מחקרים

אנגיוסרקומה של הטחול: סקירה עולמית

חוקרים סבורים כי יש לשנות את הגישה לאבחנה של אנגיוסרקומה של הטחול, על מנת להגיע לדיוק גבוהה יותר באבחנה

ידוע זה מכבר כי אנגיוסרקומה של הטחול הינה גידול ממאיר נדיר שמקורו באנדותל של כלי הדם בטחול, כאשר עד כה דווח על כ-300 מקרים בעולם בלבד. בשל המספר המצומצם של המקרים המדווחים, ישנו כיום מחסור בנתונים וחוסר הבנה של התייצגות המחלה, האבחנה והניהול שלה. החוקרים ביקשו לספק סקירה מקיפה של ממאירות זו.

החוקרים ערכו ב-27 בפברואר 2021, סקירה של הספרות הקיימת בנושא. הם חיפשו במאגרי המידע PubMed ו-Embase. במסגרת החיפוש, מצאו 122 מאמרים שכללו 205 חולים. החוקרים התמקדו בנתונים הדמוגרפיים של הנבדקים, גורמי הסיכון, ההתייצגות הקלינית, תוצאות הבירור, האבחנות המקדימות, הטיפולים שניתנו והתוצאים של המטופלים. לאחר מכן, ערכו אנליזה של גורמים אלו על מנת לזהות גורמי סיכון אפשריים, שיטות אבחון ועקרונות טיפוליים שלא הוזכרו קודם לכן.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ההתייצגות הקלינית או תוצאות הבירור הרפואי של חולים עם אנגיוסרקומה של הטחול, לרוב אינם ספציפיים. הם סבורים כי ייתכן ושני הפרמטרים הנ"ל לא מספיקים על מנת לאבחן את המחלה, אם משתמשים רק בהם. המחברים ממליצים על הערכה משולשת הכוללת בדיקה קלינית, ממצאי הדמיה ופתולוגיה, על מנת לאבחן אנגיוסרקומה של הטחול ברמת דיוק גבוהה. כמו כן, ביצוע של כריתת טחול צריכה להוות את עמוד התווך של הטיפול, כאשר כימותרפיה והקרנות הינן אפשרויות משלימות, בייחוד בנוכחות גרורות.

מקור:

Hsien, B. L. J. et al. Expert Review of Gastroenterology & Hepatology 2021; https://doi.org/10.1080/17474124.2021.1945920 

נושאים קשורים:  מחקרים,  טחול,  אנגיוסרקומה,  אנמיה
תגובות