם- המגיבים כאן. הרפואה הפנימית- מלכת הרפואה- נמצאת במתקפה מתמדת והתוצאה היא צפיפות במחלקות, פיחות באיכות הטיפול ובריחה של מומחים מהמקצוע. במקום לפעול לתיקון המצב אתם מטפחים את הניגודים והריבים הפנימיים. כמי שעבר את המסלול במשך שנים רבות, בתנאי התמחות קשים (מרחק 70 ק"מ לכל צד) תיאורי הזוועה על אורך התורנות לא מרשימים אותי במיוחד. גם במאה ה-21 רפואה היא מקצוע של "שוולות", לא ניתן ללמוד להיות רופא מהספר בלבד. וכן צריך למצוא נוסחה סבירה שמשלבת למידה מעשית עם האפשרות לקיים במשך שנות ההתמחות מערכת אישית ומשפחתית סבירה.

אנונימי/ת
01.10.2021, 12:38

כן, אנו רואים איך תיאורי אורך התורנויות לא מרשימים אותך. זאת *בדיוק* הבעיה. בדיוק הזחיחות והאטימות.
וכך פוגעים גם בעובדים וגם במטופלים. אבל זה לא מרשים אותך.
אני מבין שזה או 26 שעות שוליה או רופא רע שרק לומד מהספר. אין באמצע, נכון? בארה"ב 26 שעות - והם מצויינים. בבוליביה לומדים רק מספר והם גרועים. ככה, נכון?
מציע להרחיב את האמפתיה ולזנוח את הטראומות שהתורנויות הזוועתיות שאתה עברת חרטו בך (והרי זה טבעי שקשה לשאת את המחשבה שכנראה אכלת חרא שממש לא היה הכרחי, ומנגנון ההגנה קופץ וצועק "לא! זה היה הכרחי! כי אי אפשר רק ללמוד מספר!).
פתח וקרא את הדו"חות של מרש"ם ובהם עבודה מעמיקה והצעות מודלים שונים להתמחות ראויה עם שעות עבודה סבירות יותר - מודלים המתבססים על דברים שקיימים בעולם המערבי כבר ברגעים אלו.

או במינימום, אל תפריע לשינוי צודק שצעירים ממך נאבקים עבור כולם (רופאים ומטופלים) ובעצם משקיעים אנרגיות במקומך.

אנונימי/ת
03.10.2021, 00:02

מסכימה עם ד"ר רשף.
מקצוע הרפואה - מקצוע של שוליות. עבודה עם מומחים - כשלעצמה היא לימוד.
בנוסף:
מצד שני - צריך לקרוא - ללמוד בהתמחות וכל החיים. (בלי לחכות שילמדו אותכם בהרצאות).
ההתמחות בארצות הברית הרבה יותר אינטנסיבית. המתמחים שם גם יותר עצמאיים ולוקחים אחריות.
-תורנות זה ניסיון - אם מפחיתים תורנויות- רצוי להשלים שעות-ניסיון.
- עייפות - תהיה גם בתורנויות קצרות יותר - הן משום שאנשים לא בהכרח ישנו לפני תורנות והן בגלל שתמיד נהיה עייפים בלילה - זמן שאנו רגילים לישון בו.
אם מקצרים תורנויות - צריך להוסיף תקנים בפועל.

אנונימי/ת
01.10.2021, 13:31

דר' רשף, אכן השיח הדרדר, הרבה באשמת פרופ' אליס שנגרר לאיומים. אני יכול להבין את נקודת מבטך, אבל השתנו הזמנים. עבדות שחורים היתה חוקית לפני 100 שנים, גם הטרדות מיניות היו הנורמה, ונשים לא היו כירורגיות. הזמנים משתנים, ולטובה. ישנה אבולוציה הן של החברה והן של הרפואה. אבולוציה שמגיעה עם יתרונות וחסרונות. אבל הווקטור הכללי הוא חיובי. נכון יותר שתעזור להכווין את הזרם לכיוון הנכון, מאשר לנסות לשחות כנגדו.

01.10.2021, 14:14

פרס נובל למי שימצא את נוסחת הקסמים שתאפשר להשתלם במקצוע הרפואה- בשכר טוב, בלי תורנויות ותוך ניהול חיי משפחה מלאים. לא קורה בצבא קבע, לא במשטרה, לא בשירותי חירום. מניסיון, זה קשה ומתיש אבל בסוף הדרך (5-7 שנים) יש מקצוע מבטיח ומעניין.

01.10.2021, 13:38

קיצור השעות הוא חיוני ומתבקש. הקיצור חשוב מאד מבחינה בטיחותית למטופל ולמטפל. זה היה צריך להיעשות מזמן עוד כשאליס וקלוגר היו מתמחים, ואז כל מערכת הבריאות היתה משתדרגת מזמן בהתאם !
לעניות דעתי, דווקא כעת זה העיתוי המושלם מבחינת המתמחים ואולי של כל מערכת הבריאות להבריא במקצת.

אנונימי/ת
02.10.2021, 08:05

שקרן נוכל אפס. רופאים כמוך הורסים את המערכת , לך כבר לפנסיה יא עלוב.

אנונימי/ת
02.10.2021, 09:29

שמע אנונימי 08:05, גם אם מתוך תסכול, התקפות אישיות וכינויים כמו נוכל, שקרן, אפס, לא מקדמות את העניין, או כל עניין שאתה רוצה לקדם. יום אח מישהו יקרא גם לך לצאת לפנסיה...

02.10.2021, 16:20

הבעת דעה לגיטימית יכולה להיות אנונימית אבל הטחת קללות וגידופים במסווה אנונימי זה מעשה של פחדנות ונבזות. מישהו צריך לעשות סדר בפורום הזה...

אנונימי/ת
03.10.2021, 14:43

הפרופסור מייצג דור שצריך לפרוש. מקבע את האנכרוניזם ומתהדר ב'מאבקים' קיקיוניים שאינם מועילים לאיש.

אנונימי/ת
04.10.2021, 16:48

ברב במחלקות הפנימיות בארץ אין חניכה אמיתית של המתמחים. המנהלים עסוקים בכיבוי שריפות ורופאים בכירים בפרסום מאמרים לצורך קידום אישי. המחלקות לא נענשות על אי עמידה של המתמחים בבחינות סוף ההתמחות. למעשה למנהלים אין אינטרס ממשי שהמתמחים יעברו בחינות כי מדובר בכח עבודה זול. שמונים אחוז מהזמן של המתמחים מתבזבז על עבודה שחורה ושוחקת שלא תורמת כלום להתפתחות המקצועית שלהם: לקיחת דמים, הזמנות בדיקות הדמייה. דברים שיכול לבצע צוות סיעודי/טכני שמעשית לא קיים במערכת בריאות ציבורים כי עבודה של מתמחים הכי זולה.
אך קיברנטי המערכת כולל מנהלי מחלקות פנימיות חייבים להבין שנשלם מחיר כבד עוד 20 שנה שלא יהיו לנו פנימאים קלינאים טובים.
לא צריך להמציא גלגל מחדש. מודלים של התמחות קיימים בצפון אמריקה ולא נראה לי שרמת רפואה שם פחותה מאשר אצלינו. ניתן לאמץ מודל אמריקאי או קנדי.
הבעיה שאין רצון לשנות. לרב מנהלי מחלקות פנימיות וכירורגיות אין שום אטיטיוד לגדל דור המשך . מעניין אותם רק קידום אישי שלהם.